WAŻNE
TERAZ

Likwidacja MAP, dwa nowe resorty. Nadchodzi rekonstrukcja rządu

Nieopłacalne CHAdeMO. Złącze ze starszych elektryków otrzymało pierwszy cios

Technologie starzeją się szybciej, niż myślimy - również w elektromobilności. Jeden z bardziej rozsławionych standardów ładowania elektryków - CHAdeMO znany chociażby z Nissana Leafa - nie będzie obowiązkowy na francuskich ładowarkach. Producenci po prostu decydują się na CCS.

To Nissan Leaf rozpropagował złącze CHAdeMOTo Nissan Leaf rozpropagował złącze CHAdeMO
Źródło zdjęć: © fot. Szymon Jasina
Mateusz Lubczański

Nie ma co ukrywać, że elektromobilność jeszcze raczkuje, stąd też pierwsze problemy wieku dziecięcego. Jednym z nich jest mnogość złączy do szybkiego ładowania. Japończycy na początku postawili na standard CHAdeMO, pozostali gracze wybrali CSS. Teraz okazuje się, że ten pierwszy typ nie tylko powoli znika z samochodów, ale i stacji ładowania. To tak, jakbyście nie mogli zatankować auta, bo jego wlew jest kwadratowy, a nie okrągły.

Standard CHAdeMO pozwalał na początku na ładowanie z mocą 50 kW, ale jego możliwości sięgają nawet 400 kW. Znajdziemy go w Mitsubishi Outlanderze czy nowym Lexusie UX300e. Pod koniec 2020 roku liczba aut z takim złączem sięgnęła miliona, z czego za ponad połowę odpowiadał Nissan Leaf. Ostatnio jednak sami Japończycy odeszli od tego rozwiązania, stawiając na CSS w elektrycznym SUV-ie Ariya. Jest to strata, bo CHAdeMO jako jedyne (przynajmniej na razie) może oddawać energię z samochodu do sieci, czym szczycili się przedstawiciele Nissana.

Właściciele leafów mogą być zaskoczeni ostatnią decyzją Francuzów. W tym kraju nowopowstałe ładowarki nie będą musiały być wyposażone w złącze CHAdeMO. Wymagane jest jedynie wyjście CCS i 22-kilowatowe z prądem zmiennym. Wtyczki tej nie znajdziemy też na superszybkich stacjach sieci Ionity. W Polsce na razie nie ma się czym martwić, lecz odejście kolejnych producentów od CHAdeMO może sprawić, że instalacja takich złącz na ładowarkach po prostu przestanie się opłacać.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii