Płock przetestuje autobusy wodorowe. Pasażerowie pojadą za darmo

Płock przetestuje autobusy wodorowe. Pasażerowie pojadą za darmo

Solaris Urbino 12 hydrogen
Solaris Urbino 12 hydrogen
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Solaris
Tomasz Budzik
16.12.2023 06:09, aktualizacja: 16.12.2023 07:10

Przez dwa miesiące, do połowy lutego 2024 r., Komunikacja Miejska w Płocku będzie testować autobus wodorowy. Takie pojazdy mogą być bezemisyjną alternatywą względem nieco kłopotliwych autobusów elektrycznych. Do tego testowany w Płocku autobus jest produkowany w Polsce.

12 metrów długości, 32 miejsca siedzące i możliwość zabrania 51 pasażerów stojących – to najkrótsza charakterystyka autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen. Jak sama nazwa wskazuje, jest to pojazd napędzany wodorem. Paliwo to nie jest jeszcze, delikatnie mówiąc, szczególnie popularne i wiele wskazuje a to, że w na szeroką skalę w samochodach osobowych nie zagości jeszcze długo. W przypadku autobusów miejskich sytuacja jest jednak inna. Solaris, którego główny zakład produkcyjny znajduje się właśnie w Płocku, wypożyczył tamtejszej spółce komunikacyjnej nie tylko autobus, ale też mobilną stację tankowania wodoru.

Jak informuje płocki urząd miasta, autobus po pełnym zatankowaniu ma zasięg 350 km. Niezależnie od warunków pogodowych. W przypadku autobusów elektrycznych sytuacja bywa zależna od pogody.

Przez najbliższe dwa miesiące autobus będzie testowany na wszystkich liniach Płocka. Jak informuje tamtejszy urząd miasta, o tym, którą linię danego dnia będzie obsługiwał autobus wodorowy, będzie można dowiedzieć się z mediów społecznościowych. Przejazdy będą darmowe. — Jest to na razie test pojazdu z takim z napędem. Ale równolegle jest to sygnał, że poważnie przygotowujemy się do wprowadzenia zeroemisyjnego transportu miejskiego — powiedział cytowany przez Polską Agencję Prasową prezydent Płocka Andrzej Nowakowski.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Plan władz miasta zakłada zakup 18 autobusów wodorowych, które mogłyby wyjechać na ulice Płocka na przełomie 2025 i 2026 r. Inwestycja kosztowałaby 74,8 mln zł. Aż 60 mln zł z tej kwoty miałoby jednak pochodzić z dofinansowania. Odpowiedni wniosek został już złożony w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. "Wniosek jest na etapie rozpatrywania, na razie pozytywnie przeszedł ocenę formalną. Być może w międzyczasie zrodzi się także możliwość sięgnięcia po środki z Krajowego Planu Odbudowy" — wyjaśnił płocki urząd miasta.

Jak informuje PAP, wodór do testów dostarczany będzie przez Orlen. Będzie on produkowany w hubie wodorowym w Trzebini. Jego obecna wydajność to około 45 kg wodoru jakości automotive na godzinę. Autobus, który będzie testowany w Płocku, zużywa około 30 kg wodoru dziennie.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)