Ładowarki w latarniach. Energa rusza z programem pilotażowym

Samochód elektryczny (a nawet hybryda plug-in) nie ma specjalnie sensu, jeśli nie masz własnego garażu czy chociażby wydzielonego miejsca parkingowego z gniazdkiem. Już niedługo może się to jednak zmienić. Pojawiła się bowiem opcja ładowania auta z latarni.

Takie urządzenia są już w Londynie i radzą sobie całkiem nieźleTakie urządzenia są już w Londynie i radzą sobie całkiem nieźle
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Mateusz Lubczański

Może się wydawać, że jest to rozwiązanie zbyt proste, by było prawdziwe. Okazuje się, że montaż instalacji do ładowania pojazdów ma swoje ograniczenia, ale nie są one specjalnie dotkliwe. Co zatem trzeba zrobić, by zasilić samochód elektryczny za pośrednictwem latarni? Ładowanie jest możliwe w przypadku, gdy sodowe punkty oświetleniowe zostaną wymienione na nowocześniejsze i - co ważniejsze - oszczędniejsze o połowę oświetlenie LED-owe. Rezerwa mocy pozwala na instalację dodatkowego złącza.

Zdecydowaną zaletą takich przyłączy jest ominięcie biurokracji – nie trzeba występować o pozwolenie na budowę, ani podpisywać umowy przyłączeniowej. Dlatego montaż takiej ładowarki trwa 2 miesiące, a nie - jak w przypadku tradycyjnej – 14 miesięcy.

Z takim właśnie pilotażowym rozwiązaniem ruszyła Energa. Na razie zamontuje tylko trzy urządzenia. Wiadomo już, że dwa z nich znajdą się w Gdyni. Lokalizacja kolejnego będzie natomiast zależała od zapotrzebowania samorządu. Ładowarki w latarniach mają działać w przedziale mocy od 3,7 do 22 kW. Można powiedzieć, że to za mało. Nissan Leaf – jeden z najpopularniejszych samochodów elektrycznych – ma baterię o pojemności 62 kWh, a w mieście zużywa ok. 16 kWh na sto kilometrów.

Trzeba jednak pamiętać, że nie są to ładowarki ekspresowe, ale można z nich korzystać w nocy. Niestety, nie wszystkie pojazdy pozwalają na ładowanie prądem zmiennym o takiej mocy. Niewątpliwą zaletą jest natomiast możliwość podładowania w ten sposób np. hulajnogi elektrycznej czy e-motorowerów, których wzrost sprzedaży w 2019 roku przekroczył 100 proc., co oznacza prawie 3000 egzemplarzy na drogach.

Rozwiązanie sprawdza się w europejskich stolicach. Już w połowie zeszłego roku Londyn miał ponad 1000 takich ładowarek, a plany obejmowały nawet 1700 punktów do końca roku. Rynek tworzy siedem podmiotów, w tym tacy giganci jak Siemiens czy BP Chargemaster. Czy powinniśmy więc cieszyć się z zaledwie 3 punktów?

Cóż, warto zauważyć, że jest to program pilotażowy w kraju, gdzie nie ma specjalnych ulg za posiadanie samochodu elektrycznego. Zjednoczone Królestwo przygotowuje się do całkowitego zrezygnowania z silników spalinowych. W Polsce grupa Energa zarządza 332 tys. punktami oświetleniowymi, z czego 20 proc. to instalacje LED. Daje to ogromny potencjał, pozwalający zmniejszyć obawy przed elektrykami – nawet najsłabsza ładowarka jest przecież lepsza niż żadna.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona