Nowa platforma Stellantis. Oto modele, które z niej skorzystają

Stellantis oficjalnie zaprezentowało swoją nową platformę o nazwie STLA Medium. Jest ona przeznaczona dla samochodów elektrycznych i ma obsłużyć wiele marek koncernu, przy okazji oferując imponujące możliwości.

Peugeot e-2008 GTPeugeot e-2008 GT
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Kamil Niewiński

W 2021 roku Stellantis przedstawił swój plan dotyczący elektryfikacji gamy modelowej producentów wchodzących w skład koncernu. Bardzo ważnym aspektem było stworzenie czterech nowych platform, które będą podstawą do produkcji samochodów elektrycznych marek zrzeszonych pod egidą Stellantis.

Według zaproponowanego podziału platforma STLA Small będzie przeznaczona dla aut miejskich, w których najważniejsza jest wydajność. STLA Medium docelowo miała być wykorzystywana przez samochody premium, zaś STLA Large przez sportowe samochody z napędem na cztery koła i amerykańskie muscle cary. Jest jeszcze STLA Frame nastawiona na praktyczność i aspekty dostawcze.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opel Astra po liftingu - nie wszystkie zmiany są dobre

Jako pierwsza gotowa jest platforma STLA Medium, o czym poinformowało już nas Stellantis. Ma ona przede wszystkim służyć sedanom, crossoverom i SUV-om z segmentów C i D. Standardowy zasięg aut na tej platformie ma wynosić 500 km, zaś z pakietem Performance Pack będzie mógł on zostać wydłużony do nawet 700 km z pomocą akumulatora o pojemności 98 kWh.

  • Platforma STLA Medium
  • Platforma STLA Medium
[1/2] Platforma STLA Medium Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Stellantis

Platforma pozwoli na tworzenie aut z rozstawem osi od 2700 do 2900 mm oraz konstrukcji o długości od 4,3 do 4,9 metra. Maksymalny prześwit ma zaś wynosić 22 cm.

Jakie auta w najbliższej przyszłości mogą wykorzystać nową platformę Stellantis? Mówi się przede wszystkim o Peugeotach e-3008 i e-5008, następcy Opla Grandland i Opla Insigni, Lancia Gamma zapowiedziana na 2026 rok, Lancia Delta mająca trafić na rynek 2 lata później czy DS 4. To oczywiście tylko początek - powyższe modele to te, w których wykorzystanie tejże platformy jest pewne bądź niemal pewne.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Akumulatory z elektrolitem stałym, wodór, czy paliwa o neutralnym śladzie węglowym? Oto w którym kierunku zmierza Toyota
Akumulatory z elektrolitem stałym, wodór, czy paliwa o neutralnym śladzie węglowym? Oto w którym kierunku zmierza Toyota
Niemcy podali graniczne dane. Poniżej tego nie kupuj używanego auta
Niemcy podali graniczne dane. Poniżej tego nie kupuj używanego auta
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu