Polska największym eksporterem e‑busów w UE. Co jest kluczem do sukcesu?
Staliśmy się europejskim liderem na rynku autobusów elektrycznych. Polskie fabryki odpowiadają już za ponad 30 proc. eksportu e-busów w Unii Europejskiej. O przyszłości i rozwoju tego sektora będą dyskutowali eksperci podczas III Kongresu Nowej Mobilności.
Rynek transportu publicznego jest jednym z najszybciej rozwijających się obszarów elektromobilności w Polsce. To właśnie autobusy elektryczne wraz z towarzyszącą im infrastrukturą stanowią jeden z podstawowych elementów dekarbonizacji miejskiego transportu drogowego. Sektor rozwija się niezwykle dynamicznie zarówno w zakresie inwestycyjnym, produkcyjnym i eksportowym, jak i wdrożeniowym. Polska należy do europejskich liderów. Co istotne, wiodąca pozycja naszego kraju to nie tylko efekt realizowanych skutecznie strategii biznesowych, ale też konsekwentnej współpracy administracji rządowej, publicznych instytucji finansowych oraz samorządów.
Zielonych miast przybywa
Elektryczny transport publiczny – podobnie jak inne obszary elektromobilności – koncentruje się przede wszystkim w dużych aglomeracjach. Według danych ujętych w raporcie PSPA „Polish EV Outlook 2022” na koniec 2021 r. największą flotą, składającą się ze 162 e-autobusów, dysponowała Warszawa. E-busy odpowiadały za 11 proc. całego stołecznego taboru.
Równie wysoki odsetek e-busów znajdował się w Krakowie (79 szt., 13,7 proc.) oraz w Poznaniu (59 szt., 18,3 proc.). Co ciekawe, w Jaworznie 44 autobusy elektryczne stanowiły 62,9 proc. floty. Zeroemisyjne pojazdy odpowiadały również za prawie połowę (48,3 proc.) taboru w Zielonej Górze (43 szt.). Na koniec 2021 r. aż 64 polskie przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej miały autobusy elektryczne w swoich flotach.
Polska e-busami stoi
Dekarbonizacja naszego transportu publicznego nie byłaby możliwa bez inwestycji. W Polsce funkcjonuje szereg fabryk wytwarzających zarówno autobusy elektryczne, jak i kluczowe podzespoły, m.in. litowo-jonowe akumulatory, stacje ładowania czy układy napędowe. Polscy producenci co roku zajmują czołowe miejsca w rankingach liderów europejskiego sektora zeroemisyjnego transportu publicznego.
Rodzime fabryki opuszcza najwięcej elektrycznych autobusów przeznaczonych na import spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej.
Jak wynika z danych PSPA w latach 2017-2021 r. z Polski na inne rynki trafiło łącznie 1937 e-busów. Stanowiło to 31,2 proc. wszystkich e-busów wyeksportowanych z UE (6192). Wartość autobusów elektrycznych wyeksportowanych z Polski w latach 2017-2021 r. wyniosła 753 322 370 EUR. To 37,9 proc. łącznej wartość eksportu takich pojazdów z państw członkowskich (1 986 050 842 EUR). Największy udział w tak dobrych wynikach ma trzech producentów: Solaris, Volvo oraz MAN. Największymi odbiorcami naszych autobusów elektrycznych są Niemcy i Włosi.
Jaka będzie przyszłość zeroemisyjnego transportu publicznego?
O drodze do polskiego sukcesu, a także planach rozwoju sektora zeroemisyjnego transport publicznego i czekających go wyzwaniach będą dyskutowali uczestnicy 3. Kongresu Nowej Mobilności. Wydarzenie potrwa od 12 do 14 września na terenie łódzkiego kompleksu EC1. Łódź to jeden z liderów wśród polskich miast pod względem inwestycji w ekologię.
– Jako jedna z czterech polskich metropolii, na 100 wyróżnionych w ramach całej UE, zakwalifikowaliśmy się do programu UE "Neutralne klimatycznie i inteligentne miasta". Jako trzecie największe miasto w Polsce potwierdzamy swoją pozycję wśród aglomeracji realizujących realne działania na rzecz poprawy jakości powietrza i życia oraz dekarbonizacji – mówi Hanna Zdanowska, prezydent Miasta Łodzi.
Kongres Nowej Mobilności to największa konferencja sekotra e-mobility w Europie Środkowo-Wschodniej. Trzy dni wypełnione będą panelami dyskusyjnymi, prezentacjami, wydarzeniami specjalnymi, warsztatami tematycznymi oraz sesjami merytorycznymi. Hasło kongresu to "E-Mobility in Poland. What’s next?". Wśród uczestników znajdą się przedstawiciele świata biznesu z sektora zrównoważonego transportu i zeroemisyjnych technologii, a także eksperci, politycy i samorządowcy.
Podczas tegorocznej edycji wydarzenia zaprezentowany zostanie także, przygotowany przez PSPA i Grupę Banku Światowego, raport: "Polska europejskim centrum eksportowym autobusów elektrycznych". To najbardziej kompleksowa inicjatywa analityczno-badawcza związana z rynkiem zeroemisyjnego transportu zbiorowego w naszym kraju.
– Raport "Studium przypadku: Polska. Europejskie centrum eksportu autobusów elektrycznych" powstał dzięki zaangażowaniu szeregu interesariuszy sektora zeroemisyjnego transportu publicznego w Polsce – mówi Aleksander Rajch, dyrektor ds. relacji zewnętrznych PSPA. I dodaje: – Przygotowane opracowanie zawiera analizę wyników eksportowych polskiego sektora e-mobilności w zakresie autobusów elektrycznych, przedstawia czynniki determinujące kierunki eksportu e-busów, pokazuje przewagi eksportowe polskich firm oraz opisuje przyczyny, dla których Polska stała się dziś europejskim liderem na rynku e-busów.
Ponadto, na przykładzie instrumentów wdrożonych przez polską administrację publiczną, przygotowaliśmy szereg rekomendacji, które mogą zostać podjęte przez inne kraje w celu zbudowania własnego potencjału produkcyjnego i eksportowego w zakresie autobusów elektrycznych.
Wciąż trwają zapisy. Na wydarzenie można się zarejestrować na stronie https://kongresnowejmobilnosci.pl/. Tam też znajdziemy szczegółowy plan oraz listę prelegentów.