Wstrząs w Niemczech. Skończyły się dopłaty, w tle oszustwa na "używkach"

Niemcy wycofały się z dopłat do samochodów elektrycznych, co zaowocowało gwałtownym spadkiem ich sprzedaży. Okazało się, że auta "znikały" po kilku miesiącach od zakupu. W Polsce kierowcy mówią wprost: jeśli elektryk, to z dopłatą.

sieć ładowarek do samochodówsieć ładowarek do samochodów
Źródło zdjęć: © autokult | Mariusz Barwinski
Mateusz Lubczański

Po świetnych miesiącach przyszedł koniec eldorado. Niemcy ukróciły dopłaty do samochodów elektrycznych dla firm, co spowodowało, że we wrześniu były one odpowiedzialne za zaledwie 14 proc. nowych rejestracji. To drugi najgorszy miesiąc w tym roku – w styczniu ten współczynnik wyniósł zaledwie 10 proc.

Według Niemieckiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (ZDK) popyt na samochody elektryczne jest obecnie o ponad jedną trzecią słabszy niż w roku ubiegłym.

Od 1 września 2023 roku w Niemczech osoby prywatne nadal mogą zyskać nawet 4500 euro dopłaty federalnej, jeśli pojazd kosztuje nie więcej niż 40 tys. euro. Łącznie, z udziałem producenta, można "zgarnąć" 6750 euro.

Takie kwoty działają na wyobraźnię i stwarzają pole do nadużyć. W 2022 roku około 16 proc. samochodów "z dopłatami" zostało sprzedanych np. do Skandynawii. Wystarczyło jeździć nimi przez 9 miesięcy, po czym odsprzedać z zyskiem. W ciągu roku to zjawisko objęło nieco ponad 76 tys. aut. Straty? Nawet 380 mln euro.

Polska ma program "Mój Elektryk", który jesienią 2021 roku dysponował kwotą 20 mln zł. W 2023 roku łącznie było to już 400 mln zł. Do połowy 2023 roku zatwierdzono 8 tys. wniosków.

Raport "E-rewolucja w świecie motoryzacji" wskazuje, że dopłaty są kluczowe. Na pytanie o możliwość skorzystania z dopłat przy zakupie elektryka, jedynie 3 proc. badanych stwierdziło, że wsparcie państwa nie byłoby podstawą do nabycia "elektryka", a podobny odsetek stwierdził, że nie miałoby to dla nich żadnego znaczenia. Reszta badanych, czyli nieco ponad 90 proc., uznała, że dopłaty zachęciłyby do rozważenia zakupu. Najchętniej do takiego auta przesiedliby się mieszkańcy dużych miast.

W krajach o dużym udziale elektryków w sprzedaży widać jednak, że bardziej od dopłat liczą się ulgi podatkowe. Belgia pozwala na spore odliczenie kosztów w przypadku auta firmowego, Dania czy Szwecja stosują najniższe progi podatkowe, a ta ostatnia pozwala jeszcze odliczyć 50 proc. kosztów przy instalowaniu wallboksa, czyli ładowarki naściennej.

Warto jednak zauważy, jak wygląda pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych pojazdów w Europie. Pierwsze (i ostatnie) miejsca zajmuje Tesla, która agresywnie obniżała ceny modeli Y i 3. Pozostałe miejsca to małe i średnie modele spalinowe: Peugeot 208, Fiat 500, Dacia Sandero czy Renault Clio.

Zdaniem niemieckich ekspertów załamanie grozi rynkowi małych i kompaktowych samochodów elektrycznych. Założenie jest proste: nikt nie zapłaci 35 000 euro za mały pojazd. Jednak w segmencie luksusowych samochodów elektrycznych klienci są mniej wrażliwi na cenę i płacą ceny katalogowe bez problemu.

Wybrane dla Ciebie

Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć