Jak kupić dobry, używany samochód elektryczny?

Na co zwrócić uwagę kupując EV "z drugiej ręki"? Jak weryfikować ogłoszenia i stan techniczny pojazdu? O co pytać sprzedającego i jakie czynności serwisowe warto przeprowadzić od razu po zakupie? Na te i wiele innych pytań odpowiada przewodnik "EV z drugiej ręki - poradnik zakupu używanego samochodu elektrycznego", opublikowany przez OTOMOTO, PSNM oraz Fundację EV Klub Polska.

Źródło zdjęć: © Adobe Stock

24.06.2024 10:48

Rynek wtórny pojazdów elektrycznych w Polsce dynamicznie rośnie. Na koniec kwietnia 2024 r. na portalu OTOMOTO dostępnych było 4,4 tys. ogłoszeń używanych EV, czyli o 75% więcej w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Chociaż pojazdy elektryczne są znacznie prostsze konstrukcyjnie i w związku z tym, według ekspertów, pewniejsze niż samochody spalinowe, przed podjęciem decyzji o zakupie EV należy pamiętać o kilku kluczowych kwestiach

"Poradnik "EV z drugiej ręki" kierujemy do każdego, kto chce rozpocząć swoją elektromobilną przygodę z używanym samochodem elektrycznym, ale nie wie, od czego zacząć. W przejrzystej formie, krok po kroku, prowadzimy w nim zainteresowanych elektrykiem przez proces zakupu. W sześciu rozdziałach pomagamy rozwiać wątpliwości związane m.in. z tym, jak zweryfikować swoje faktyczne potrzeby względem samochodu, na co zwracać uwagę przeglądając ogłoszenia z EV, jak sprawdzić stan techniczny pojazdu elektrycznego, a także wskazujemy o co warto dopytać sprzedającego przed podjęciem decyzji o zakupie" - komentuje Łukasz Juskowiak, head of marketing, OTOMOTO.

OTOMOTO
OTOMOTO© materiały partnera

Zweryfikuj, jakiego auta potrzebujesz

Pierwszym krokiem przy wyborze używanego samochodu elektrycznego jest określenie naszych potrzeb oraz dostępnego budżetu. Powinniśmy również zastanowić się, jak często i jak daleko będziemy podróżować. Średnio, polski kierowca pokonuje rocznie około 8607 kilometrów, co przekłada się na niecałe 24 kilometry dziennie. Przy takich dystansach, samochód elektryczny, który dysponuje zasięgiem 200 km, wystarczy ładować raz w tygodniu. Jeżeli jednak często jeździmy na dłuższych dystansach, warto rozejrzeć się za pojazdem z pojemną baterią trakcyjną, dłuższym zasięgiem oraz przystosowanym do ładowania z wysokimi mocami.

Przed zakupem EV warto zastanowić się również, gdzie zamierzamy ładować nasz samochód. Jeżeli będzie to prywatne źródło energii w domu, do zakładanego budżetu można doliczyć koszty instalacji ładowarki naściennej (wallboxa). Powinniśmy również zweryfikować, czy oferowany pojazd jest sprzedawany z pomocnymi akcesoriami, przede wszystkim ładowarką umożliwiającą uzupełnianie energii z domowego gniazdka czy też dodatkowymi kablami lub przejściówkami. Jeżeli będziemy często korzystać ze stacji ogólnodostępnych, warto wziąć pod uwagę krzywą ładowania pojazdu, która ilustruje zależność pomiędzy poziomem naładowania baterii a mocą ładowania.

© Adobe Stock

Zbadaj stan techniczny pojazdu

Kluczowym parametrem przy wyborze używanego EV jest sprawność akumulatora litowo-jonowego (SOH - ang. state of health). Zbyt duża degradacja baterii może przyczynić się do znacznego zmniejszenia zasięgu.

Przed zakupem powinno się dokonać kontroli podzespołów zawieszenia oraz stanu podwozia. Obowiązkowa jest też jazda próbna, podczas której warto zwrócić uwagę na wibracje, skrzypienie, stukanie oraz "myszkowanie" auta. Ponadto dobrze jest dokładnie obejrzeć karoserię pod kątem zarysowań, wgnieceń i śladów korozji. Istotna jest również weryfikacja stanu opon, hamulców, wnętrza i szyberdachu (jeśli pojazd jest w niego wyposażony). Upewnij się również, że wszystkie światła działają prawidłowo i nie widać śladów wycieków płynów eksploatacyjnych.

Sprawdź historię nabywanego samochodu

Przed zakupem "elektryka" z drugiej ręki powinniśmy sprawdzić, ilu samochód miał właścicieli, w jaki sposób był eksploatowany i czy brał udział w kolizjach lub wypadkach. Niezbędne jest również pozyskanie wiedzy na temat historii serwisowej, aby wyeliminować możliwość wystąpienia ukrytych wad, w szczególności powypadkowych. Ponadto warto, gdzie i jak auto było użytkowane, czy pojazd był używany do przewozów taksówkowych, czy auto brało udział w jakichkolwiek kolizjach lub wypadkach, czy samochód posiada książkę serwisową oraz czy do samochodu sprzedający dołącza akcesoria do jego ładowania.

Cały raport do pobrania tutaj.

Źródło informacji: OTOMOTO

Wybrane dla Ciebie