Kierowcy nie będą potrzebni. Rozpoczęły się testy autonomicznych autobusów

W Wielkiej Brytanii i Czechach rozpoczęły się testy autonomicznych autobusów firmy Aurrigo. Póki co wewnątrz pojazdu nad bezpieczeństwem czuwa człowiek, jednak niebawem ma zastąpić go zdalny operator.

Testy prowadzone są m.in. na ulicach PragiTesty prowadzone są m.in. na ulicach Pragi
Źródło zdjęć: © Výstaviště Praha

Początkowo w pojazdach Auto-Shuttle będzie siedział człowiek, który przejmie kontrolę w przypadku wystąpienia błędu. Jednak Aurrigo planuje wkrótce usunąć operatorów i zastąpić ich zdalnym nadzorcą, którego fizycznie nie ma w autobusie, ale nadal może przejąć jego obowiązki, gdyby coś poszło nie tak. Firma ma w ten sposób nadzieję przyzwyczaić pasażerów do korzystania z autobusu bez kierowcy, a jednocześnie opracować w pełni autonomiczną technologię.

Short introduction to the Aurrigo Autonomous Shuttle

"Miasta stoją przed wyzwaniami, takimi jak redukcja emisji, poprawa bezpieczeństwa i mobilności rowerzystów lub pieszych, a także podniesienia jakości życia obywateli. Bezzałogowe wahadłowce mogą zmienić zasady gry w tym przypadku, ponieważ rozwiązują wiele z tych wyzwań" – powiedział Bani Anvari, profesor na Uniwersytecie Londyńskim, który współpracuje z Aurrigo nad tym projektem.

Przedsięwzięcie Aurrigo jest częścią projektu Living Lab for Autonomous Electric Vehicles (LivingLAPT), finansowanego przez Unię Europejską. Kieruje natomiast Uniwersytet Londyński. Pojazdy producenta Auto-Shuttle jeżdżą obecnie w Pradze i Brnie w Czechach, a także w Milton Keynes w Wielkiej Brytanii.

"To pierwsze wdrożenie Auto-Shuttle w Europie dla Aurrigo i jesteśmy zachwyceni współpracą z tak prestiżową grupą partnerów, aby dokonać tego ważnego kroku w autonomicznym transporcie publicznym" – powiedział David Keene, dyrektor generalny Aurrigo. "Średniowieczne, brukowane uliczki Pragi, zbudowane, zanim zaczęto marzyć o samochodach i autobusach, ostro kontrastują z nowoczesnymi drogami Milton Keynes, co pokazuje, jak ważne jest przeprowadzanie testów w wielu miastach" – dodał.

Auto-Shuttle opiera się na technologii LiDAR, a także kamerach i opracowanym przez Aurrigo oprogramowaniu, które ma zapewnić wyraźny i spójny obraz otaczającego świata. Pojazdy mogą przewieźć na swoim pokładzie maksymalnie do 10 osób. Ich prędkość maksymalna wynosi około 32 km/h. Ze względu na to, że są zasilane silnikiem elektrycznym, po pełnym naładowaniu są w stanie przejechać do 160 km.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy