WAŻNE
TERAZ

Najnowsze dane o inflacji. Tego nie było od dawna

Elektryk zimą bardziej uciążliwy? Właściciele: tak i nie

Pojazdy elektryczne wraz ze spadkiem temperatury wymagają więcej energii na utrzymanie ogniwa w optymalnych warunkach. To zmniejsza zasięg, ale polscy właściciele takich aut nie mają jednoznacznego zdania na temat uciążliwości takiego rozwiązania zimą.

Zimą trzeba liczyć się z częstszym podpinaniem elektryka do źródła prądu. To nie odstrasza kierowcówZimą trzeba liczyć się z częstszym podpinaniem elektryka do źródła prądu. To nie odstrasza kierowców
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Mateusz Lubczański

Przy temperaturach poniżej 10 stopni Celsjusza wydajność akumulatora zaczyna spadać o ok. 20 punktów procentowych na każde 10 stopni. Przy temperaturze 0 stopni mówimy o ok. 80 proc. możliwości ogniwa. Zimowe testy wskazują, że rzeczywiste zasięgi spadają o ok. 20 proc.

Dane te dostarczył Volkswagen, który sprawdził przy okazji, jak spadek zasięgu wpływa na postrzeganie elektryków przez ich właścicieli. Sprawa nie okazała się prosta. 44 proc. badanych wskazuje, że korzystanie z auta elektrycznego nie jest uciążliwe w żadnym scenariuszu. Tu można wysunąć wniosek, że są to osoby ładujące auta w domu, z krótkimi dziennymi przebiegami.

45 proc. ankietowanych zrzeszonych w EV Klub Polska wskazuje, że takie auto jest nieco bardziej uciążliwe. Pozostali nie obrali zdecydowanego stanowiska, ale takie wyniki wskazują, że e-samochody sprawdzą się, jeśli będą użytkowane w specyficznym scenariuszu.

Badanie potwierdza również, że z biegiem czasu właściciele przekonują się do elektryków. O ile 78 proc. osób mających auto przez jeden sezon zimowy nie zmieniło częstotliwości jego używania zimą, to ten współczynnik w przypadku osób z bogatszym stażem wyniósł już 91 proc.

Duży rozstrzał widać też w przypadku uciążliwości korzystania z auta zimą. Podczas gdy nie jest ono uciążliwe dla 37 proc. "świeżych" kierowców, później ten współczynnik rośnie do ok. 56 proc.

Co istotne, tylko 26 proc. kierowców zmienia styl jazdy po pierwszej zimie. Dotyczy to jazdy z rekuperacją (czyli po zdjęciu nogi z pedału gazu auto odzyskuje energię i hamuje) czy poruszania się w trasie z mniejszą prędkością. Ten ostatni element może być zniwelowany przez rosnącą – powoli, ale zawsze – liczbą ładowarek.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Pierwsza jazda: BYD Atto 2 DM-i – nowy bohater taksówkarzy
Pierwsza jazda: BYD Atto 2 DM-i – nowy bohater taksówkarzy
Premiera: Porsche Cayenne - najlepszy elektryk na świecie?
Premiera: Porsche Cayenne - najlepszy elektryk na świecie?
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥