Kierowcy nie będą potrzebni. Rozpoczęły się testy autonomicznych autobusów
W Wielkiej Brytanii i Czechach rozpoczęły się testy autonomicznych autobusów firmy Aurrigo. Póki co wewnątrz pojazdu nad bezpieczeństwem czuwa człowiek, jednak niebawem ma zastąpić go zdalny operator.
20.09.2023 | aktual.: 20.09.2023 15:52
Początkowo w pojazdach Auto-Shuttle będzie siedział człowiek, który przejmie kontrolę w przypadku wystąpienia błędu. Jednak Aurrigo planuje wkrótce usunąć operatorów i zastąpić ich zdalnym nadzorcą, którego fizycznie nie ma w autobusie, ale nadal może przejąć jego obowiązki, gdyby coś poszło nie tak. Firma ma w ten sposób nadzieję przyzwyczaić pasażerów do korzystania z autobusu bez kierowcy, a jednocześnie opracować w pełni autonomiczną technologię.
Short introduction to the Aurrigo Autonomous Shuttle
"Miasta stoją przed wyzwaniami, takimi jak redukcja emisji, poprawa bezpieczeństwa i mobilności rowerzystów lub pieszych, a także podniesienia jakości życia obywateli. Bezzałogowe wahadłowce mogą zmienić zasady gry w tym przypadku, ponieważ rozwiązują wiele z tych wyzwań" – powiedział Bani Anvari, profesor na Uniwersytecie Londyńskim, który współpracuje z Aurrigo nad tym projektem.
Przedsięwzięcie Aurrigo jest częścią projektu Living Lab for Autonomous Electric Vehicles (LivingLAPT), finansowanego przez Unię Europejską. Kieruje natomiast Uniwersytet Londyński. Pojazdy producenta Auto-Shuttle jeżdżą obecnie w Pradze i Brnie w Czechach, a także w Milton Keynes w Wielkiej Brytanii.
"To pierwsze wdrożenie Auto-Shuttle w Europie dla Aurrigo i jesteśmy zachwyceni współpracą z tak prestiżową grupą partnerów, aby dokonać tego ważnego kroku w autonomicznym transporcie publicznym" – powiedział David Keene, dyrektor generalny Aurrigo. "Średniowieczne, brukowane uliczki Pragi, zbudowane, zanim zaczęto marzyć o samochodach i autobusach, ostro kontrastują z nowoczesnymi drogami Milton Keynes, co pokazuje, jak ważne jest przeprowadzanie testów w wielu miastach" – dodał.
Auto-Shuttle opiera się na technologii LiDAR, a także kamerach i opracowanym przez Aurrigo oprogramowaniu, które ma zapewnić wyraźny i spójny obraz otaczającego świata. Pojazdy mogą przewieźć na swoim pokładzie maksymalnie do 10 osób. Ich prędkość maksymalna wynosi około 32 km/h. Ze względu na to, że są zasilane silnikiem elektrycznym, po pełnym naładowaniu są w stanie przejechać do 160 km.