Hybrydy plug-in emitują 350 proc. więcej CO2 niż w testach - wynika z badań na zlecenie KE 

Miały być remedium na rosnący poziom zanieczyszczeń i pomostem pomiędzy silnikami spalinowymi a napędem elektrycznym. W rzeczywistości jednak są znacznie bardziej szkodliwe, niż przewidywano - wynika z badań przeprowadzonych w Europie.

BMW 545e hybryda plug-in podczas ładowaniaBMW 545e hybryda plug-in podczas ładowania
Źródło zdjęć: © Autokult | STARONPHOTO.COM

Nowe auta sprzedawane w Europie po 2021 roku mają na pokładzie systemy gromadzące dane dotyczące zużycia paliwa. Takie rozwiązanie daje unijnym władzom wgląd w rzeczywiste parametry pracy wielu pojazdów i pozwalają monitorować emisję spalin w poszczególnych markach, modelach czy rodzajach napędu.

Nie jest zaskoczeniem, że wyniki tysięcy użytkowników, uzyskiwane w realnych warunkach, zauważalnie różnią się od katalogowych rezultatów uzyskiwanych w homologacyjnych testach.danych zebranych na zlecenie Komisji Europejskiej.......... z ponad 600 tys. pojazdów wynika, że rozbieżności pomiędzy rzeczywistym spalaniem i emisją CO2 a wartościami obiecywanymi przez producentów, w przypadku silników spalinowych (benzyna i diesel) wynoszą około 20 proc.

Rzeczywista emisja CO2 vs dane homologacyjne WLTP

Rodzaj paliwa

rzeczywista emisja CO2 (g/km)

wartości WLTP (g/km)

Benzyna

180145
Diesel181153

Hybryda plug-in

139

40

Sporo, ale to i tak niewiele w porównaniu z hybrydami typu plug-in. Tu różnice są szokująco wysokie, gdyż sięgają nawet 350 proc. Zebrane dane "potwierdzają, że pojazdy te obecnie nie wykorzystują swojego potencjału, głównie dlatego, że nie są ładowane i nie są napędzane w pełni elektrycznie tak często, jak zakładano" – czytamy w raporcie komisji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

VW Golf GTE - na co komu wtyczka?

Kluczowym jest stwierdzenie "tak często, jak zakładano". W testach homologacyjnych WLTP zakłada się bowiem tzw. "współczynnik używalności", który w przypadku hybryd typu plug-in przewiduje eksploatację w trybie wyłącznie elektrycznym przez około 80 proc. czasu.

By spełnić ten warunek, użytkownicy hybryd typu plug-in, powinni korzystać z nich, jak z aut w pełni elektrycznych, wykorzystując napęd spalinowy wyłącznie w awaryjnych sytuacjach. W praktyce jest odwrotnie.

W związku z powyższym rzeczywista średnia emisja CO2 hybryd typu plug-in jest tylko o 23 proc. niższa niż w przypadku pojazdów w pełni spalinowych, podczas gdy teoria WLTP zakłada prawie 4-krotną różnicę na korzyść plug-inów.

Pesymistyczne wyniki badań skłaniają Komisję Europejską do ponownego zweryfikowania procedur testowych, co ma zaowocować opracowaniem nowych, bardziej realistycznych standardów dla hybryd plug-in. W planach jest wprowadzenie "współczynnika używalności" na poziomie 50 proc. od 2025 roku. Pytanie tylko, czy użytkownicy hybryd plug-in rzeczywiście będą pokonywać aż połowę dystansu na prądzie? Sądząc po publikowanych dotychczas wynikach - niekoniecznie.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀