Wymiana akumulatora zamiast ładowania. Już w przyszłym roku w Europie

Stacje szybkiej wymiany akumulatorów w autach elektrycznych to system, który od kilku lat sprawdza się w Chinach. Niebawem zawita także do Europy za sprawą porozumienia między firmami NIO i Shell.

Szybka wymiana zamiast ładowania. Czy taka będzie przyszłość?Szybka wymiana zamiast ładowania. Czy taka będzie przyszłość?
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / NIO
Aleksander Ruciński

NIO to chiński producent aut elektrycznych, który nietuzinkowo rozwiązał kwestię zasilania swoich pojazdów. Podczas gdy większość firm skupia się na stałych akumulatorach i zewnętrznych źródłach zasilania, NIO zbudowało w Chinach sieć szybkiej stacji wymiany akumulatorów.

Gdy w naszym aucie kończy się prąd, wystarczy podjechać na stację NIO, gdzie w kilka minut otrzymamy w pełni naładowany akumulator. Szybka wymiana wydaje się świetną alternatywą dla ładowania. Niestety ma też sporo wad - dotyczy bowiem tylko konkretnych konstrukcji przystosowanych do takiego procesu, a infrastruktura stacji nie jest zbyt rozbudowana.

Niebawem jednak może się to zmienić. Chińskie NIO podpisało bowiem porozumienie z siecią stacji paliw Shell, na mocy którego podobne punkty mają powstawać w Europie. Na razie nikt nie mówi o konkretnych liczbach. I słusznie, gdyż produkty NIO, które mogłyby być obsługiwane w ten sposób, jeszcze nie są zbyt powszechne na Starym Kontynencie.

Firma dopiero co wystartowała z dystrybucją pierwszych modeli w Norwegii. Można więc zakładać, że właśnie tam powstaną pierwsze stacje szybkiej wymiany baterii. Chińczycy planują jednak ekspansję także na inne ważne rynki Europy, a wraz z nią rozbudowę sieci z pomocą Shella. Czekamy niecierpliwe, by sprawdzić, jak to działa w praktyce.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie