Xpeng P5 wjeżdża do Europy. Chiński konkurent Tesli Model 3 zaskoczył ceną

Chińczycy coraz chętniej wchodzą na europejski, coraz bardziej elektromobilny rynek. Zgodnie z zapowiedziami Xpeng rozpoczął zamówienia na model P5 w pierwszych krajach Starego Kontynentu. Poznaliśmy więc cenę średniego sedana.

Model P5 wygląda tak zwyczajnie, jak to tylko możliweModel P5 wygląda tak zwyczajnie, jak to tylko możliwe
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Xpeng
Michał Zieliński
21

Klienci z Danii, Niderlandów i Szwecji mogą już składać zamówienia na Xpenga P5, elektrycznego sedana z Chin. Auto na celownik bierze oczywiście lidera tego segmentu – Teslę Model 3, choć obecnie dostępna wersja oferuje ciut gorsze osiągi. Znajduje to jednak swoje odzwierciedlenie w odpowiednio niższej cenie.

Duży napis z nazwą marki, połączone światła – Chińczycy mają wprawę w niewymyślaniu oryginalnych rozwiązań
Duży napis z nazwą marki, połączone światła – Chińczycy mają wprawę w niewymyślaniu oryginalnych rozwiązań © Fot. Materiały prasowe/Xpeng

Dostępny w Europie P5 ma akumulator o pojemności 66 kWh brutto (użyteczna pojemność to ok. 60 kWh), co przekłada się na 465 km zasięgu mierzonego w cyklu WLTP. Maksymalna moc ładowania prądem stałym (jest złącze CCS) to rozczarowujące dzisiaj 80 kW. Producent obiecuje, że energię z 10 do 80 proc. będzie można uzupełnić w mniej niż 40 minut.

Za napęd xpenga odpowiada 211-konny motor elektryczny, a moc trafia wyłącznie na przednie koła. Sprint do setki zajmuje 7,5 s, z kolei prędkość maksymalna została ograniczona do 150 km/h. Dość powiedzieć, że są to wartości zupełnie wystarczające, ale w żaden sposób nieporywające.

Minimalistyczne wnętrze Xpenga P5
Minimalistyczne wnętrze Xpenga P5 © Fot. Materiały prasowe/Xpeng

Na co więc liczą Chińczycy? Z pewnością na cenę, która – jak podaje Inside EVs – w Niderlandach została ustalona na 48 tys. euro (ok. 225 tys. zł). Jest to o ponad 4 tys. euro taniej niż bazowa Tesla Model 3 (510 km zasięgu, 6,1 s do 100 km/h) i kwota porównywalna z np. Volkswagenem ID.4 Pro Performance czy Hyundaiem Ioniqiem 5 RWD z dużym akumulatorem.

Xpeng nie zdradza, kiedy pierwsze egzemplarze P5 trafią do klientów. Nie wiadomo też, czy i kiedy firma zdecyduje się wejść na inne rynki (w tym polski). Bez dwóch zdań jednak pojawienie się chińskiej marki w Europie pokazuje, że w elektromobilności nic nie jest jeszcze przesądzone.

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu