W Polsce nie kupisz diesla ani benzyny. Podano datę wprowadzenia zakazu

24 państwa, w tym Polska, jak również 39 miast i regionów, a także sześciu producentów samochodów zobowiązało się do podpisania odważnej deklaracji podczas szczytu COP26. Dotyczy ona zakazu rejestracji aut spalinowych od 2035 roku.

Polska popiera zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 rokuPolska popiera zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 roku
Źródło zdjęć: © Fot. Mateusz Lubczański
Aleksander Ruciński

W trwającym właśnie szczycie klimatycznym COP26 uczestniczy ponad 100 podmiotów - państw, miast, regionów oraz firm debatujących nad czystszą przyszłością. Siłą rzeczy to tematyka obejmująca również świat transportu i motoryzacji, który już za kilkanaście lat może wyglądać zupełnie inaczej.

Mowa o planowanych zakazach rejestracji, a co za tym idzie, sprzedaży nowych aut spalinowych, które miałyby wejść w życie już w 2035 roku. Plan spotkał się z aprobatą wielu sygnatariuszy, w tym Polski, która zobowiązała się do podpisania oficjalnej deklaracji, tuż obok Holandii, Danii, Szwecji, Słowenii, Norwegii czy Islandii. Na liście znajdziemy aż 24 państwa.

Co jednak ciekawe, nie ma na niej największych gospodarek świata - USA, Chin, Japonii, Francji czy Niemiec, choć ci ostatni tłumaczą swą decyzję kwestiami formalnymi związanymi ze zmianami politycznymi w kraju i koniecznością utworzenia nowego rządu.

Na liście zwolenników deklaracji nie znajdziemy też wielu producentów samochodów. Oficjalnie poparło ją tylko 6 stron: General Motors, Ford, Mercedes Benz, Jaguar Land Rover, Volvo i chiński BYD Auto. Brakuje za to zgody dwóch poważnych graczy - Toyoty i Volkswagena, którzy są największą siłą we współczesnej motoryzacji.

Jak donosi Polska Agencja Prasowa, negocjatorzy COP26 chcieli, by rządy i producenci samochodów osobowych jednoznacznie zobowiązali się do przejścia wyłącznie na pojazdy w 100 proc. bezemisyjne "do 2035 roku lub wcześniej". Ostatecznie jednak 2035 rok ma być datą dla "wiodących rynków" a 2040 dla pozostałych.

Pozostaje tylko kwestia terminu "wiodący rynek". Czy Polska zalicza się do tej kategorii? W przyszłości może być to furtka dla mniej znaczących państw, które dziś postanowiły zgodzić się z deklaracją. Nie zmienia to jednak faktu, że rozwiązania prawne i porozumienia, które mają przyspieszyć transformację rynku motoryzacyjnego przybierają coraz bardziej oficjalną formę. Także z polskiego punktu widzenia.

Wybrane dla Ciebie

Greenpeace bierze Polskę na celownik. Ekolodzy wskazują, co mamy zrobić, Niemcy i Węgry zacierają ręce
Greenpeace bierze Polskę na celownik. Ekolodzy wskazują, co mamy zrobić, Niemcy i Węgry zacierają ręce
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6 N
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6 N
Test: Ferrari 296 GTS ma dwa oblicza. Jedno koi, drugie rzuca na kolana
Test: Ferrari 296 GTS ma dwa oblicza. Jedno koi, drugie rzuca na kolana
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny