Nowa platforma Stellantis. Oto modele, które z niej skorzystają

Stellantis oficjalnie zaprezentowało swoją nową platformę o nazwie STLA Medium. Jest ona przeznaczona dla samochodów elektrycznych i ma obsłużyć wiele marek koncernu, przy okazji oferując imponujące możliwości.

Peugeot e-2008 GTPeugeot e-2008 GT
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Kamil Niewiński

W 2021 roku Stellantis przedstawił swój plan dotyczący elektryfikacji gamy modelowej producentów wchodzących w skład koncernu. Bardzo ważnym aspektem było stworzenie czterech nowych platform, które będą podstawą do produkcji samochodów elektrycznych marek zrzeszonych pod egidą Stellantis.

Według zaproponowanego podziału platforma STLA Small będzie przeznaczona dla aut miejskich, w których najważniejsza jest wydajność. STLA Medium docelowo miała być wykorzystywana przez samochody premium, zaś STLA Large przez sportowe samochody z napędem na cztery koła i amerykańskie muscle cary. Jest jeszcze STLA Frame nastawiona na praktyczność i aspekty dostawcze.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opel Astra po liftingu - nie wszystkie zmiany są dobre

Jako pierwsza gotowa jest platforma STLA Medium, o czym poinformowało już nas Stellantis. Ma ona przede wszystkim służyć sedanom, crossoverom i SUV-om z segmentów C i D. Standardowy zasięg aut na tej platformie ma wynosić 500 km, zaś z pakietem Performance Pack będzie mógł on zostać wydłużony do nawet 700 km z pomocą akumulatora o pojemności 98 kWh.

  • Platforma STLA Medium
  • Platforma STLA Medium
[1/2] Platforma STLA Medium Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Stellantis

Platforma pozwoli na tworzenie aut z rozstawem osi od 2700 do 2900 mm oraz konstrukcji o długości od 4,3 do 4,9 metra. Maksymalny prześwit ma zaś wynosić 22 cm.

Jakie auta w najbliższej przyszłości mogą wykorzystać nową platformę Stellantis? Mówi się przede wszystkim o Peugeotach e-3008 i e-5008, następcy Opla Grandland i Opla Insigni, Lancia Gamma zapowiedziana na 2026 rok, Lancia Delta mająca trafić na rynek 2 lata później czy DS 4. To oczywiście tylko początek - powyższe modele to te, w których wykorzystanie tejże platformy jest pewne bądź niemal pewne.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy