Ile kosztuje naładowanie auta elektrycznego? Ceny na stacjach DC (2021)
Podróżując autem elektrycznym po Polsce, z pewnością trzeba będzie je naładować. Najszybszym sposobem jest skorzystanie z tzw. szybkiej stacji. Ile to będzie kosztować? Oto aktualne ceny u najpopularniejszych operatorów w kraju.
31.12.2020 | aktual.: 13.03.2023 10:18
Dane Licznika elektromobilności wskazują, że w Polsce na koniec października 2020 roku funkcjonowały 1324 ogólnodostępne stacje ładowania aut elektrycznych, z czego 427 to były tzw. szybkie stacje. Oznacza to, że można na nich uzupełnić akumulator prądem stałym. Z takich ładowarek zazwyczaj korzysta się podczas podróży, gdy zależy nam na czasie.
Pieśnią przeszłości stają się darmowe punkty szybkiego ładowania. Choć nie zniknęły one całkowicie, to obecnie większość dużych sieci ma swój cennik, na podstawie którego wyliczany jest koszt sesji. Niektórzy operatorzy pobierają także opłatę za postój, lecz zazwyczaj jest ona naliczana dopiero po określonym czasie, zazwyczaj 45 minut. Poniżej prezentujemy cenniki najpopularniejszych operatorów w Polsce.
GreenWay - ceny ładowania
- Cena za 1 kWh: od 1,16 zł do 2,52 zł
- Moc stacji: do 100 kW
- Płatność: karta RFID lub aplikacja
GreenWay jest jednym z najpopularniejszych operatorów w Polsce, który oferuje ponad 200 ładowarek. Ceny na szybkiej stacji zależą od dwóch rzeczy: mocy oraz wybranego abonamentu. I tak ci, którzy zdecydują się na Energia MAX za 99,99 zł miesięcznie mogą korzystać z urządzeń o mocy ponad 40 kW, płacąc 1,29 zł za 1 kWh i 0,40 zł za każdą minutę ponad 90 minut postoju. Z kolei osoby, które korzystają z bezpłatnego pakietu Energia STANDARD, muszą liczyć się z opłatami 2,19 zł za 1 kWh i również 0,40 zł za minutę postoju, lecz liczone po 45 minut od rozpoczęcia ładowania.
Z ładowarek można skorzystać również bez wybierania abonamentu i zakładania konta. Jest to zdecydowanie najdroższa opcja. Koszt 1 kWh prądu wynosi 2,27 zł (na stacjach o mocy 40 kW) lub 2,52 zł (na stacjach o mocy ponad 40 kW i mniej niż 150 kW). Opłata postojowa jest naliczana tak samo jak w przypadku abonamentu Energia STANDARD.
Stawki w abonamentach (stacje o mocy 40 kW)
Abonament | Opłata miesięczna | Cena za 1 kWh | Czas po jakim naliczana jest opłata postojowa (0,40 zł/min) | |
---|---|---|---|---|
brak | 0 zł | 2,27 zł | 60 minut | |
Energia Standard | 0 zł | 1,97 zł | 60 minut | |
Energia Plus | 39,99 zł | 1,43 zł | 75 minut | |
Energia Max | 99,99 zł | 1,16 zł | 105 minut |
Abonament | Opłata miesięczna | Cena za 1 kWh | Czas po jakim naliczana jest opłata postojowa (0,40 zł/min) | |
---|---|---|---|---|
brak | 0 zł | 2,52 zł | 45 minut | |
Energia Standard | 0 zł | 2,19 zł | 45 minut | |
Energia Plus | 39,99 zł | 1,59 zł | 60 minut | |
Energia Max | 99,99 zł | 1,29 zł | 90 minut |
Stawki w abonamentach (stacje o mocy ponad 40 kW)
Abonament | Opłata miesięczna | Cena za 1 kWh | Czas po jakim naliczana jest opłata postojowa (0,40 zł/min) | |
---|---|---|---|---|
brak | 0 zł | 2,27 zł | 60 minut | |
Energia Standard | 0 zł | 1,97 zł | 60 minut | |
Energia Plus | 39,99 zł | 1,43 zł | 75 minut | |
Energia Max | 99,99 zł | 1,16 zł | 105 minut |
Abonament | Opłata miesięczna | Cena za 1 kWh | Czas po jakim naliczana jest opłata postojowa (0,40 zł/min) | |
---|---|---|---|---|
brak | 0 zł | 2,52 zł | 45 minut | |
Energia Standard | 0 zł | 2,19 zł | 45 minut | |
Energia Plus | 39,99 zł | 1,59 zł | 60 minut | |
Energia Max | 99,99 zł | 1,29 zł | 90 minut |
Orlen - ceny ładowania
- Cena za 1 kWh: od 0 do 2,39 zł
- Moc stacji: do 100 kW
- Płatność: aplikacja
Na wielu ładowarkach sieci Orlen ciągle można naładować samochód bez konieczności uiszczania opłaty, ale operator już pokazał cennik i wprowadził go na wybranych stacjach. Stawki za 1 kWh są zależne od mocy. Wynoszą one 1,99 zł dla punktów o mocy 50 kW lub 2,39 zł w przypadku tych 100-kilowatowych. Po 45 minutach pobierana jest też opłata postojowa w wysokości 0,40 zł za minutę.
Lotos - ceny ładowania
- Cena za ładowanie: 24 zł
- Moc stacji: do 50 kW
- Płatność: karta płatnicza lub gotówka
Tzw. "Niebieski szlak" Lotosu był początkowo dostępny bezpłatnie, ale na początku 2020 roku operator pokazał swój cennik. Co ciekawe, płaci się tu za sesję, a nie ilość pobranego prądu czy postój. Ładując auto na stacji Lotosu, trzeba przygotować 24 zł. Jest to też jedyny operator w Polsce, który nie wymaga instalowania aplikacji lub wyrabiania specjalnej karty. Za skorzystanie z ładowarki płaci się w kasie stacji paliw.
Go+EAuto - ceny ładowania
- Cena za 1 kWh: 1,60 zł
- Moc stacji: do 40 kW
- Płatność: karta RFID lub aplikacja
W przypadku Go+EAuto warto wiedzieć, że operator pozwala na rezerwowanie miejsc na ładowarce. Dzięki temu kierowca ma pewność, że gdy przyjedzie, będzie mógł uzupełnić prąd w samochodzie. Sesja jest rozliczana wyłącznie na podstawie zużytego prądu i można ją rozpocząć oraz zatrzymać za pomocą aplikacji mobilnej lub karty RFID. Ta druga jest płatna - 10 zł. Należy też pamiętać o opłacie postojowej, która jest naliczana, jeżeli po 30 minutach od zakończenia sesji auto ciągle stoi na miejscu do ładowania. Stawka wynosi 50 zł za godzinę.
PGE - ceny ładowania
- Cena za 1 kWh: 1,45 zł
- Moc stacji: do 50 kW
- Płatność: aplikacja
PGE oferuje dwa plany taryfowe: Max 30 i Max 50. Liczba oznacza maksymalną moc ładowania, a w obu cena za 1 kWh prądu jest taka sama i wynosi 1,45 zł. Różnica jest w opłatach postojowych. PGE nalicza je od rozpoczęcia ładowania i tak w Max 30 wynosi ona 0,24 zł za minutę, a w Max 50 – 0,29 zł za minutę. Do pełnej kwoty, jaką zapłacimy za sesję, należy doliczyć 1 zł na start.
Tauron - ceny ładowania
- Cena za 1 kWh: od 0 do 2,21 zł
- Moc stacji: do 100 kW
- Płatność: karta RFID (dla przedsiębiorców) lub aplikacja
Tauron to kolejny operator, który nie pobiera opłat na wszystkich swoich stacjach. Sesje na płatnych ładowarkach rozlicza się jedynie na podstawie pobranego prądu – jest to 2,21 zł za 1 kWh. Stacje Taurona można znaleźć na południu i południowym-zachodzie Polski.
Tesla Supercharger - ceny ładowania
- Cena za 1 kWh: 0 - 1,40 zł
- Moc stacji: do 150 kW
- Płatność: automatyczna
Kierowy aut Tesli mają przywilej korzystania z sieci superchargerów. Na koniec 2020 roku w Polsce znajdowało się 8 takich stacji, a na 7 z nich może ładować się jednocześnie do 4 samochodów (wyjątkiem jest punkt w Warszawie, gdzie jest miejsce tylko na 2 pojazdy). Koszt sesji zazwyczaj jest liczony na podstawie pobranego prądu – średnia cena w Polsce za 1 kWh to 1,40 zł. Niektórzy kierowcy mogą cieszyć się bezpłatnym dostępem do superchargerów i dotyczy to również polskich ładowarek.
Warto dodać, że płatność za ładowanie pobierana jest automatycznie z karty podpiętej do konta Tesla, nie potrzeba dodatkowej autoryzacji. Na superchargerach obowiązuje również opłata za bezczynność. Naliczana ona jest po 5 minutach od zakończenia ładowania, jeżeli dany obiekt jest zapełniony w 50 proc.