Jak produkować wodór do aut? Odważny plan prosto z USA

Wodór jest uważany za przyszłość motoryzacji i świetną alternatywę względem nie tylko silników spalinowych, ale również napędów elektrycznych. Jak jednak efektywnie pozyskiwać paliwo? Odpowiedzią może być energia atomowa.

A safety sign at the entry to a reactor building at the Saint-Laurent nuclear power plant, operated by Electricite de France SA (EDF), in Saint-Laurent-Nouan, France on Thursday, March 30, 2023. French power prices rose as the nations largest utility EDF extended outages at its nuclear reactors and as strikes and maintenance problems continue to plague its fleet. Photographer: Benjamin Girette/Bloomberg via Getty ImagesEnergia jądrowa może przydać się również w motoryzacji
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Kamil Niewiński

Samochody wodorowe stawiają dopiero swoje pierwsze kroki, chociaż oczywiście mogą już odtrąbić swoje pierwsze sukcesy. Nie jest to technologia mocno rozpowszechniona, lecz już dawno wyszła z etapu prototypów, wchodząc już na szeroki rynek z mniejszym lub większym przytupem. Rozwija się również infrastruktura - nawet w tak mocno obstającym za klasycznymi rozwiązaniami w motoryzacji kraju, jak Polska.

Produkcja paliwa do napędzania takich aut to jednak już zupełnie inna historia. Owszem, sam wodór jest pierwiastkiem bardzo powszechnym, lecz odpowiednie go wydzielenie i doprowadzenie go do właściwej formy jest już zupełnie inną parą kaloszy. Z USA dochodzą nas jednak słuchy o dość innowacyjnym pomyśle, na który światło postanowił rzucić Reuters.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Mirai - piję wodę z wydechu

Zdaniem dyrektora Biura Programów Pożyczkowych w Departamencie Energii Stanów Zjednoczonych, do produkowania wodoru potrzebnego m.in. samochodom wodorowym może przydać się energia jądrowa. - Ta koncepcja ma naprawdę wiele sensu - przyznaje Shah.

Czasowe wyłączanie elektrowni jądrowych jest nieopłacalne pod kątem finansowym. To właśnie dlatego bardzo często produkują one nadwyżki energii. Właśnie tę wspomnianą nadwyżkę można wykorzystać do napędzania elektrolizerów, czyli maszyn mogących oddzielać wodór od wody. Tak uzyskane paliwo bez trudu może nadać się do napędzania aut wodorowych.

Jak ustalił Reuters, wspomniane biuro prowadzi prace nad nowymi projektami związanymi z wodorem, które łącznie mają być warte od 5 do 8 mld dolarów. Czy więc oznacza to, że już niedługo możliwe będzie pozyskiwanie paliwa wodorowego w bardzo tani sposób? Na razie hamujmy konie - to nowa koncepcja, która znajduje się we wczesnym stadium planowania. Do etapu jej wdrożenia jeszcze daleka droga.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy