Popyt na silniki elektryczne spadł, ale Polska może na tym akurat zyskać
Według informacji związku zawodowego IG Metall firma Valeo planuje zamknąć swój zakład silników elektrycznych w Bad Neustadt w Niemczech. Powodem jest słabnący popyt. Produkcja ma zostać przeniesiona do Polski.
04.10.2023 | aktual.: 04.10.2023 15:11
Jak podają niemieckie media powołując się na związek zawodowy IG Metall, francuski poddostawca branży automotive Valeo chce w połowie 2024 roku zakończyć produkcję silników elektrycznych w swoim zakładzie w Bad Neustadt an der Saale (w północnej Bawarii). Mimo że przyczyną tej decyzji ma być znaczący spadek liczby zamówień na samochody elektryczne (pisaliśmy o wstrzymaniu produkcji m.in. w zakładach Volkswagena i Fiata), produkcja jednostek elektrycznych ma zostać przeniesiona do Polski.
Dokąd? Tego oficjalnie jeszcze nie wiadomo, Valeo na razie nie komentuje doniesień. Można jednak zakładać, że skorzysta na tym zakład Valeo eAutomotive w Czechowicach-Dziedzicach, gdzie już są produkowane m.in. elementy do napędów hybrydowych i elektrycznych. Ponadto Valeo ma w Polsce też zakłady w Skawinie (produkcja wycieraczek i układów chłodzenia, centrum usług wspólnych), Chrzanowie (reflektory – produkcja oraz R&D), centrum logistyczne w Strykowie i biuro dystrybucji w Warszawie. Łącznie francuski gigant zatrudnia w Polsce ponad 7,5 tys. pracowników (dane na koniec 2022 r.).
Przedstawiciele związku zawodowego IG Metall nie kryją rozczarowania, że akurat w momencie, gdy transformacja branży motoryzacyjnej zaczyna nabierać rozpędu, zlokalizowany w Niemczech zakład wyspecjalizowany w maszynach elektrycznych na tym straci. Zapowiadają, że za wszelką cenę będą walczyć o etaty na linii produkcyjnej.
W Bad Neustadt Valeo zatrudnia 550 osób – 350 przy produkcji i 200 w dziale badawczo-rozwojowym, którego plany zwolnień jednak nie dotyczą. Firma produkuje tu m.in. maszyny elektryczne dla Volvo i Mercedesa. Zakład należał niegdyś do Siemensa, przez pewien czas był w rękach joint venture obu firm, aż w minionym roku Valeo całkowicie przejęło biznes silników elektrycznych od niemieckiej firmy.