Jakie są efekty programu "Mój elektryk"? Opinia ekspertów po pierwszym roku

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił program 21 lipca 2021 r. W rok i dwa miesiące od jego powstania dane o elektromobilności zebrał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

Program "Mój elektryk" funkcjonuje już przeszło od roku
Program "Mój elektryk" funkcjonuje już przeszło od roku
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński

22.09.2022 | aktual.: 19.10.2022 16:32

W komunikacie wysłanym do mediów przez PZPM przeczytamy, że – według danych z końca sierpnia 2022 r. – w Polsce było zarejestrowane łącznie 54 331 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym.

Rośnie liczba elektryków

Okazuje się, że przez pierwsze osiem miesięcy 2022 r. liczba aut "na prąd" zwiększyła się o 16 139 sztuk. To 42 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. – pokazuje to Licznik Elektromobilności, prowadzony przez PZPM i PSPA.

Pod koniec sierpnia 2022 r. po polskich drogach jeździło 52 011 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV) stanowiły 49 proc. (25 549 szt.), a pozostałą część (51 proc.) zajęły hybrydy typu plug-in (PHEV) – 26 462 szt.

Dodatkowo pod koniec sierpnia 2022 r. liczba autobusów elektrycznych w Polsce powiększyła się do 781 szt.

Statystki ładowania

Licznik Elektromobilności objął też polską infrastrukturę ładowania. Dane z sierpnia 2022 r. pokazują, że działa 2427 ogólnodostępnych stacji ładowania "elektryków" i ma to przełożenie na 4659 punktów ładowania.

Szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC) stanowiły pod koniec sierpnia 28 proc. elektrycznej infrastruktury, natomiast wolne, czyli prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW, pozostałe 72 proc. W sierpniu br. uruchomiono też 134 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (funkcjonuje w sumie 228 takich punktów).

Dane pokazują tendencję wzrostową elektryków i stacji.
Dane pokazują tendencję wzrostową elektryków i stacji.© Kalkulator Elektromobilności

"Nabywcy korzystają"

– To, że duża część nabywców pojazdów bateryjnych zarejestrowanych w Polsce skorzystała w ostatnich miesiącach z programu "Mój elektryk", świadczy o tym, że rynek napędów zeroemisyjnych potrzebuje we wstępnym okresie upowszechniania wsparcia ze strony rządu – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

W podobnym tonie wypowiada się Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA. Mimo pewnych wad programu (związanych m.in. ze skomplikowanymi procedurami) czy stosunkowo późnego terminu rozpoczęcia naboru dla leasingodawców, dotacje cieszą się znaczną popularnością wśród nabywców samochodów elektrycznych w Polsce – twierdzi ekspert i przypomina, że o dopłaty mogły się też starać osoby fizyczne, które kupiły elektryka w okresie od maja 2020 r.

Czas trwania programu "Mój elektryk" przewidziano na lata 2021-2025 – natomiast wnioski o dofinansowanie przyjmowane są do wyczerpania środków lub do 31 grudnia 2025 r.

Komentarze (7)