Joe Biden podpisał dekret. Amerykański rynek aut zmieni się do nie poznania

Połowa nowych aut oferowanych w USA po 2030 roku ma być zelektryfikowana. Chce tego sam prezydent Joe Biden, który dał producentom 9 lat na wdrożenie się w nową rzeczywistość. Ameryka zaczyna więc iść śladem Europy, choć na razie nieco spokojniej.

Joe Biden po przejażdżce wranglerem 4xe.Joe Biden po przejażdżce wranglerem 4xe.
Źródło zdjęć: © AP/Associated Press/East News
Aleksander Ruciński

Joe Biden od początku swojej prezydentury daje się poznać jako zwolennik rozwoju elektromobilności. Wcześniej zapowiedział, że w przyszłości zamierza wykorzystywać w prezydenckiej flocie wyłącznie pojazdy zasilane prądem. Teraz planuje rozwiązania prawne, które mogą mieć wpływ na amerykański rynek. Mowa o wymuszeniu na producentach częściowej elektryfikacji gam modelowych.

5 sierpnia 2021 roku Biden podpisał dekret, na mocy którego połowa nowych aut sprzedawanych w USA po 2030 roku ma być zdolna do zeroemisyjnej jazdy. Jak stwierdził prezydent - "przyszłość motoryzacji jest elektryczna i nie ma od tego odwrotu".

W praktyce dekret wymusi na producentach konieczność stosowania napędu elektrycznego, wodorowego lub hybrydy typu plug-in w co najmniej połowie oferowanych aut. Warto zwrócić uwagę, że amerykańscy producenci szczególnie skupiają swe wysiłki na tych ostatnich. Przykładem niech będzie Jeep, który sukcesywnie rozwija gamę modeli 4xe z hybrydowym napędem typu plug-in.

Podczas konferencji towarzyszącej podpisaniu dekretu Biden miał okazję przejechać się Wranglerem 4xe. Auto podobno bardzo przypadło prezydentowi do gustu. Identyczny wariant debiutował niedawno w Europie.

Nie ulega wątpliwości, że Ameryka, która jeszcze do niedawna zdawała się być odrębnym motoryzacyjnym bytem, zaczyna mówić tym samym głosem co Europa, co tylko utwierdza w przekonaniu, że czy tego chcemy czy nie, elektryczna przyszłość jest nieunikniona.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie