Kia EV6 już dosłownie wjeżdża do Polski. Na tle konkurencji pokazuje, co potrafi
Pierwsze egzemplarze Kii EV6 już jeżdżą po polskich drogach. Koreański elektryk zwraca uwagę swoim wyglądem i nie jest to pusta obietnica – dane techniczne też nie rozczarowują. A jak wypada na tle konkurencji? Sprawdźmy to na papierze.
14.10.2021 | aktual.: 10.03.2023 15:20
Koreańczycy nie przebierają w słowach, gdy mówią o EV6. Widać, że ten model ma stanowić zupełnie nowy rozdział dla Kii – w końcu to pierwszy elektryk marki, który został zbudowany na przeznaczonej dla takich aut platformie. Kusi architekturą 800V, przestronnym wnętrzem, świetnymi osiągami i dużym zasięgiem. Czy to wystarczy?
Na potrzeby tego porównania ustaliłem kilka wytycznych. Po pierwsze, uznałem Kię EV6 za konkurenta SUV-ów. W końcu sam producent mówi o tym aucie, że to crossover. Po drugie, brałem pod uwagę warianty z napędem na obie osie i te z większymi akumulatorami. Robiło to różnicę w przypadku jednego modelu – Forda Mustanga Mach-E. Po trzecie, nie brałem pod uwagę aut zauważalnie mniejszych (jak np. Mercedes EQA czy Volvo XC40).
Kia EV6 | Hyundai Ioniq 5 | VW ID.4 | Škoda Enyaq IV | Mustang Mach-E | Tesla Model Y | |
0-100 | 5,2 s | 5,2 s | 6,2 s | 6,9 s | 5,8 s | 5,0 s |
Moc | 325 KM | 305 KM | 299 KM | 265 KM | 351 KM | 441 KM |
Akumulator | 77,4 kWh netto | 72,6 kWh netto | 77 kWh netto | 77 kWh netto | 88 kWh netto | 75 kWh netto* |
Zasięg | 506 km | 460 km | 482 km | 496 km | 540 km | 507 km |
Min. czas ładowania do 80 % | 18 minut | 18 minut | 38 minut | 38 minut | 45 minut | 29 minut* |
Rozstaw osi | 2900 mm | 3000 mm | 2769 mm | 2765 mm | 2987 mm | 2890 mm |
Bagażnik przód | 20 l | 24 l | brak | brak | 81 l | 117 l* |
Bagażnik tył | 490 l | 527 l | 543 l | 585 l | 402 l | 854 l* |
Cena | 216 900 zł | 239 900 zł | 229 690 zł | 225 900 zł | 286 310 zł | 299 990 zł |
Zbierając wszystko do jednej tabelki, trudno nie oprzeć się wrażeniu, że EV6 ma sporo asów w rękawie. Jest drugim najlepiej przyspieszającym autem w klasie, oferuje jeden z największych zasięgów, ma naprawdę spory rozstaw osi i choć w kwestii bagażnika pozostaje w tyle, to i tak nie rozczarowuje. Do tego cena wyjściowa 216 900 zł sprawia, że katalogowo jako jedyne z tych aut łapie się na dopłatę w ramach "Mój elektryk".
Jednak samochody to nie tylko dane w tabelce. Miałem styczność z każdym z tych modeli (choć w przypadku EV6 był to egzemplarz przedprodukcyjny), a jeździłem trzema z nich. W przypadku Volkswagena ID.4 i Hyundaia Ioniqa 5 testowałem warianty z napędem na tył, więc mam punkt odniesienia. Nie wiem natomiast, jak jeździ kia – spotkanie z tym autem dopiero przede mną.
Mustang Mach-E zdecydowanie dawał najwięcej frajdy. Kultowa nazwa nie trafiła tu przez przypadek. Volkswagen ID.4 i Hyundai Ioniq 5 to samochody nadspodziewanie komfortowe. Gdybym miał często jeździć na dalekie trasy, postawiłbym na któryś z nich. Z kolei Škoda Enyaq – jak to u Czechów – ma najwięcej do powiedzenia, gdy chodzi o praktyczność. Dodatki Simply Clever i potężny bagażnik to jej siła.
Tesla zachwyca, gdy przychodzi do zużycia energii. To w połączeniu z siatką superchargerów sprawia, że jeśli mówimy o wygodnym podróżowaniu, Model Y nie ma sobie równych. Natomiast EV6 i Hyundai Ioniq 5 dobrze go gonią, ponieważ oferują fantastyczną krzywą ładowania i mogą przyjmować prąd nawet z mocą do 350 kW. Jeśli znajdziesz odpowiednią stację, postój zajmie kwadrans.
Warto zwrócić uwagę na jedno auto, którego cen jeszcze nie znamy, a które również może nieźle namieszać – Nissan Ariya. W topowej wersji będzie mieć akumulator o pojemności 87 kWh netto i ma to wystarczyć na przejechanie 580 km. Silniki o mocy 395 KM będą napędzać obie osie, a sprint do setki zajmie 5,1 s. Rozmiarami japończykowi bliżej do ID.4 niż EV6, ale na przestrzeń we wnętrzu nie można narzekać.
Jedno jest pewne. Wybór na rynku aut elektrycznych rośnie i – co ważne – każdy z dostępnych modeli ma sporo do zaoferowania. Niezależnie od tego, na co się zdecydujesz, dostaniesz przestronny, komfortowy samochód ze świetnymi osiągami i sporym zasięgiem.
Zobacz także
Zobacz także
Zobacz także