Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Test wideo: Volkswagen ID.3 Pure Performance, czyli elektryk w cenie diesla

Michał Zieliński

Przepis na Volkswagena ID.3 był prosty: to miał być elektryczny kompakt w cenie Golfa. Jednak aby ta obietnica się spełniła, potrzebne było wprowadzenie nowej wersji auta i rządowych dopłat. Czy warto było czekać? Sprawdziłem to.

Volkswagen ID.3 Pure Performance – test długodystansowy

Nie ma co ukrywać: samochody elektryczne są drogie. Dobitnie pokazuje to fakt, że najtańszy elektryk (Dacia Spring) ma katalogową cenę wyznaczoną na blisko 80 tys. zł. Za tyle dostajemy malutkie auto z 45-konnym silnikiem i skromnym, bo liczącym 230 km zasięgiem. Ale dziś nie o Dacii, a o Volkswagenie, w którym właśnie ta cena miała grać kluczową rolę.

Gdy Niemcy zapowiadali ID.3, podkreślali, że kosztowo to auto będzie zbliżone do Golfa z silnikiem Diesla. Właśnie dlatego pewnym zdziwieniem był pierwszy cennik tego modelu, gdzie z łatwością można było przekroczyć kwotę 200 tys. zł. Dopiero po uzupełnieniu gamy o gorzej wyposażone warianty i model Pure Performance bazowa cena spadła poniżej 150 tys. zł. Całości dopełniły rządowe dopłaty.

Przypomnijmy: 18 750 zł dla zwykłych konsumentów, 27 tys. zł dla osób z Kartą Dużej Rodziny i takie same stawki dla przedsiębiorców, choć przy drugim wariancie wymogiem jest deklaracja pokonywania przynajmniej 15 tys. km rocznie. To sprawia, że ID.3, który przyjechał do naszej redakcji na test długodystansowy, może kosztować tyle, co podobnie skonfigurowany Golf ze 150-konnym TSI lub TDI – ok. 130 tys. zł.

Co za to dostajemy? Sprint do setki w niecałe 9 s, kompletne, ale nie powalające wyposażenie i ok. 350 km deklarowanego zasięgu. Więcej o aucie opowiadam w powyższym filmie, zapraszam!

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy