Gigant z Chin stworzy fabrykę na Węgrzech. Będzie robić baterie dla BMW

Jeden z największych producentów baterii do samochodów elektrycznych Eve Energy stworzy swoją pierwszą europejską fabrykę. Na lokalizację zakładu wybrano Debreczyn we wschodnich Węgrzech.

BMW iXBMW iX
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mariusz Zmysłowski
Kamil Niewiński

Eve Energy jest według statystyk dziewiątym największym producentem akumulatorów wykorzystywanych w samochodach elektrycznych na świecie. W planach ma on między innymi współpracę z koncernem BMW przy dostarczaniu Niemcom baterii cylindrycznych do ich elektryków. Ekspansja na Starym Kontynencie nie kończy się jednak na współpracach z markami z naszego rejonu świata.

Eve Energy podjęło bowiem decyzję o stworzeniu swojej pierwszej europejskiej fabryki. Będzie się ona znajdować w Debreczynie na Węgrzech. Cała inwestycja ma zamknąć się w kwocie 400 mld forintów, czyli około 5 mld zł, a dofinansowanie państwowe będzie wynosić 14 mld forintów (172 mln zł). Sama inwestycja ma bezpośrednie powiązanie ze wspomnianą współpracą z BMW.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektromobilność działa lokalnie. "Przeżywamy prawdziwy boom"

Będzie to druga fabryka akumulatorów w Debreczynie. W sierpniu 2022 roku poinformowano, że chińska firma CATL również stworzy swój zakład. Fabryka warta 7,3 mld euro będzie największą zagraniczną inwestycją w historii Węgier. Ogłoszenia odbywają się jednak w tle protestów, podczas których mieszkańcy wyrażają obawy dot. zanieczyszczania środowiska przez fabryki baterii.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy