Ford E‑Transit Samochodem Dostawczym Roku 2023 według brytyjskiego magazynu "What Car?"

Zdobycie przez Forda E-Transita prestiżowego tytułu Samochodu Dostawczego Roku 2023 jest tym większym sukcesem, że ten elektryczny samochód pokonał rywali wyposażonych zarówno w tradycyjne jednostki spalinowe, w tym w tak popularne w klasie aut dostawczych silniki Diesla, jak również inne modele z napędem elektrycznym.

Ford E-Transit Magnetic L3H2 420
Ford E-Transit Magnetic L3H2 420
Źródło zdjęć: © materiały partnera

21.11.2022 09:24

  • Ford E-Transit, pierwszy w historii marki w pełni elektryczny model dostawczy, został wybrany Samochodem Dostawczym Roku 2023 w konkursie magazynu "What Car?".
  • W tym samym plebiscycie E-Transit zdobywa też tytuły w dwóch kategoriach: Najlepszy Elektryczny Samochód Dostawczy oraz Najlepszy Duży Samochód Dostawczy.
  • Ford Transit Courier wyróżniony tytułem Najlepszy Kompaktowy Samochód Dostawczy.
  • Ford Transit Custom z tytułem Najlepszy Samochód Dostawczy Średniej Wielkości.

Transit to od lat uznana wielkość na rynku aut dostawczych, model o szczególnej solidności, wielkich możliwościach przewozowych i wszechstronności. W wersji elektrycznej jest wyposażony w akumulator wysokonapięciowy o pojemności 68 kWh zapewniający mu zasięg nawet 309 km. E-Transit jest dostępny w dwóch wersjach różniących się długością i wysokością oraz w 25 konfiguracjach, a w perspektywie kilku lat okazuje się tańszy w eksploatacji niż pojazdy z silnikiem wysokoprężnym, co jest szczególnie atrakcyjne dla firm.

Elektryczny Ford E-Transit może mieć moc 269 lub 184 KM, zależnie od wersji. Przyspiesza bardzo dynamicznie, a przy tym jest cichy, zapewniając wyjątkowe doznania w klasie samochodów użytkowych. Umieszczenie akumulatora nisko pod podwoziem obniża środek ciężkości auta i zapewnia mu znakomite właściwości jezdne. Kierowca może wybierać spośród trzech trybów jazdy – Normal (przeznaczonego do codziennych podróży), Slippery (poprawiającego prowadzenie na śliskich nawierzchniach) i Eco (oszczędzającego energię).

Ford E-Transit Magnetic L3H2 420
Ford E-Transit Magnetic L3H2 420© materiały partnera | Stuart G W Price

Ford E-Transit odzyskuje energię elektryczną podczas hamowania. Możliwe są dwa sposoby rekuperacji – najwyższy, po włączeniu przez kierowcę specjalnego przycisku na tablicy rozdzielczej, oraz metodą dwustopniową, poprzez hamowanie rekuperacyjne i nacisk na pedał hamulca – pierwsze dotknięcie zapewnia średnią siłę hamowania, a ponowne powoduje jej wzrost do wysokiego poziomu. Zużycie energii wynosi od 26,5 do 39,0 kWh/100 km zależnie od mocy silnika, rodzaju zabudowy i cyklu pomiarowego. Ładowanie akumulatora do 80% pojemności przy użyciu tzw. szybkiej ładowarki trwa zaledwie 34 minuty, a z wykorzystaniem wallboxa Ford Connected o mocy 11,0 kW – 8 godzin i 10 minut, co pozwala zasilić baterię np. w czasie nocnej przerwy w eksploatacji samochodu.

Ze względu na swoje zalety, jak duży zasięg, niskie zużycie energii elektrycznej i możliwość jej sprawnego odzyskiwania, jak również za sprawą niższych kosztów eksploatacji niż modeli spalinowych, Ford E-Transit zajął też w plebiscycie "What Car?" pierwsze miejsce w kategorii samochodów dostawczych z napędem elektrycznym. Doceniono udany balans między użytecznym zasięgiem przy wykorzystaniu energii elektrycznej a dużymi możliwościami przewozowymi E-Transita. W wypadku aut dostawczych o dużych gabarytach uzyskanie takiego kompromisu nie jest proste, udaje się ono raczej w odniesieniu do mniejszych samochodów. Dodatkowym atutem okazała się też funkcja Pro Power Onboard, dzięki której energię zgromadzoną w akumulatorze można wykorzystywać do zasilania różnych urządzeń – piłę, wiertarkę czy laptop wystarczy podłączyć do samochodowego gniazdka 230 V, by bez przeszkód z nich korzystać.

To nie koniec wyróżnień dla Forda E-Transita. W plebiscycie "What Car?" zajął on również pierwsze miejsce w kategorii dużych samochodów dostawczych. To przełomowe osiągnięcie, bo nigdy jeszcze zwycięzcą w tej kategorii nie został model elektryczny. Nagroda ta jest dowodem uznania dla wszechstronności E-Transita, który okazał się nawet lepszy od swoich konkurentów z silnikami Diesla – jest dostępny m.in. w wersji wyróżniającej się większym momentem obrotowym niż mocne silniki wysokoprężne, z kolei ładowność wynosząca ponad 2 tony nie ustępuje tej, jaką zapewniają auta dostawcze z klasycznym napędem. W podstawowej wersji Ford E-Transit typu van kosztuje 276 905 zł. Jego akumulator jest objęty gwarancją na 8 lat lub 160 000 km.

Ford E-Transit Magnetic L3H2 420
Ford E-Transit Magnetic L3H2 420© materiały partnera | Stuart G W Price

W plebiscytowej kategorii "Najlepszy kompaktowy samochód dostawczy" pierwsze miejsce zajął inny przedstawiciel rodziny Transitów – Ford Transit Courier. Opracowano go na bazie popularnej Fiesty, jest jednak od niej dłuższy, wyższy i szerszy. Połączenie zwinności auta miejskiego z zaskakująco dużą pojemnością przedziału ładunkowego i wysoką ładownością sprawia, że Transit Courier mocno wyróżnia się w gronie konkurentów. Przy długości wynoszącej 4,16 m najmniejszy przedstawiciel rodziny Transitów może pochwalić się przedziałem transportowym o pojemności 2,3 m3 i jest w stanie przewieźć ładunek o masie od 566 do 582 kg. Dostępność różnych wersji nadwozia sprawia, że Transita Couriera można dopasować do indywidualnych potrzeb i zastosowań. Standardowo ma on przesuwne drzwi z prawej strony nadwozia i drzwi dwuskrzydłowe z tyłu, można jednak zamówić wersje z dwojgiem przesuwnych drzwi oraz z unoszoną pokrywą bagażnika, z szybami lub bez.

Wszechstronność użytkowania, także komercyjnego, zapewniają dwa silniki wysokoprężne z rodziny Duratorq o pojemności 1,0 litra i mocy, do wyboru, 75 i 100 KM. Dostępny jest też silnik benzynowy EcoBoost o tej samej pojemności, uzyskujący 100 KM; zużycie paliwa wynosi, odpowiednio, 4,2, 4,4 i 5,6 l/100 km. Podczas jazdy Transit Courier okazuje się zwinny jak małe samochody i bardzo funkcjonalny w mieście (średnica zawracania wynosi 10,5 m), jego układ kierowniczy jest bezpośredni w działaniu, co nie jest typową cechą auta dostawczego. Wąskie słupki dachowe i duże lusterka boczne zapewniają dobrą widoczność z wnętrza, które wytłumiono tak skutecznie, że nie docierają do niego hałasy z zewnątrz – dzięki temu jazda Transitem Courier okazuje się też relaksująca.

Najlepszy mały samochód dostawczy według magazynu "What Car?" jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia z bogatym zestawem funkcji zwiększających bezpieczeństwo i wygodę użytkowania. Dostępne są m.in. zestaw poduszek powietrznych, elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy czy system stabilizacji przyczepy, wybrać można klimatyzację manualną lub automatyczną albo jedną z czterech wersji systemu multimedialnego, w tym system nawigacji satelitarnej z radiem cyfrowym, 6-calowym kolorowym ekranem dotykowym, obsługą plików MP3, interfejsami Apple CarPlay, Android Auto i Applink, zestawem głośnomówiącym, gniazdem USB i czterema głośnikami. Funkcjonalność auta podnoszą bogaty zestaw schowków (w tym schowek w formacie A4, schowek zamykany na klucz czy konsola pod sufitem), możliwość złożenia fotela pasażera i zamontowania kratki oddzielającej przedział pasażerski od ładunkowego. W podstawowej wersji z silnikiem benzynowym 1.0 EcoBoost Ford Transit Courier kosztuje 70 950 zł.

Ford E-Transit Magnetic L3H2 420
Ford E-Transit Magnetic L3H2 420© materiały partnera | Stuart G W Price

O tym, jak bardzo wszechstronna jest gama Transitów świadczy trzecie wyróżnienie brytyjskiego magazynu "Whar Car?" dla przedstawiciela tej rodziny – Forda Transita Custom uznano za najlepszy samochód dostawczy średniej wielkości.

To w wielu krajach najpopularniejsze auto dostawcze, a sukces zawdzięcza m.in. temu, że jest dostępne w wersjach o różnej długości i wysokości oraz z na tyle bogatym zestawem zespołów napędowych, by pasował do specyficznych potrzeb firm o każdym profilu działalności. Transit Custom występuje jako van, van z podwójną kabiną, jako kombi lub kombivan z nadwoziem o długości od 4,9 do 5,3 m. Do napędu służą silniki 2.0 z serii New EcoBlue w czterech wersjach mocy od 105 do 185 KM, także w odmianach hybrydowych (mHEV). Transit Custom jest też dostępny jako hybryda typu plug-in z silnikiem 1.0, moc systemowa wynosi w tym wypadku 126 KM.

Ford Transit Custom należy do grona średniej wielkości aut dostawczych wyróżniających się znakomitym prowadzeniem, jego układ kierowniczy działa z przyjemnym oporem i pozwala wyczuć, co dzieje się na styku kół i nawierzchni. Montowana standardowo sześciobiegowa przekładnia mechaniczna charakteryzuje się precyzją działania, podczas gdy oferowana za dopłatą automatyczna 6-stopniowa skrzynia biegów zapewnia wyjątkowo komfortową jazdę. Doskonałe właściwości jezdne Transit Custom łączy z ponadprzeciętnymi możliwościami transportowymi – już standardowy model z krótkim rozstawem osi ma przedział ładunkowy o pojemności 5,6 m3, w wersji z wyższym dachem i większym rozstawem osi jest to nawet 8,3 m3, co sprawia, że wersja ta może konkurować z rywalami wyższej klasy. Ładowność Transita Customa wynosi od 799 do 1 281 kg, zależnie od wersji. Zestaw przegród, mocowań i wzmocnień umożliwia przewożenie różnego rodzaju ładunków.

Można wybrać jedną z aż sześciu wersji wyposażenia, wśród których znajduje się również odmiana o nazwie Sport. Jej wyróżnikiem jest pakiet stylizacyjny m.in. z dwoma czarnymi pasami na pokrywie silnika, przednim zderzaku i tylnych drzwiach nawiązujących do sportowych modeli Forda. Niezależnie od wersji Transita Customa można wyposażyć w wiele dodatków, m.in. w system monitorowania martwego pola lusterek, kontroli pasa ruchu czy w inteligentny tempomat, każda wersja ma m.in. seryjne czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamerę cofania – elementy szczególnie przydatne w samochodzie dostawczym.

Źródło artykułu:Materiał Partnera
Wybrane dla Ciebie