Kia Niro HEV© WP Autokult

Test: Kia Niro HEV – przyjemnie przyziemna

Mateusz Lubczański
24 stycznia 2023

Jeszcze nigdy nuda nie była tak… atrakcyjna. Nowa Kia Niro składa się z bardzo dobrych elementów, które dały nam świetne, ale przyjemnie przyziemne auto. Takie pojazdy też są potrzebne.

Poprzednia generacja Niro wyróżniała się głównie tym, że jej nazwa nawiązywała do pewnego bardzo utalentowanego aktora. Model był udany, ale nie porywał wyglądem, trafiając np. do taksówkarzy, którzy docenili jego atrybuty.

Druga generacja… wygląda zdecydowanie lepiej, ale dalej nie jest to pojazd, za którym obrócilibyście się na parkingu (co, jak wiadomo, jest wyznacznikiem atrakcyjności czterech kółek). Na pewno pomaga nowy projekt świateł LED nawiązujący do największego Sorento. Jedynym szaleństwem jest czarny słupek C, który kosztuje 2 tys. zł i nie ma go na egzemplarzu ze zdjęć. Warto zwrócić uwagę na rozstaw osi, który wynosi 2720 mm, co jest wynikiem lepszym niż np. w skodzie octavii (2680 mm).

Kia Niro HEV
Kia Niro HEV© WP Autokult

Co oczywiste, miejsca z tyłu nie brakuje, do dyspozycji pasażerów są też porty USB-C w oparciach foteli pierwszego rzędu. Te z kolei nie tylko mają funkcję leżanki, ale i są cieńsze o 30 proc. w stosunku do tych w poprzedniku, lecz nie czuć tego po zajęciu miejsca. Inżynierowie Kii w ogóle skupili się na obniżeniu masy auta. Samo nadwozie jest lżejsze o 20 kg, nie ma też wstecznego biegu (jeździmy do tyłu na silniku elektrycznym), co pozwoliło na zmniejszenie wagi o kolejne 2,3 kg i ograniczenie konsumpcji paliwa o 0,62 proc. Ostatecznie jednak Niro nie jest rekordowo lekka: waży 1399 kg.

W środku znajdziemy elementy wnętrza uznanego Sportage'a. Tak, jest szaro, a spośród pięciu tapicerek tylko jedna jest jasna. Same ekrany mające 10,25 cala mogą robić wrażenie, ale grafiki są proste i czytelne. Bardzo podoba mi się rozwiązanie panelu klimatyzacji, który wykorzystuje te same pokrętła do regulacji głośności. Irytuje nieregulowany podłokietnik.

Kia Niro HEV
Kia Niro HEV© WP Autokult

54 proc. sprzedanych Niro to auta z klasycznym układem hybrydowym. W przeciwieństwie jednak do pojazdów Toyoty, nic tutaj nie wyje przy przyspieszaniu. Układ oparto na wolnossącym silniku o pojemności 1,6 l (niewysilonym, bo generującym zaledwie 105 KM), dwusprzęgłowej przekładni i ogniwie litowo-jonowym o pojemności 1,32 kWh (7 lat gwarancji). Bezemisyjnie można więc przejechać kilkaset metrów.

Bardzo podoba mi się fakt, że nawet w zwykłej hybrydzie można regulować rekuperację przy pomocy łopatek (to domena odmian PHEV i elektryków). Jeszcze bardziej podobają mi się wyniki spalania: 4,9 l bezołowiowej w mieście, z potencjałem na 4,4 l pod miastem. Oczywiście przyspieszenie nie jest specjalnie wciskające w fotel. Niro potrzebuje około 10 sekund na osiągnięcie setki, więc jest to wynik po prostu średni. Wyjazd na drogę ekspresową to skok do 6,4 l, co jest jak najbardziej do zaakceptowania.

Kia Niro HEV
Kia Niro HEV© WP Autokult

Da się wyczuć, że powyżej tej prędkości (która jest niespotykana w Europie, poza Niemcami i właśnie Polską) w kabinie robi się głośno, a i samo spalanie rośnie do 8 l. Producent twierdzi, że zainstalowano więcej mat wygłuszających z tyłu, ale nie ma się co oszukiwać, że to zaledwie samochód kompaktowy. W przeciętnym scenariuszu użytkowania nie będziecie narzekać.

Oczywiście nie spodziewajcie się też fajerwerków w kwestii prowadzenia. Z tyłu zamontowano zawieszenie wielowahaczowe, układ kierowniczy jest precyzyjny, ale nie przekazuje specjalnie dużo informacji. Przejażdżka po zakrętach nie pozostawia w głowie żadnych wspomnień i w sumie w tej klasie tak powinno być.

Kia Niro HEV
Kia Niro HEV© WP Autokult

Ceny Kii Niro HEV kształtują się na poziomie od 126 900 do 150 tys. zł. Nie ma już – jak kiedyś – wersji wyposażenia S. Startujemy od M i mamy od razu pełne LED-y, 16-calowe felgi aluminiowe, kamerę cofania, fikuśny układ klimatyzacji, dwustrefową klimatyzację. Szkoda, że nie mamy podgrzewanych foteli, kierownicy, a dokupić możemy jedynie aktywny tempomat w ramach pakietu.

Kia Niro wpada jednak w sidła konkurencji, która okazuje się składać z podniesionych (przynajmniej odrobinę) modeli. Teoretycznie możemy w tym budżecie kupić Renault Arkanę (te same widełki dla wszystkich wersji), klaustrofobiczną Toyotę C-HR (i to ze słabszym silnikiem 1.8) albo dobrze wyposażoną z silnikiem 1.5 i mocą 150 KM.

Nie ma praktycznie żadnego powodu, by hybrydowego Niro nie kupić, ale z drugiej strony… brakuje kluczowej karty przetargowej, by wyjechać nią z salonu. Widzę jednak potencjał w środowisku taksówkarskim, zwłaszcza że prognozowane ceny Toyoty Prius są chyba wzięte z kosmosu, a i nie każdy potrzebuje pełnej hybrydy plug-in, na którą zdecydowali się Japończycy.

Mateusz LubczańskiMateusz Lubczański
Nasza ocena Kia Niro HEV:
7/ 10
Plusy
  • Sporo przestrzeni w kabinie
  • Niskie spalanie
  • Jednostka nie wyje podczas przyspieszania jak w innych hybrydach
  • Bardziej charakterystyczne nadwozie...
Minusy
  • ... ale bez chociażby czarnej listwy na słupku C ginie w tłumie
  • Poprawna we wszystkich aspektach, ale bez asa w rękawie
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
  • Kia Niro HEV
[1/24] Kia Niro HEVŹródło zdjęć: © WP Autokult

Kia Niro HEV - dane techniczne, osiągi

Pojemność silnika:1580 cm3
Rodzaj paliwa:benzyna+prąd
Typ napędu:na przednią oś
Skrzynia biegów:dwusprzęgłowa, sześciobiegowa
Moc systemowa napędu hybrydowego:141 KM
Pojemność zbiornika paliwa:42 l
Pojemność bagażnika:425 l z kołem zapasowym, 451 z zestawem naprawczym (VDA)

Zużycie paliwa i osiągi

Zmierzone zużycie paliwa w mieście:4,9 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa na drodze krajowej:4,4 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa na drodze ekspresowej:

6,4 l/100 km

Zmierzone zużycie paliwa na autostradzie:

8,6 l/100 km

Przyspieszenie 0-100 km/h:

10,4 s (koła 16") - 10,8 s (18")

Prędkość maksymalna:166 km/h

Ceny

Cena modelu podstawowego od:124 900 zł
Cena egzemplarza ze zdjęć:ponad 147 900 zł
Komentarze (8)