Nowa platforma Stellantis. Oto modele, które z niej skorzystają

Stellantis oficjalnie zaprezentowało swoją nową platformę o nazwie STLA Medium. Jest ona przeznaczona dla samochodów elektrycznych i ma obsłużyć wiele marek koncernu, przy okazji oferując imponujące możliwości.

Peugeot e-2008 GTPeugeot e-2008 GT
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Kamil Niewiński

W 2021 roku Stellantis przedstawił swój plan dotyczący elektryfikacji gamy modelowej producentów wchodzących w skład koncernu. Bardzo ważnym aspektem było stworzenie czterech nowych platform, które będą podstawą do produkcji samochodów elektrycznych marek zrzeszonych pod egidą Stellantis.

Według zaproponowanego podziału platforma STLA Small będzie przeznaczona dla aut miejskich, w których najważniejsza jest wydajność. STLA Medium docelowo miała być wykorzystywana przez samochody premium, zaś STLA Large przez sportowe samochody z napędem na cztery koła i amerykańskie muscle cary. Jest jeszcze STLA Frame nastawiona na praktyczność i aspekty dostawcze.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opel Astra po liftingu - nie wszystkie zmiany są dobre

Jako pierwsza gotowa jest platforma STLA Medium, o czym poinformowało już nas Stellantis. Ma ona przede wszystkim służyć sedanom, crossoverom i SUV-om z segmentów C i D. Standardowy zasięg aut na tej platformie ma wynosić 500 km, zaś z pakietem Performance Pack będzie mógł on zostać wydłużony do nawet 700 km z pomocą akumulatora o pojemności 98 kWh.

  • Platforma STLA Medium
  • Platforma STLA Medium
[1/2] Platforma STLA Medium Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Stellantis

Platforma pozwoli na tworzenie aut z rozstawem osi od 2700 do 2900 mm oraz konstrukcji o długości od 4,3 do 4,9 metra. Maksymalny prześwit ma zaś wynosić 22 cm.

Jakie auta w najbliższej przyszłości mogą wykorzystać nową platformę Stellantis? Mówi się przede wszystkim o Peugeotach e-3008 i e-5008, następcy Opla Grandland i Opla Insigni, Lancia Gamma zapowiedziana na 2026 rok, Lancia Delta mająca trafić na rynek 2 lata później czy DS 4. To oczywiście tylko początek - powyższe modele to te, w których wykorzystanie tejże platformy jest pewne bądź niemal pewne.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki