Dopłaty do elektryków nie tylko dla nowych klientów. Można złożyć wniosek wstecz

Od 12 lipca 2021 roku osoby fizyczne mogą oficjalnie składać wnioski o dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych w ramach programu "Mój Elektryk". Do wykorzystania jest 100 mln zł. Co warte odnotowania, z refundacji mogą skorzystać nie tylko nowi klienci, ale również ci, którzy już dziś jeżdżą autem na prąd, choć jest warunek.

Nowy program dopłat właśnie wystartował. Czas pokaże czy przyczyni się do rozwoju elektromobilności w Polsce (zdjęcie ilustracyjne)Nowy program dopłat właśnie wystartował. Czas pokaże czy przyczyni się do rozwoju elektromobilności w Polsce (zdjęcie ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Aleksander Ruciński

Pierwsza pula dopłat z programu "Mój elektryk" oficjalnie wystartowała. Pierwszeństwo mają osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które już mogą składać wnioski. Nabór potrwa do 30 września 2025 roku lub wyczerpania środków, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

Druga opcja jest całkiem prawdopodobna, gdyż dla osób fizycznych przeznaczono "tylko" 100 mln zł z całkowitej puli sięgającej 500 mln zł. Pozostałe 400 mln zostanie spożytkowane na wsparcie przedsiębiorstw, które zgodnie z zapowiedzią wiceprezesa NFOŚiGW Artura Lorkowskiego dostaną możliwość składania wniosków jeszcze w lipcu 2021 roku.

Póki co jednak propozycja jest przeznaczona wyłącznie dla osób fizycznych, które chcą kupić auto elektryczne lub już je kupiły, pod warunkiem, że zrobiły to nie wcześniej niż 1 maja 2020 roku i nie korzystały z poprzedniej odsłony programu, jaką był "Zielony samochód".

Na rządowej stronie poświęconej wsparciu elektromobilności możemy przeczytać, że "okres kwalifikowalności kosztów ustalono na 01.05.2020 r. - 31.12.2025 r.". Właśnie ten zapis umożliwia korzystanie z refundacji osobom, które już jeżdżą pojazdem elektrycznym.

Warunki wsparcia są identyczne jak w przypadku nowych klientów, co oznacza dopłatę w wysokości 18 750 zł przy limicie kwotowym 225 tys. zł lub 27 tys. zł bez limitu kwotowego, jeśli jesteśmy posiadaczami Karty Dużej Rodziny.

Wnioskowanie o dofinansowanie ma być łatwe i proste. "Wystarczy przedstawić fakturę zakupu i przejść kilka prostych kroków w formularzu online" - wyjaśnia w rozmowie z PAP Artur Lorkowski. Ci, których wniosek zostanie pozytywnie rozpatrzony, muszą zobowiązać się, że nie sprzedadzą nabytego elektryka przez dwa lata od uzyskania dotacji.

Zasady wydają się proste i przejrzyste. Czas pokaże, czy uzyskanie dotacji faktycznie będzie tak łatwe i przyjemne, jak zapowiadają przedstawiciele NFOŚiGW. Warto bowiem pamiętać, że dofinansowania w programie "Mój elektryk" będą realizowane w formie refundacji. Oznacza to, że dopłatę uzyskamy nie przed zakupem czy w trakcie, lecz dopiero po transakcji. W przypadku odrzucenia wniosku będziemy więc zobowiązani do pokrycia całości kosztów związanych z zakupem.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie