Samochody elektryczne zmorą ubezpieczycieli. Złomują je nawet po łagodnych wypadkach

"Brak szczegółowych danych na temat akumulatorów pojazdów elektrycznych nadal stanowi wyzwanie dla ubezpieczycieli, którzy są zmuszeni do złomowania pojazdów elektrycznych nawet po łagodnych wypadkach" - twierdzi brytyjska organizacja Thatcham Research.

Jaguar I-Pace ładowarkaSamochody elektryczne stają się problemem dla brytyjskich firm ubezpieczeniowych
Źródło zdjęć: © autokult

Brytyjska organizacja Thatcham Research, zajmująca się analizą ryzyka motoryzacyjnego przytoczyła "brak przystępnych cenowo lub dostępnych rozwiązań naprawczych i diagnostyki powypadkowej" w raporcie zatytułowanym "Wpływ przyjęcia BEV (battery electric vehicle) na sektory napraw i ubezpieczeń".

W badaniu czytamy, że ubezpieczyciele skarżyli się, że wiele pojazdów elektrycznych nie ma możliwości naprawy lub oceny nawet nieznacznie uszkodzonych akumulatorów po wypadkach, co często zmusza ich do spisania na straty samochodów z niskim przebiegiem, a to prowadzi do wyższych składek i podcinania zysków z przejścia na energię elektryczną.

Baterie mogą stanowić połowę kosztu pojazdu elektrycznego, a agencja Thatcham stwierdziła, że ich wymiana często kosztuje więcej niż cena używanego pojazdu już po roku od zakupu, co sprawia, że wymiana jest nieekonomiczna. Adrian Watson, szef działu badań technicznych w Thatcham, przyznał, że w idealnym świecie ubezpieczyciele mogliby podejmować świadome decyzje o tym, czy naprawić pojazd elektryczny, czy go spisać na straty, w oparciu o dostęp do danych o jego stanie po wypadku. "Rzeczywistość jest taka, że w tej chwili to niemożliwe" - powiedział. "Diagnostyka, którą dysponujemy tak naprawdę nie pozwala dowiedzieć się, jaki jest stan baterii".

Mike Hawes, dyrektor generalny brytyjskiej grupy branżowej Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) w swoim oświadczeniu poinformował, że branża samochodowa "jest chętna do współpracy z ubezpieczycielami, aby zrozumieć stojące przed nimi wyzwania i zapewnić, że pojazdy biorące udział w wypadku zostaną odpowiednio ocenione (zamiast z góry skreślone), a większość będzie naprawiona i bezpiecznie wróciła na drogę."

Warto dodać, że tylko około 1,65 proc. samochodów na brytyjskich drogach to samochody elektryczne, a agencja Thatcham twierdzi, że roszczenia ubezpieczeniowe związane z takimi pojazdami są już o 25,5 proc. wyższe niż w przypadku odpowiedników zasilanych paliwami kopalnianymi, a naprawa trwa o 14 proc. dłużej.

Wybrane dla Ciebie

Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Cybertruck z zakazem wjazdu do Niemiec. Bez wyjątków nawet dla amerykańskiej armii
Cybertruck z zakazem wjazdu do Niemiec. Bez wyjątków nawet dla amerykańskiej armii
237 proc. wzrostu sprzedaży. Napęd, którego "nikt nie chce"
237 proc. wzrostu sprzedaży. Napęd, którego "nikt nie chce"
Odświeżony Lexus RZ wjeżdża do salonów. Na początek duże promocje
Odświeżony Lexus RZ wjeżdża do salonów. Na początek duże promocje
Pierwszy kontakt z elektrycznym Porsche Cayenne: ma wszystko to, co Tesla, Chińczycy i wiele więcej
Pierwszy kontakt z elektrycznym Porsche Cayenne: ma wszystko to, co Tesla, Chińczycy i wiele więcej
Škoda 110 R powraca jako nowoczesne coupe – niestety tylko wirtualnie
Škoda 110 R powraca jako nowoczesne coupe – niestety tylko wirtualnie
Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługuje zestawy na wodór
Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługuje zestawy na wodór