Nie będzie nowych silników spalinowych VW. Zamiast tego fabryki ogniw, być może w Polsce

Stało się. Po aferze Dieselgate i szybkim przestawieniu się na pojazdy elektryczne, Volkswagen stawia kolejny krok: kończy z rozwojem silników spalinowych. Budżet przeznaczy na fabryki ogniw, a jedna z nich może powstać na terenie Polski.

Plany rezygnacji z silników spalinowych potwierdziły też takie marki jak Audi czy Volvo.Plany rezygnacji z silników spalinowych potwierdziły też takie marki jak Audi czy Volvo.
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

"Nie spodziewam się, by nowa generacja silników spalinowych została wprowadzona do produkcji" – stwierdził w rozmowie z Automobilwoche Ralf Brandstätter, dyrektor zarządzający marki. Obecnie produkowane jednostki zostaną tak zaadaptowane, by poradziły sobie z nadchodzącymi, wyjątkowo ostrymi normami czystości spalin Euro 7. To oznacza, że zostaną częścią zaawansowanych układów hybrydowych. Dotychczas mówiło się, że producent przygotuje nową generację silników spalinowych, by móc oferować je mniej więcej do 2040 roku.

Szef marki nie podał jednak dokładnej daty produkcji ostatniego silnika spalinowego. "Nasi klienci zdecydują, kiedy ostatnia jednostka zjedzie z linii produkcyjnej" – stwierdził. Informacje dostarczane przez VW wskazują jednak, że już w 2030 roku 70 proc. oferty będą stanowić pojazdy elektryczne. By nie przegrać w tym wyścigu, Niemcy potrzebują jednego: akumulatorów, których dostawy nie byłyby zależne od zewnętrznych podmiotów.

Dlatego też Volkswagen planuje wybudować swoje fabryki. We współpracy z Northvolt AB ze Sztokholmu postawi 2 obiekty: w Szwecji oraz w Dolnej Saksonii, 50 km od Wolfsburga – donosi Deutsche Welle. To pozwoli na spadek ceny ogniw poniżej 100 euro za 1kWh. Dziś, jak szacuje Forbes, za 1 kWh płaci się ok. 120 euro.

Kolejny krok ekspansji to obiekt w Europie Zachodniej (nie wybrano jeszcze kraju) oraz Środkowej. Thomas Schmall z zarządu Volkswagena potwierdza, że miejsce nie jest wybrane, ale mówi o Polsce, Czechach czy Słowacji. Czesi stwierdzili, że "taka okazja nie może im umknąć". Pozostałe kraje milczą.

Grupa Volkswagena jest obecna w każdym z tych miejsc. Czechy to oczywiście kraj Škody, na Słowacji składane są luksusowe SUV-y grupy, a w Polsce produkowane są pojazdy dostawcze (Caddy, Crafter) czy chociażby kampery (Grand California).

Polska staje się też istotnym graczem w dziedzinie akumulatorów. Już w zeszłym roku LG Energy Solutions, działające pod Wrocławiem, zabezpieczyło fundusze na rozbudowę obecnego obiektu. Możliwości produkcyjne wyniosą nawet 65 GWh, co sprawi, że będzie to jedna z największych fabryk akumulatorów litowo-jonowych na świecie. W południowo-zachodniej Polsce działa też zakład Mercedesa, który również tworzy ogniwa do pojazdów typu plug-in i "pełnych" elektryków.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem