WAŻNE
TERAZ

Dron nad budynkami rządowymi. Jest komunikat premiera

Test: Toyota RAV4 – czy hybryda plug-in traci moc po rozładowaniu?

Czy moc samochodu wyposażonego w układ hybrydowy jest zależna od stopnia naładowania akumulatora? To pytanie często pojawia się, odkąd wspomaganie jednostek prądem ma kluczowy wpływ na osiągi. W tym filmie sprawdziłem to na przykładzie popularnego SUV-a.

Maciej Gomułka

Istnieją różne rodzaje układów hybrydowych w samochodach, jednak ich główna zasada działania jest zawsze taka sama. Praca jednostki spalinowej jest wspomagana przez silnik elektryczny. Dzięki temu pojazdy hybrydowe mogą często pochwalić się znacznie lepszymi osiągami niż bliźniacze, niezelektryfikowane modele. Wydaje się zatem logiczne, że skuteczność wsparcia podczas napędzania kół jest zależna od ilości energii dostępnej w akumulatorze.

Toyota Rav4 plug-in hybrid
Toyota Rav4 plug-in hybrid © WP | Maciej Gomułka

Toyota RAV4 w wersji plug-in ma na pokładzie baterię o pojemności nieco ponad 18 kWh. Kierowca może korzystać z około 16 kWh. Pozostała część to rezerwa, której można używać w bardzo ograniczonym zakresie. Kiedy jest ona naruszona, następuje natychmiastowe doładowanie, które uniemożliwia całkowite rozładowanie akumulatora. Należy pamiętać, że po wykorzystaniu zapasu energii do jazdy w trybie elektrycznym samochód nadal jest wspomagany prądem, jak klasyczna hybryda bez możliwości ładowania z gniazdka.

Toyota RAV4
Toyota RAV4 © WP | Maciej Gomułka

W związku z powyższym, czy minimalna ilość energii, która została w akumulatorach, wystarczy, aby Toyota RAV4 nadal oferowała kierowcy 306 KM? Postanowiłem zrobić pomiary w dwóch stanach naładowania baterii. Nie wszystkie jednak były możliwe do zrealizowania z przyczyn technicznych, niemniej wnioski, które pojawiły się w tym filmie, mogą zaskoczyć. Zapraszam do oglądania.

Wybrane dla Ciebie

Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania