Tesla Cybertruck nie ma szans na homologację w Europie. Tak twierdzą eksperci TÜV

Tesla Cybertruck wywołała spore zamieszanie w świecie motoryzacji. Wielu może wydawać się, że to jest żart Elona Muska, ale auto faktycznie trafi do sprzedaży, choć raczej nie w Europie. Jak twierdzą eksperci - nie ma szans, by samochód w takiej formie spełnił wymagania homologacyjne.

Wysokowytrzymała stal może nie zdobyć uznania ekspertów od bezpieczeństwa.Wysokowytrzymała stal może nie zdobyć uznania ekspertów od bezpieczeństwa.
Źródło zdjęć: © mat.prasowe
Aleksander Ruciński

Kontrowersyjna Tesla Cybertruck wyróżnia się bardzo nietypowo wystylizowanym nadwoziem, którego wygląd zdecydowanie nie przypadnie do gustu każdemu. Z perspektywy przeciętnego Europejczyka to nie wygląd jest największym problemem tego pojazdu, lecz jego konstrukcja. Jak twierdzą eksperci z niemieckiego instytutu SGS-TÜV, rozwiązania zastosowane w Cybertrucku uniemożliwiają spełnienie europejskich wymogów homologacyjnych.

Stefan Teller, ekspert ds. bezpieczeństwa w SGS-TÜV Saar GmbH, w rozmowie z magazynem Spiegel stwierdza, że by wprowadzić nową Teslę na europejski rynek "niezbędne będą poważne zmiany techniczne w bazowych elementach konstrukcji". Nie chodzi tu o detale, takie jak lusterka, czy oświetlenie, choć te także budzą zastrzeżenia ekspertów. Największym problemem jest wysokowytrzymała stal. Wykonano z niej wszystkie elementy poszycia, która w połączeniu z wszechobecnymi, ostrymi krawędziami może stanowić ogromne zagrożenie w przypadku zderzenia z innym autem czy - tym bardziej - potrącenia pieszego.

Producenci samochodów już dawno zrozumieli, że to nie ekstremalnie wysoka wytrzymałość konstrukcji, lecz kontrolowane strefy zgniotu są gwarancją bezpieczeństwa. Elon Musk także o tym wie. W innym wypadku tesle nie byłyby w stanie uzyskać tak wysokich ocen w testach zderzeniowych. Dlaczego w przypadku Cybertrucka postąpił inaczej? Tego jeszcze nie wiemy.

Jedno jest pewne - jeśli Tesla zamierza oferować ten model w Europie, musi całkowicie zmienić jego koncepcję. Nie zdziwcie się więc jeśli gotowy, produkcyjny Cybertruck będzie zupełnie innym samochodem, pozbawionym wszystkich tych fajerwerków, które stanowiły główną część prezentacji i były przedstawiane jako największe zalety modelu.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy