Szef BMW ostro o europejskiej strategii dot. elektryków

Oliver Zipse, dyrektor zarządzający BMW, wskazał na luki w europejskiej strategii elektryfikacji transportu. Podkreślił też rosnące znaczenie Chin.

Oliver Zipse, chief executive officer of BMW AG, during the New World Energy Vehicle Congress (WNEVC) on day two of the Munich Motor Show (IAA) in Munich, Germany, on Wednesday, Sept. 6, 2023. Europe's automakers are showing off their latest battery-powered vehicles at the IAA Mobility car show this week as they try to challenge Tesla Inc. and fend off growing competition from China. Photographer: Krisztian Bocsi/Bloomberg via Getty ImagesOlivier Zipse
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Mateusz Lubczański

"Europa staje się otwarta na szantaż polityczny z zewnątrz, ponieważ stajemy się uzależnieni od dostaw surowców" – powiedział Zipse w rozmowie z "Handelsblatt". Według niego polityczny wymóg wycofywania silników spalinowych jest błędem. Surowców potrzebnych do budowy samochodów elektrycznych jest na Starym Kontynencie za mało. Chiny wykształciły cały łańcuch dostaw, którego Europa potrzebuje, jeśli chce przejść na napęd zeroemisyjny.

Dominację chińskich producentów było widać szczególnie na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Monachium, gdzie pojawiło się kilku kluczowych europejskich producentów oraz masa marek chińskich, jak np. BYD czy Geely (Polestar).

Samo BMW również wprowadza na rynek europejski samochody elektryczne (np. nowe BMW i5), dalej zakłada jednak sprzedaż spalinówek, a i pracuje też nad alternatywą w postaci wodorowych ogniw paliwowych (z wodoru tworzą prąd i wodę).

Zipse nie jest jedynym dyrektorem, który wyraża wątpliwości dot. elektryków. Obok Luki De Meo (Renault), który wskazał niedawno na przewagę Chińczyków, o ryzyku związanym z napędem elektrycznym mówili głośno Carlos Tavares (Stellantis) czy Akio Toyoda, który podkreślił znaczenie braków w infrastrukturze elektrycznej Japonii.

Wybrane dla Ciebie
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥