Dopłaty do elektryków nie tylko dla nowych klientów. Można złożyć wniosek wstecz

Od 12 lipca 2021 roku osoby fizyczne mogą oficjalnie składać wnioski o dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych w ramach programu "Mój Elektryk". Do wykorzystania jest 100 mln zł. Co warte odnotowania, z refundacji mogą skorzystać nie tylko nowi klienci, ale również ci, którzy już dziś jeżdżą autem na prąd, choć jest warunek.

Nowy program dopłat właśnie wystartował. Czas pokaże czy przyczyni się do rozwoju elektromobilności w Polsce (zdjęcie ilustracyjne)Nowy program dopłat właśnie wystartował. Czas pokaże czy przyczyni się do rozwoju elektromobilności w Polsce (zdjęcie ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Aleksander Ruciński

Pierwsza pula dopłat z programu "Mój elektryk" oficjalnie wystartowała. Pierwszeństwo mają osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które już mogą składać wnioski. Nabór potrwa do 30 września 2025 roku lub wyczerpania środków, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

Druga opcja jest całkiem prawdopodobna, gdyż dla osób fizycznych przeznaczono "tylko" 100 mln zł z całkowitej puli sięgającej 500 mln zł. Pozostałe 400 mln zostanie spożytkowane na wsparcie przedsiębiorstw, które zgodnie z zapowiedzią wiceprezesa NFOŚiGW Artura Lorkowskiego dostaną możliwość składania wniosków jeszcze w lipcu 2021 roku.

Póki co jednak propozycja jest przeznaczona wyłącznie dla osób fizycznych, które chcą kupić auto elektryczne lub już je kupiły, pod warunkiem, że zrobiły to nie wcześniej niż 1 maja 2020 roku i nie korzystały z poprzedniej odsłony programu, jaką był "Zielony samochód".

Na rządowej stronie poświęconej wsparciu elektromobilności możemy przeczytać, że "okres kwalifikowalności kosztów ustalono na 01.05.2020 r. - 31.12.2025 r.". Właśnie ten zapis umożliwia korzystanie z refundacji osobom, które już jeżdżą pojazdem elektrycznym.

Warunki wsparcia są identyczne jak w przypadku nowych klientów, co oznacza dopłatę w wysokości 18 750 zł przy limicie kwotowym 225 tys. zł lub 27 tys. zł bez limitu kwotowego, jeśli jesteśmy posiadaczami Karty Dużej Rodziny.

Wnioskowanie o dofinansowanie ma być łatwe i proste. "Wystarczy przedstawić fakturę zakupu i przejść kilka prostych kroków w formularzu online" - wyjaśnia w rozmowie z PAP Artur Lorkowski. Ci, których wniosek zostanie pozytywnie rozpatrzony, muszą zobowiązać się, że nie sprzedadzą nabytego elektryka przez dwa lata od uzyskania dotacji.

Zasady wydają się proste i przejrzyste. Czas pokaże, czy uzyskanie dotacji faktycznie będzie tak łatwe i przyjemne, jak zapowiadają przedstawiciele NFOŚiGW. Warto bowiem pamiętać, że dofinansowania w programie "Mój elektryk" będą realizowane w formie refundacji. Oznacza to, że dopłatę uzyskamy nie przed zakupem czy w trakcie, lecz dopiero po transakcji. W przypadku odrzucenia wniosku będziemy więc zobowiązani do pokrycia całości kosztów związanych z zakupem.

Wybrane dla Ciebie

Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii