Sprawdzili realną szybkość ładowania aut elektrycznych – kilometry na minutę ważniejsze od kilowatów
Czy najwyższa moc ładowania jest gwarantem najszybszego uzupełniania zasięgu? Specjaliści z firmy consultingowej P3 Group przeprowadzili szczegółowy test 13 elektryków, porównując je przez pryzmat autorskiego indeksu: ile czasu potrzeba na uzupełnienie określonego zasięgu?
07.07.2023 | aktual.: 08.07.2023 17:49
Producenci samochodów elektrycznych lubią zachwalać maksymalna moc ładowania akumulatorów w swoich pojazdach. Owszem, te liczby robią wrażenie i przy odpowiedniej infrastrukturze potrafią bardzo skrócić w podróży czas postojów na ładowanie. Nie zdradzają jednak całej prawdy o szybkości ładowania: czasem maksymalna moc jest osiągana tylko przez chwilę, po czym gwałtownie spada, inny producent programuje niższą maksymalną moc, ale za to dostępną przez dłuższe okienko czasowe.
O przebiegu mocy ładowania informują krzywe ładowania. Na dwóch osiach wykresu przedstawiona jest moc ładowania i poziom naładowania akumulatora. Jednak i to nie daje pełnego obrazu – co z tego, że samochód potrafi się szybko ładować, skoro podczas jazdy zużywa dużo prądu i po relatywnie krótkim dystansie będzie wymagał ponownego postoju?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dlatego specjaliści z firmy consultingowej P3 Group postanowili porównać realną szybkość ładowania, czyli obliczyć czas potrzebny do uzupełnienia danego zasięgu w danym czasie przy danym poziomie naładowania baterii. Do tego wybrali 13 elektryków dostępnych na amerykańskim rynku – raczej te z wyższej półki, ale jest też kilka modeli klasy średniej.
W wynikach badania auta zostały podzielone na dwie grupy: te, które nie kwalifikują się na dopłaty i takie, do których zakupu skarb państwa dorzuca do 7,5 tys. dolarów. Dlatego oryginalne krzywe ładowania z raportu P3 Group przedstawiamy wam na dwóch wykresach, ale wyniki połączyliśmy już w jedną tabelę dla lepszej porównywalności wszystkich modeli – amerykańskie dopłaty u nas znaczenia nie mają.
Za podstawę analiz P3 Group posłużył test ładowania 10-80 proc. przeprowadzony na ładowarkach DC o mocy 350 kW w Kalifornii – P3 Group nie zdradza operatora tych stacji, zaznacza jedynie, że Tesle były ładowane na dedykowanych Superchargerach marki, ponieważ nie dysponują złączem CCS1. Auta były odpowiednio przygotowywane do ładowania z maksymalną mocą, czyli baterie musiały się podgrzać. Przy pomocy programu monitorującego pracę ładowarki "narysowano" krzywe mocy ładowania i na tej podstawie specjaliści z P3 Group określili średnią moc ładowania w zakresie 10-80 proc. poziomu baterii.
Na krzywych widać jak różne strategie przyjmują producenci. Szczególnie wyróżniają się tu Porsche i Kia, które bardzo długo utrzymują maksymalną moc ładowania, i dopiero przy ok. 50 proc. stopniowo obniżają moc. Umożliwia to m.in. architektura systemu 800V. Tesla stosunkowo szybko redukuje moc ładowania i w niektórych modelach już przy 10 proc. następuje płynny spadek jej wartości.
Miejsce |
Model |
Średnia moc ładowania 10-80 proc. |
Pojemność baterii netto | Zużycie wg EPA |
1. |
Porsche Taycan GTS | 223 kW |
83,7 kWh |
41,0 kWh/100 mil |
2. |
Kia EV6 LR RWD |
200 kW |
74 kWh |
29,0 kWh/100 mil |
3. |
Tesla Model S Plaid |
168 kW |
95 kWh |
29,0 kWh/100 km |
4. |
Rivian R1T |
148 kW |
125 kWh |
46,0 kWh/100 mil |
5. |
Lucid Air GT |
147 kW |
112 kWh |
26,0 kWh/100 mil |
6. |
BMW iX xDrive 50 |
147 kW |
105,2 kWh |
39,0 kWh/100 mil |
7. |
Ford F150 Lightning 4WD ER |
145 kW |
131 kWh |
48,0 kWh/100 mil |
8. |
Tesla Model Y LR AWD |
141 kW |
75 kWh |
28,0 kWh/100 mil |
9. |
Tesla Model 3 LR AWD |
136 kW |
75 kWh |
26,0 kWh/100 mil |
10. |
BMW i4 eDrive 40 |
121 kW |
80,7 kWh |
34,0 kWh/100 mil |
11. |
Volkswagen ID.4 Pro |
116 kW |
77 kWh |
32,0 kWh/100 mil |
12. |
Polestar 2 LR Single Motor |
113 kW |
75 kWh |
31,0 kWh/100 mil |
13. |
Ford Mustang Mach-E |
96 kW |
91 kWh |
33,0 kWh/100 mil |
Na podstawie tych danych autorzy testu obliczyli, ile zasięgu zyskuje się w trakcie pierwszych 10 i 20 minut ładowania. Przyjęli też indeks dający lepszą porównywalność danych – P3 Charging Index. Współczynnik "1" określili jako optymalny z punktu widzenia użytkownika, czyli 200 mil zasięgu po 20 minutach ładowania. Im wyższy ten wskaźnik, tym lepiej auto sprawdzi się w dalszej podróży, wymagającej kilku przystanków na ładowanie.
Miejsce |
Model |
Doładowany zasięg po pierwszych 10 min |
Doładowany zasięg w trakcie następnych 10 min |
Doładowany zasięg po 20 min (łącznie) |
P3 Charging Index |
1. |
Lucid Air GT |
124 mile |
84 mile |
208 mil |
1,04 |
2. |
Tesla Model S Plaid |
123 mile |
70 mil |
193 mile |
0,97 |
3. |
Kia EV6 LR RWD |
127 mil |
64 mile |
191 mil |
0,96 |
4. |
Tesla Model 3 LR AWD |
110 mil |
59 mil |
169 mil |
0,85 |
5. |
Tesla Model Y LR AWD |
106 mil |
55 mil |
161 mil |
0,81 |
6. |
Porsche Taycan GTS |
102 mile |
51 mil |
153 mile |
0,77 |
7. |
BMW iX xDrive 50 |
79 mil |
57 mil |
136 mil |
0,68 |
8. |
Polestar 2 LR SM |
78 mil |
54 mile |
132 mil |
0,66 |
9. |
Volkswagen ID.4 Pro |
78 mil |
51 mil |
129 mil |
0,65 |
10. |
BMW i4 eDrive 40 |
77 mil |
48 mil |
125 mil |
0,63 |
11. |
Rivian R1T |
72 mile |
52 mile |
124 mile |
0,62 |
12. |
Ford Mustang Mach-E |
62 mile |
48 mil |
110 mil |
0,55 |
13. |
Ford F-150 Lightning 4WD ER |
59 mil |
50 mil |
109 mil |
0,55 |
Dla lepszego zrozumienia po naszej stronie Atlantyku – kluczowe wartości po przeliczeniu na kilometry:
Miejsce |
Model |
Doładowany zasięg po 10 min |
Doładowany zasięg po 20 min |
1. |
Lucid Air GT |
200 km |
335 km |
2. |
Tesla Model S Plaid |
198 km |
311 km |
3. |
Kia EV6 LR RWD |
204 km |
307 km |
4. |
Tesla Model 3 LR AWD |
177 km |
272 km |
5. |
Tesla Model Y LR AWD |
171 km |
259 km |
6. |
Porsche Taycan GTS |
164 km |
246 km |
7. |
BMW iX xDrive 50 |
127 km |
219 km |
8. |
Polestar 2 LR SM |
126 km |
212 km |
9. |
Volkswagen ID.4 Pro |
126 km |
208 km |
10. |
BMW i4 eDrive 40 |
124 km |
201 km |
11. |
Rivian R1T |
116 km |
200 km |
12. |
Ford Mustang Mach-E |
100 km |
177 km |
13. |
Ford F-150 Lightning 4WD ER |
95 km |
175 km |
Jak widać, kolejność względem pierwszej tabeli nieco się zmieniła. Na prowadzenie wysunął się Lucid, który jak na dużą elektryczną limuzynę jest relatywnie oszczędny – zatem podczas szybkiego ładowania bardzo szybko przybywa też dużo zasięgu. Osiągający bardzo wysoką moc ładowania Taycan spadł na 6. miejsce, ponieważ ma stosunkowo wysokie zużycie prądu. Kia EV6 oraz Tesla Model 3 i Model Y udowadniają, że również w klasie średniej można liczyć na świetny stosunek czasu ładowania do zwiększania zasięgu.