Miał być hit, bańka pękła. Nowa marka była ustach całego świata

Przez pewien moment wydawało się, że rok 2023 będzie przełamaniem dla marki VinFast. Wietnamski producent na fali był jednak zaledwie przez chwilę. Szybką weryfikację zafundowała rzeczywistość, która po raz kolejny okazała się dla marki bezlitosna.

VinFast LLC's EV VF8 vehicles bound for shipment at the port in Haiphong, Vietnam, on Friday, Nov. 25, 2022. VinFast, which said in July that it had signed agreements with banks to raise at least $4 billion to help its US expansion, has about 73,000 global reservations for its EVs, according to the company. It has secured about $1.2 billion in incentives for its planned EV factory in North Carolina, where it intends to start production in 2024, according to the auto manufacturer.  Photographer: Linh Pham/Bloomberg via Getty ImagesVinFast nie spełnił żadnych celów przewidzianych na 2023 r. i wciąż przynosi ogromne straty
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Kamil Niewiński

Wietnamski VinFast zrodził się z marzenia Pham Nhat Vuonga, który chciał wprowadzić swój kraj na globalną arenę branży motoryzacyjnej. Chociaż o wspomnianej marce i jej ambicjach dało się usłyszeć już w 2018 r., prawdziwą sensację wzbudzili pięć lat później, wraz z wejściem na nowojorską giełdę.

Debiut na Wall Street rzeczywiście był imponujący. Amerykańscy inwestorzy zachwycili się wietnamską wizją i w zaledwie dwa tygodnie cena jednej akcji skoczyła do poziomu 82,35 dol. Dzięki temu wartość spółki szacowano na 160 mld dolarów, a pod tym względem lepiej wypadały jedynie Toyota i Tesla.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Szaleńcza jazda rowerzysty. Niepokojące nagranie kierowcy z Gdańska

Bańka szybko jednak pękła i wartość akcji zaczęła lecieć na łeb na szyję. Obecnie warte są 2,6 dol., co oznacza spadek o niemal 97 proc. Trudno jednak dziwić się takim wynikom, skoro plany produkcyjne i sprzedażowe całkowicie rozminęły się z rzeczywistością.

VinFast pokrywa potrzeby biznesów właściciela. Klientom zostają ochłapy

Celem marki VinFast na 2023 r. było wyprodukowanie 50 tys. samochodów. Ostatecznie z fabryk wyjechało 35 tys. aut i owszem, nie jest to najlepszy wynik, lecz nie prezentuje się on katastrofalnie. 

Taki obraz klaruje nam się jednak wraz z wieścią, że ponad 70 proc. VinFastów trafiło do floty firmy taksówkarskiej GSM, której właścicielem także jest Vuong. Kolejne 10 proc. aut zostało rozdysponowane pomiędzy poszczególne przedsiębiorstwa koncernu Vingroup. Do klientów trafiło więc mniej niż 20 proc. wyprodukowanych samochodów. Nie więcej niż 7 tys. sztuk.

KAILUA KONA, HAWAII - OCTOBER 14: Anne Haug of Germany (2nd), Lucy Charles-Barclay of Great Britain (1st) and Laura Philipp of Germany (3rd) celebrate after finishing the VinFast IRONMAN World Championship on October 14, 2023 in Kailua Kona, Hawaii. (Photo by Sean M. Haffey/Getty Images for IRONMAN)
Vinfast próbuje stawiać na marketing przy głośnych wydarzeniach. Patronat nad MŚ w Ironmanie nie przekłada się jednak na sprzedaż, bo nie ma czego sprzedawać © GETTY | Sean M. Haffey

W latach 2015-2023 Pham Nhat Vuong oraz całe konsorcjum Vingroup wpakowali w nadal nierentowną markę aż 11,4 mld dol. Teraz miliarder zapowiedział, że kolejną niemałą transzę pokryje samodzielnie. 

Planuję dać VinFastowi 1 mld dol. z własnej kieszeni. Rynek samochodów elektrycznych będzie tylko rósł, przeganiając pod kątem sprzedaży auta z silnikami spalinowymi. Nie poddam się.

Pham Nhat Vuong
właściciel marki VinFast

Vuongowi zdecydowanie nie można odmówić determinacji, lecz pieniądze i chęci to nie wszystko. Dopóki klienci nie będą kupować samochodów, dopóty VinFast zostanie ciekawostką na motoryzacyjnej mapie świata.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy