​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]

Nowe BMW iX3 to nie jest po prostu elektryczna wersja X3. Nie jest też jak jego następca – bardziej jak model o dwie generacje przed nim. To, bez przesady pisząc, zapowiedź całkowicie nowej ery w BMW. Na podstawie kontaktu z premierowym SUV-em pokazuję, czego można się po niej spodziewać.

Mateusz Żuchowski

Znaczenie nowego BMW iX3 wykracza poza same liczby. To pierwszy produkcyjny model powstały w ramach programu Neue Klasse – największej inwestycji w historii BMW, która ma wprowadzić ją w zupełnie nową markę. W latach 60. XX wieku auta Neue Klasse pozwoliły na podniesienie poprzeczki w segmencie - i na to samo liczą Niemcy nawiązując do pojęcia "nowej klasy".

Zaczynamy: nowe BMW iX3 to SUV o praktycznie identycznych wymiarach z wersją spalinową (4782 mm długości, 1895 mm szerokości i 1635 mm wysokości – czyli największa zmiana to szerokość, która została zmniejszona o 2 cm dla obniżenia oporów aerodynamicznych) i z ceną podobną do schodzącej generacji produkowanej od 2020 r. (tuż poniżej 300 tys. zł).

Pod względem liczb decydujących o rynkowym powodzeniu elektryka – czyli zasięg i czas ładowania – debiutujące właśnie w ofercie, a fizycznie dostępne w Polsce od wiosny 2026 r. iX3 wyznacza nowy standard na rynku. Jedyna, topowa wersja, w której wchodzi on na rynek wyposażona jest w akumulator o pojemności użytkowej 108,7 kWh, co przy średnim zużyciu energii na poziomie 15,1 – 17,9 kWh/100 km ma przynieść zasięg w obrębie 678 – 805 km. To bezprecedensowy wynik, który ma być osiągalny nie tylko w cyklu pomiaru WLTP, ale również w prawdziwych warunkach drogowych.

Równocześnie, dzięki wyposażeniu auta w możliwość ładowania z mocą do 400 kW, 10 minut postoju na ładowarce będzie wystarczyło na uzupełnienie energii na następne 372 km – potencjalnie, bo w Polsce takich ładowarek jeszcze nie ma i do wiosny przyszłego roku raczej nie będzie.

Autor w nowym BMW iX3 (2025)
Autor w nowym BMW iX3 (2025) © WP Autokult | WWW.TOMKIRKPATRICK.DE

Szósta generacja elektrycznego napędu eDrive ma przynieść jednak również to, co niezmiennie ma być najważniejsze w BMW, czyli frajdę z jazdy. Zagwarantować ma to nowa jednostka sterująca wyposażona w cztery komputery, które będą nie tylko asystować kierowcę nie tylko w tych nudnych sytuacjach jak utrzymywanie pasa ruchu czy zapobieganie zderzeniom, ale też pozwalać mu robić to, do czego nas przyzwyczaiły klasyczne E30 i E39.

W przypadku jedynej dostępnej wersji napędowej iX3 50 xDrive ta obietnica wyrażona jest w mocy 469 KM, która będzie przenoszona na wszystkie cztery koła (przyspieszenie do 100 km/h w 4,9 s, prędkość maksymalna 210 km/h). Z czasem gama zostanie poszerzana w dół cennika, włącznie z bazową wersją z napędem na jedną oś (tak, zgadliście – tylną).

Prezentowane tu mniejsze i większe rewolucje tylko na przestrzeni najbliższych dwóch lat mają dotrzeć do aż 40 nowych i odświeżonych modeli w gamie. Czego się w nich spodziewać? Odpowiedź znajdziecie w powyższym filmie, w którym poznaję ten samochód i dzielę się z Wami pierwszymi wrażeniami po kontakcie z nim – zapraszam do oglądania!

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Jednak nie tylko elektryki. Kolejna marka zmienia strategię
Jednak nie tylko elektryki. Kolejna marka zmienia strategię