Nie tylko Europa ma kłopoty. Mazda przyznaje, że traci grunt w Chinach

W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy europejscy producenci zaczęli tracić udziały w rynku chińskim na rzecz tamtejszych producentów. Problemy nie ominęły również marek pochodzących z Azji, czego przykładem jest Mazda.

Mazda CX-90Mazda CX-90
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mazda
Kamil Niewiński

Chińscy producenci naprawdę mocno zaczęli zyskiwać na sile - nie tylko w swoim rejonie, ale jest to temat już niejednokrotnie przez nas poruszany. Największą wagę jednak nadal odgrywa dla nich rodzimy rynek. Nie chodzi tutaj jednak tylko i wyłącznie o chęć dominacji w swojej ojczyźnie. Chiny to bowiem największy globalny rynek samochodowy, a przez to również jeden z najbardziej prestiżowych.

W czerwcu 2023 r. pobito kolejny rekord. W zaledwie jeden miesiąc sprzedano tam 2,622 mln samochodów osobowych, co jest gigantycznym wynikiem. Liderem rynku nadal jest BYD, który z roku na rok zwiększył sprzedaż o aż 74,4 proc. Jeżeli zaś chodzi o koncerny spoza Chin w pierwszej 10-tce, nie ma ich za wiele - Volkswagen, Toyota i Tesla. Wszystkie w czerwcu 2023 odniosły zaś straty sprzedaży.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mazda 6 - to już trzeci facelifting. Wreszcie ten właściwy?

Problemy w Chinach nie są tylko i wyłącznie domeną europejskich marek. Tracą również reprezentanci innych regionalnych potęg motoryzacyjnych z Japonii czy Korei Południowej. Widać to chociażby po słowach dyrektora generalnego Mazdy, Masahiro Moro. Przytaczany przez Reutersa przyznaje on, że chińskie marki są silnym konkurentem, a następne miesiące będą naprawdę trudne.

Produkcja na razie będzie niska, a presja na zyski będzie rosnąć. Naszym najważniejszym cele jest odwrócenie losu i wprowadzanie samochodów elektrycznych jeden po drugim.

Masahiro Moro
dyrektor generalny Mazdy

Mazda swój złoty okres w Chinach przeżywała w 2016 r., kiedy to zdołała sprzedać w Państwie Środka 316 tys. samochodów. Tymczasem już w 2022 r. liczba ta wynosiła 108 tys. egzemplarzy - to spadek o 41 proc. względem 2021 r. Sprzedaż na poziomie ponad 100 tys. sztuk rocznie nie wydaje się tragedią, lecz w kontekście rynku, gdzie miesięcznie sprzedaje się ponad 2,5 miliona aut to dosłownie margines.

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek