Sprawdzili realną szybkość ładowania aut elektrycznych – kilometry na minutę ważniejsze od kilowatów

Czy najwyższa moc ładowania jest gwarantem najszybszego uzupełniania zasięgu? Specjaliści z firmy consultingowej P3 Group przeprowadzili szczegółowy test 13 elektryków, porównując je przez pryzmat autorskiego indeksu: ile czasu potrzeba na uzupełnienie określonego zasięgu?

Porsche Taycan GTS Sport Turismo
Porsche Taycan GTS Sport Turismo
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Błażej Buliński

07.07.2023 | aktual.: 08.07.2023 17:49

Producenci samochodów elektrycznych lubią zachwalać maksymalna moc ładowania akumulatorów w swoich pojazdach. Owszem, te liczby robią wrażenie i przy odpowiedniej infrastrukturze potrafią bardzo skrócić w podróży czas postojów na ładowanie. Nie zdradzają jednak całej prawdy o szybkości ładowania: czasem maksymalna moc jest osiągana tylko przez chwilę, po czym gwałtownie spada, inny producent programuje niższą maksymalną moc, ale za to dostępną przez dłuższe okienko czasowe.

O przebiegu mocy ładowania informują krzywe ładowania. Na dwóch osiach wykresu przedstawiona jest moc ładowania i poziom naładowania akumulatora. Jednak i to nie daje pełnego obrazu – co z tego, że samochód potrafi się szybko ładować, skoro podczas jazdy zużywa dużo prądu i po relatywnie krótkim dystansie będzie wymagał ponownego postoju?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dlatego specjaliści z firmy consultingowej P3 Group postanowili porównać realną szybkość ładowania, czyli obliczyć czas potrzebny do uzupełnienia danego zasięgu w danym czasie przy danym poziomie naładowania baterii. Do tego wybrali 13 elektryków dostępnych na amerykańskim rynku – raczej te z wyższej półki, ale jest też kilka modeli klasy średniej.

W wynikach badania auta zostały podzielone na dwie grupy: te, które nie kwalifikują się na dopłaty i takie, do których zakupu skarb państwa dorzuca do 7,5 tys. dolarów. Dlatego oryginalne krzywe ładowania z raportu P3 Group przedstawiamy wam na dwóch wykresach, ale wyniki połączyliśmy już w jedną tabelę dla lepszej porównywalności wszystkich modeli – amerykańskie dopłaty u nas znaczenia nie mają.

Za podstawę analiz P3 Group posłużył test ładowania 10-80 proc. przeprowadzony na ładowarkach DC o mocy 350 kW w Kalifornii – P3 Group nie zdradza operatora tych stacji, zaznacza jedynie, że Tesle były ładowane na dedykowanych Superchargerach marki, ponieważ nie dysponują złączem CCS1. Auta były odpowiednio przygotowywane do ładowania z maksymalną mocą, czyli baterie musiały się podgrzać. Przy pomocy programu monitorującego pracę ładowarki "narysowano" krzywe mocy ładowania i na tej podstawie specjaliści z P3 Group określili średnią moc ładowania w zakresie 10-80 proc. poziomu baterii.

Krzywe ładowania aut elektrycznych z badania P3 Group
Krzywe ładowania aut elektrycznych z badania P3 Group© Materiały prasowe | P3 Group
Krzywe ładowania aut elektrycznych z badania P3 Group
Krzywe ładowania aut elektrycznych z badania P3 Group© Materiały prasowe | P3 Group

Na krzywych widać jak różne strategie przyjmują producenci. Szczególnie wyróżniają się tu Porsche i Kia, które bardzo długo utrzymują maksymalną moc ładowania, i dopiero przy ok. 50 proc. stopniowo obniżają moc. Umożliwia to m.in. architektura systemu 800V. Tesla stosunkowo szybko redukuje moc ładowania i w niektórych modelach już przy 10 proc. następuje płynny spadek jej wartości.

Miejsce

Model

Średnia moc ładowania 10-80 proc.

Pojemność baterii netto

Zużycie wg EPA

1.

Porsche Taycan GTS

223 kW

83,7 kWh

41,0 kWh/100 mil

2.

Kia EV6 LR RWD

200 kW

74 kWh

29,0 kWh/100 mil

3.

Tesla Model S Plaid

168 kW

95 kWh

29,0 kWh/100 km

4.

Rivian R1T

148 kW

125 kWh

46,0 kWh/100 mil

5.

Lucid Air GT

147 kW

112 kWh

26,0 kWh/100 mil

6.

BMW iX xDrive 50

147 kW

105,2 kWh

39,0 kWh/100 mil

7.

Ford F150 Lightning 4WD ER

145 kW

131 kWh

48,0 kWh/100 mil

8.

Tesla Model Y LR AWD

141 kW

75 kWh

28,0 kWh/100 mil

9.

Tesla Model 3 LR AWD

136 kW

75 kWh

26,0 kWh/100 mil

10.

BMW i4 eDrive 40

121 kW

80,7 kWh

34,0 kWh/100 mil

11.

Volkswagen ID.4 Pro

116 kW

77 kWh

32,0 kWh/100 mil

12.

Polestar 2 LR Single Motor

113 kW

75 kWh

31,0 kWh/100 mil

13.

Ford Mustang Mach-E

96 kW

91 kWh

33,0 kWh/100 mil

Na podstawie tych danych autorzy testu obliczyli, ile zasięgu zyskuje się w trakcie pierwszych 10 i 20 minut ładowania. Przyjęli też indeks dający lepszą porównywalność danych – P3 Charging Index. Współczynnik "1" określili jako optymalny z punktu widzenia użytkownika, czyli 200 mil zasięgu po 20 minutach ładowania. Im wyższy ten wskaźnik, tym lepiej auto sprawdzi się w dalszej podróży, wymagającej kilku przystanków na ładowanie.

Miejsce

Model

Doładowany zasięg po pierwszych 10 min

Doładowany zasięg w trakcie następnych 10 min

Doładowany zasięg po 20 min (łącznie)

P3 Charging Index

1.

Lucid Air GT

124 mile

84 mile

208 mil

1,04

2.

Tesla Model S Plaid

123 mile

70 mil

193 mile

0,97

3.

Kia EV6 LR RWD

127 mil

64 mile

191 mil

0,96

4.

Tesla Model 3 LR AWD

110 mil

59 mil

169 mil

0,85

5.

Tesla Model Y LR AWD

106 mil

55 mil

161 mil

0,81

6.

Porsche Taycan GTS

102 mile

51 mil

153 mile

0,77

7.

BMW iX xDrive 50

79 mil

57 mil

136 mil

0,68

8.

Polestar 2 LR SM

78 mil

54 mile

132 mil

0,66

9.

Volkswagen ID.4 Pro

78 mil

51 mil

129 mil

0,65

10.

BMW i4 eDrive 40

77 mil

48 mil

125 mil

0,63

11.

Rivian R1T

72 mile

52 mile

124 mile

0,62

12.

Ford Mustang Mach-E

62 mile

48 mil

110 mil

0,55

13.

Ford F-150 Lightning 4WD ER

59 mil

50 mil

109 mil

0,55

Dla lepszego zrozumienia po naszej stronie Atlantyku – kluczowe wartości po przeliczeniu na kilometry:

Miejsce

Model

Doładowany zasięg po 10 min

Doładowany zasięg po 20 min

1.

Lucid Air GT

200 km

335 km

2.

Tesla Model S Plaid

198 km

311 km

3.

Kia EV6 LR RWD

204 km

307 km

4.

Tesla Model 3 LR AWD

177 km

272 km

5.

Tesla Model Y LR AWD

171 km

259 km

6.

Porsche Taycan GTS

164 km

246 km

7.

BMW iX xDrive 50

127 km

219 km

8.

Polestar 2 LR SM

126 km

212 km

9.

Volkswagen ID.4 Pro

126 km

208 km

10.

BMW i4 eDrive 40

124 km

201 km

11.

Rivian R1T

116 km

200 km

12.

Ford Mustang Mach-E

100 km

177 km

13.

Ford F-150 Lightning 4WD ER

95 km

175 km

Jak widać, kolejność względem pierwszej tabeli nieco się zmieniła. Na prowadzenie wysunął się Lucid, który jak na dużą elektryczną limuzynę jest relatywnie oszczędny – zatem podczas szybkiego ładowania bardzo szybko przybywa też dużo zasięgu. Osiągający bardzo wysoką moc ładowania Taycan spadł na 6. miejsce, ponieważ ma stosunkowo wysokie zużycie prądu. Kia EV6 oraz Tesla Model 3 i Model Y udowadniają, że również w klasie średniej można liczyć na świetny stosunek czasu ładowania do zwiększania zasięgu.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)