Wymiana akumulatora zamiast ładowania. Już w przyszłym roku w Europie

Stacje szybkiej wymiany akumulatorów w autach elektrycznych to system, który od kilku lat sprawdza się w Chinach. Niebawem zawita także do Europy za sprawą porozumienia między firmami NIO i Shell.

Szybka wymiana zamiast ładowania. Czy taka będzie przyszłość?Szybka wymiana zamiast ładowania. Czy taka będzie przyszłość?
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / NIO
Aleksander Ruciński

NIO to chiński producent aut elektrycznych, który nietuzinkowo rozwiązał kwestię zasilania swoich pojazdów. Podczas gdy większość firm skupia się na stałych akumulatorach i zewnętrznych źródłach zasilania, NIO zbudowało w Chinach sieć szybkiej stacji wymiany akumulatorów.

Gdy w naszym aucie kończy się prąd, wystarczy podjechać na stację NIO, gdzie w kilka minut otrzymamy w pełni naładowany akumulator. Szybka wymiana wydaje się świetną alternatywą dla ładowania. Niestety ma też sporo wad - dotyczy bowiem tylko konkretnych konstrukcji przystosowanych do takiego procesu, a infrastruktura stacji nie jest zbyt rozbudowana.

Niebawem jednak może się to zmienić. Chińskie NIO podpisało bowiem porozumienie z siecią stacji paliw Shell, na mocy którego podobne punkty mają powstawać w Europie. Na razie nikt nie mówi o konkretnych liczbach. I słusznie, gdyż produkty NIO, które mogłyby być obsługiwane w ten sposób, jeszcze nie są zbyt powszechne na Starym Kontynencie.

Firma dopiero co wystartowała z dystrybucją pierwszych modeli w Norwegii. Można więc zakładać, że właśnie tam powstaną pierwsze stacje szybkiej wymiany baterii. Chińczycy planują jednak ekspansję także na inne ważne rynki Europy, a wraz z nią rozbudowę sieci z pomocą Shella. Czekamy niecierpliwe, by sprawdzić, jak to działa w praktyce.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne