Zamiast ładowania. Chińczycy już korzystają, teraz zapowiadają ekspansję

Nio to chiński producent aut elektrycznych, który jest jedną z największych gwiazd lokalnego rynku. Dynamiczny rozwój to po części zasługa nowatorskiego podejścia do zasilania pojazdów, które zamiast czasochłonnego ładowania są poddawane szybkiej wymianie akumulatora.

NIO pokazuje, że użytkownicy elektryków nie muszą być skazani na ładowarki.NIO pokazuje, że użytkownicy elektryków nie muszą być skazani na ładowarki.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / NIO
Aleksander Ruciński

Ponad 4 tys. stacji wymiany akumulatorów po 2025 roku - tak wygląda plan Nio na najbliższą przyszłość. Chiński producent obrał własną drogę rozwoju elektromobilności, opierając ofertę na systemie szybkiej, zautomatyzowanej wymiany akumulatorów zamiast ich ładowania.

Obecnie w Chinach istnieje 301 takich punktów. Użytkownicy potrzebujący kolejnej dawki prądu dla swojego elektryka mogą odwiedzić taką placówkę w celu wymiany akumulatora na naładowanego i pozostawienia "starego", który po naładowaniu posłuży kolejnym klientom. Całość według zapewnień producenta ma zająć zaledwie 3 minuty.

System sprawdza się na tyle dobrze, że Nio zamierza znacząco zwiększyć liczbę stacji wymiany akumulatorów. Po 2025 roku ma być ich ponad 4 tys. Większość w rodzimych Chinach, ale ponad 1000 znajdziemy również poza granicami Państwa Środka.

NIO’s Newest Generation Power Swap Station 2.0

Przedstawiciele Nio obiecują, że po 2025 roku 90 proc. ich klientów będzie mieć co najmniej jedną taką stację w promieniu 3 km od miejsca zamieszkania. Dziś jest to zaledwie 29 proc. Liczby robią wrażenie, ale jeszcze bardziej spektakularna jest otwartość Chińczyków na współpracę.

Nio chce bowiem dzielić się pomysłem z innymi producentami. Z otwartego patentu mogą korzystać wszyscy ci, którzy wyrażą taką chęć oraz oczywiście dostosują swoje konstrukcje do zunifikowanych norm pozwalających na szybkie przeprowadzenie wymiany.

Temat jest tym bardziej ciekawy, że Nio planuje również ekspansję na Europę. Zaczęło się od Norwegii, lecz w kolejnych latach do listy dołączą kolejne kraje.

Wybrane dla Ciebie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯