Za tyle to można budować - Izera z kolejnym dofinansowaniem od państwa
Kolejne 250 mln zł trafi na konto ElectroMobility Poland - spółki odpowiedzialnej za rozwój "polskiego samochodu elektrycznego" Izera. Kwota państwowego udziału w inwestycji wzrośnie więc do 500 mln zł.
29.12.2022 | aktual.: 02.01.2023 16:25
O "polskim samochodzie elektrycznym" po raz pierwszy usłyszeliśmy w 2016 roku. Cztery lata później projekt Izera zaczął nabierać kształtów w postaci przedprodukcyjnych prototypów. I na tym się skończyło. W końcówce 2022 roku Izery nadal nie widać, ale o firmie znów jest głośno. Wszystko za sprawą kolejnego dofinansowania w wysokości ćwierć miliarda złotych.
Zobacz także
O kolejnych środkach, którymi skarb państwa zasili spółkę ElectroMobility Poland, dowiadujemy się z facebookowego profilu Izery. Jak czytamy: "22 grudnia 2022 r. podpisany został aneks do umowy inwestycyjnej z dnia 28 lipca 2021 r. pomiędzy ElectroMobility Poland, a Skarbem Państwa, na mocy którego nastąpi wzrost łącznego dofinansowania projektu z kwoty 250 mln zł do kwoty 500 mln zł."
Zgodnie z zapowiedzią, pieniądze mają zostać spożytkowane na kontynuowanie prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery.
Przedstawiciele Izery poinformowali w listopadzie, że dostawcą platformy będzie będzie chińska firma Geely, mająca w swoim portfolio wiele znanych motoryzacyjnych marek, jak chociażby Volvo czy Polestar.
Wspomniana fabryka stanie natomiast w Jaworznie. Jej budowa pierwotnie miała rozpocząć się w 2021 roku. Termin przesunięto jednak na początek 2023 roku. Oznacza to, że pierwotna data rynkowego debiutu zapowiadana na 2024 rok jest raczej niemożliwa do zrealizowania.
Biorąc pod uwagę dotychczasowe opóźnienia trudno więc mówić o konkretnych terminach. Wiadomo jednak, że cały projekt wyceniano na 6 mld zł. W obliczu opóźnień i szalejącej inflacji ostateczna kwota może być jednak wyższa.