Joe Biden podpisał dekret. Amerykański rynek aut zmieni się do nie poznania

Połowa nowych aut oferowanych w USA po 2030 roku ma być zelektryfikowana. Chce tego sam prezydent Joe Biden, który dał producentom 9 lat na wdrożenie się w nową rzeczywistość. Ameryka zaczyna więc iść śladem Europy, choć na razie nieco spokojniej.

Joe Biden po przejażdżce wranglerem 4xe.Joe Biden po przejażdżce wranglerem 4xe.
Źródło zdjęć: © AP/Associated Press/East News
Aleksander Ruciński

Joe Biden od początku swojej prezydentury daje się poznać jako zwolennik rozwoju elektromobilności. Wcześniej zapowiedział, że w przyszłości zamierza wykorzystywać w prezydenckiej flocie wyłącznie pojazdy zasilane prądem. Teraz planuje rozwiązania prawne, które mogą mieć wpływ na amerykański rynek. Mowa o wymuszeniu na producentach częściowej elektryfikacji gam modelowych.

5 sierpnia 2021 roku Biden podpisał dekret, na mocy którego połowa nowych aut sprzedawanych w USA po 2030 roku ma być zdolna do zeroemisyjnej jazdy. Jak stwierdził prezydent - "przyszłość motoryzacji jest elektryczna i nie ma od tego odwrotu".

W praktyce dekret wymusi na producentach konieczność stosowania napędu elektrycznego, wodorowego lub hybrydy typu plug-in w co najmniej połowie oferowanych aut. Warto zwrócić uwagę, że amerykańscy producenci szczególnie skupiają swe wysiłki na tych ostatnich. Przykładem niech będzie Jeep, który sukcesywnie rozwija gamę modeli 4xe z hybrydowym napędem typu plug-in.

Podczas konferencji towarzyszącej podpisaniu dekretu Biden miał okazję przejechać się Wranglerem 4xe. Auto podobno bardzo przypadło prezydentowi do gustu. Identyczny wariant debiutował niedawno w Europie.

Nie ulega wątpliwości, że Ameryka, która jeszcze do niedawna zdawała się być odrębnym motoryzacyjnym bytem, zaczyna mówić tym samym głosem co Europa, co tylko utwierdza w przekonaniu, że czy tego chcemy czy nie, elektryczna przyszłość jest nieunikniona.

Wybrane dla Ciebie

Greenpeace bierze Polskę na celownik. Ekolodzy wskazują, co mamy zrobić, Niemcy i Węgry zacierają ręce
Greenpeace bierze Polskę na celownik. Ekolodzy wskazują, co mamy zrobić, Niemcy i Węgry zacierają ręce
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6 N
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6 N
Test: Ferrari 296 GTS ma dwa oblicza. Jedno koi, drugie rzuca na kolana
Test: Ferrari 296 GTS ma dwa oblicza. Jedno koi, drugie rzuca na kolana
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny