LG Chem stawia rządowi nierealne wymogi. Fabryka baterii w Opolu może nie powstać

70 mln euro grantu, działka za symboliczne euro i zwolnienie z opłaty odrolnieniowej – takie warunki polskiemu rządowi miało postawić LG Chem. Jeśli ich nie spełni, fabryka baterii nie powstanie w Opolu. Eksperci mówią, że żądania są wygórowane.

Fabryka baterii w Opolu byłaby drugą taką w PolsceFabryka baterii w Opolu byłaby drugą taką w Polsce
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Michał Zieliński

Dziennikarze "Pulsu Biznesu" dotarli do listu, który Andrew Chung, wiceprezes działu baterii motoryzacyjnych LG Chem, miał wysłać do Krzysztofa Sengera, wiceprezesa Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH). Dotyczył drugiej fabryki baterii do samochodów elektrycznych, która może powstać w Opolu. Ostateczna decyzja miała zapaść w maju, potem w czerwcu. Mamy lipiec, a firma nie może dłużej czekać.

W czym leży problem? Jak dowiadujemy się z listu, zdaniem przedstawiciela LG Chem oferty zachęt inwestycyjnych otrzymane od władz Opola i PAIH są bardzo ogólnikowe. "Bez dodatkowych informacji plan inwestycji w Polsce będzie musiał zostać ponownie zweryfikowany, co oznacza, że firma wybuduje fabrykę gdzie indziej" - pisze Chung. Koreańczycy czekali na odpowiedź do 16 lipca. Nie wiemy, czy taka nadeszła.

Poznaliśmy wymagania, jakie firma stawia przed polskim rządem. Oczekują grantu gotówkowego w wysokości przynajmniej 4,9 proc. wartości inwestycji, czyli 70 mln euro. Koreańczycy chcą też kupić działkę w Opolu-Wrzoskach za cenę niższą od rynkowej, jak np. "symboliczne euro".

Kolejny punkt to potwierdzenie, czy w budżecie programu wsparcia jest odpowiednio dużo pieniędzy. "Puls Biznesu" informuje też, że Koreańczycy oczekują zwolnienia z opłaty odrolnieniowej oraz potwierdzenia, że oferta zachęt nie będzie traktowana jako pomoc publiczna. Ponadto czekają też na ostateczną listę zachęt.

Dziennik skontaktował się z ekspertami, którzy stwierdzili, że lista oczekiwań LG Chem jest wygórowana. Szanse na zwolnienie firmy z opłaty odrolnienieniowej są mało realne. Ponadto, jak w rozmowie z PB zauważa Paweł Tynel, partner w EY, rząd może przyznać firmie 26,25 mln euro pomocy. Każda wyższa kwota będzie wymagała powiadomienia o tym Komisji Europejskiej.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇