Nie tylko Europa ma kłopoty. Mazda przyznaje, że traci grunt w Chinach

W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy europejscy producenci zaczęli tracić udziały w rynku chińskim na rzecz tamtejszych producentów. Problemy nie ominęły również marek pochodzących z Azji, czego przykładem jest Mazda.

Mazda CX-90Mazda CX-90
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mazda
Kamil Niewiński

Chińscy producenci naprawdę mocno zaczęli zyskiwać na sile - nie tylko w swoim rejonie, ale jest to temat już niejednokrotnie przez nas poruszany. Największą wagę jednak nadal odgrywa dla nich rodzimy rynek. Nie chodzi tutaj jednak tylko i wyłącznie o chęć dominacji w swojej ojczyźnie. Chiny to bowiem największy globalny rynek samochodowy, a przez to również jeden z najbardziej prestiżowych.

W czerwcu 2023 r. pobito kolejny rekord. W zaledwie jeden miesiąc sprzedano tam 2,622 mln samochodów osobowych, co jest gigantycznym wynikiem. Liderem rynku nadal jest BYD, który z roku na rok zwiększył sprzedaż o aż 74,4 proc. Jeżeli zaś chodzi o koncerny spoza Chin w pierwszej 10-tce, nie ma ich za wiele - Volkswagen, Toyota i Tesla. Wszystkie w czerwcu 2023 odniosły zaś straty sprzedaży.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mazda 6 - to już trzeci facelifting. Wreszcie ten właściwy?

Problemy w Chinach nie są tylko i wyłącznie domeną europejskich marek. Tracą również reprezentanci innych regionalnych potęg motoryzacyjnych z Japonii czy Korei Południowej. Widać to chociażby po słowach dyrektora generalnego Mazdy, Masahiro Moro. Przytaczany przez Reutersa przyznaje on, że chińskie marki są silnym konkurentem, a następne miesiące będą naprawdę trudne.

Produkcja na razie będzie niska, a presja na zyski będzie rosnąć. Naszym najważniejszym cele jest odwrócenie losu i wprowadzanie samochodów elektrycznych jeden po drugim.

Masahiro Moro
dyrektor generalny Mazdy

Mazda swój złoty okres w Chinach przeżywała w 2016 r., kiedy to zdołała sprzedać w Państwie Środka 316 tys. samochodów. Tymczasem już w 2022 r. liczba ta wynosiła 108 tys. egzemplarzy - to spadek o 41 proc. względem 2021 r. Sprzedaż na poziomie ponad 100 tys. sztuk rocznie nie wydaje się tragedią, lecz w kontekście rynku, gdzie miesięcznie sprzedaje się ponad 2,5 miliona aut to dosłownie margines.

Wybrane dla Ciebie
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥