Test: Toyota RAV4 – czy hybryda plug-in traci moc po rozładowaniu?

Czy moc samochodu wyposażonego w układ hybrydowy jest zależna od stopnia naładowania akumulatora? To pytanie często pojawia się, odkąd wspomaganie jednostek prądem ma kluczowy wpływ na osiągi. W tym filmie sprawdziłem to na przykładzie popularnego SUV-a.

Maciej Gomułka

Istnieją różne rodzaje układów hybrydowych w samochodach, jednak ich główna zasada działania jest zawsze taka sama. Praca jednostki spalinowej jest wspomagana przez silnik elektryczny. Dzięki temu pojazdy hybrydowe mogą często pochwalić się znacznie lepszymi osiągami niż bliźniacze, niezelektryfikowane modele. Wydaje się zatem logiczne, że skuteczność wsparcia podczas napędzania kół jest zależna od ilości energii dostępnej w akumulatorze.

Toyota Rav4 plug-in hybrid
Toyota Rav4 plug-in hybrid © WP | Maciej Gomułka

Toyota RAV4 w wersji plug-in ma na pokładzie baterię o pojemności nieco ponad 18 kWh. Kierowca może korzystać z około 16 kWh. Pozostała część to rezerwa, której można używać w bardzo ograniczonym zakresie. Kiedy jest ona naruszona, następuje natychmiastowe doładowanie, które uniemożliwia całkowite rozładowanie akumulatora. Należy pamiętać, że po wykorzystaniu zapasu energii do jazdy w trybie elektrycznym samochód nadal jest wspomagany prądem, jak klasyczna hybryda bez możliwości ładowania z gniazdka.

Toyota RAV4
Toyota RAV4 © WP | Maciej Gomułka

W związku z powyższym, czy minimalna ilość energii, która została w akumulatorach, wystarczy, aby Toyota RAV4 nadal oferowała kierowcy 306 KM? Postanowiłem zrobić pomiary w dwóch stanach naładowania baterii. Nie wszystkie jednak były możliwe do zrealizowania z przyczyn technicznych, niemniej wnioski, które pojawiły się w tym filmie, mogą zaskoczyć. Zapraszam do oglądania.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟