Popyt na silniki elektryczne spadł, ale Polska może na tym akurat zyskać

Według informacji związku zawodowego IG Metall firma Valeo planuje zamknąć swój zakład silników elektrycznych w Bad Neustadt w Niemczech. Powodem jest słabnący popyt. Produkcja ma zostać przeniesiona do Polski.

Zakład Valeo w Bad Neustadt an der Saale w NiemczechZakład Valeo w Bad Neustadt an der Saale w Niemczech
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Valeo
Błażej Buliński

Jak podają niemieckie media powołując się na związek zawodowy IG Metall, francuski poddostawca branży automotive Valeo chce w połowie 2024 roku zakończyć produkcję silników elektrycznych w swoim zakładzie w Bad Neustadt an der Saale (w północnej Bawarii). Mimo że przyczyną tej decyzji ma być znaczący spadek liczby zamówień na samochody elektryczne (pisaliśmy o wstrzymaniu produkcji m.in. w zakładach VolkswagenaFiata), produkcja jednostek elektrycznych ma zostać przeniesiona do Polski.

Dokąd? Tego oficjalnie jeszcze nie wiadomo, Valeo na razie nie komentuje doniesień. Można jednak zakładać, że skorzysta na tym zakład Valeo eAutomotive w Czechowicach-Dziedzicach, gdzie już są produkowane m.in. elementy do napędów hybrydowych i elektrycznych. Ponadto Valeo ma w Polsce też zakłady w Skawinie (produkcja wycieraczek i układów chłodzenia, centrum usług wspólnych), Chrzanowie (reflektory – produkcja oraz R&D), centrum logistyczne w Strykowie i biuro dystrybucji w Warszawie. Łącznie francuski gigant zatrudnia w Polsce ponad 7,5 tys. pracowników (dane na koniec 2022 r.).

Produkcja silników elektrycznych
Produkcja silników elektrycznych © Materiały prasowe | Valeo

Przedstawiciele związku zawodowego IG Metall nie kryją rozczarowania, że akurat w momencie, gdy transformacja branży motoryzacyjnej zaczyna nabierać rozpędu, zlokalizowany w Niemczech zakład wyspecjalizowany w maszynach elektrycznych na tym straci. Zapowiadają, że za wszelką cenę będą walczyć o etaty na linii produkcyjnej.

W Bad Neustadt Valeo zatrudnia 550 osób – 350 przy produkcji i 200 w dziale badawczo-rozwojowym, którego plany zwolnień jednak nie dotyczą. Firma produkuje tu m.in. maszyny elektryczne dla Volvo i Mercedesa. Zakład należał niegdyś do Siemensa, przez pewien czas był w rękach joint venture obu firm, aż w minionym roku Valeo całkowicie przejęło biznes silników elektrycznych od niemieckiej firmy.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne