Kamień milowy. Mercedes na jednym ładowaniu zdmuchnął konkurencję

Stało się – ostatni samochód koncepcyjny Mercedesa przejechał 1008 km na jednym ładowaniu. To pokaz możliwości nie tylko samej marki, ale i samochodów elektrycznych. Oto jak osiągnięto taki wynik.

Auto niby koncepcyjne, ale w pełni sprawne i jeżdżąceAuto niby koncepcyjne, ale w pełni sprawne i jeżdżące
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe MercedesBenz
Mateusz Lubczański

1008 kilometrów w 12 godzin i 2 minuty. Średnia prędkość: 87,4 km/h. Zużycie energii: 8,7 kWh na 100 km. Dla porównania, elektryczny Fiat 500 zużywa w mieszanych warunkach ok. 15 kWh. Co więcej, Mercedes VISION EQXX po dojechaniu do celu na francuskiej riwierze miał jeszcze 140 km zasięgu. Trzeba pamiętać tylko o jednym: EQXX jechał w otoczeniu innych mercedesów, więc zapewne mieścił się w ich tunelu aerodynamicznym.

Mercedes Vision EQXX
Mercedes Vision EQXX © mat. prasowe

Trasa prowadziła z Sindelfingen przez Szwajcarię, kierując się w stronę Mediolanu. Auto nie tylko pojawiło się na autostradzie (i jechało 140 km/h) czy pokonywało strome górskie trasy, ale i musiało zmierzyć się z niską temperaturą sięgającą 3 stopni Celsjusza. To prawdziwy "killer" dla zasięgu, gdyż auto musi dbać o odpowiednie nagrzanie ogniw.

"To najbardziej efektywny energetycznie mercedes od 150 lat" – stwierdził w rozmowie z magazynem Auto Express Markus Schafer, dyrektor odpowiedzialny za rozwój technologiczny. "Wewnątrz firmy żartowaliśmy, że osiągnięcie takiego wyniku w elektryku to jak lądowanie na Marsie” – dodał.

Mercedes Vision EQXX - plomba na gnieździe ładowania
Mercedes Vision EQXX - plomba na gnieździe ładowania © mat. prasowe

Vision EQXX to nie lada koncept. Jest lekki jak na auto elektryczne, gdyż waży zaledwie 1755 kg. Choć akumulator ma pojemność 100 kWh, czyli tyle ile w "drogowym" EQS, jest on mniejszy o połowę i lżejszy o 30 proc. Waży 495 kg.

Do tego auto wyposażono w dach z fotowoltaiką, co dało 25 km zasięgu na całej trasie. Energia wykorzystywana jest przez silnik mający 95 proc. sprawności. Instalacja elektryczna pracuje z napięciem 900 woltów. To więcej niż w oferowanym na rynku Porsche Taycanie.

Mercedes Vision EQXX
Mercedes Vision EQXX © mat. prasowe

Nie mniej istotna jest aerodynamika. Mercedes jest o 5 cm szerszy z przodu, przez co jego kształt ma imitować kroplę wody. Aktywny dyfuzor rozkłada się przy prędkości przekraczającej 60 km/h. Za opony odpowiadała firma Bridgestone i mają one rozmiar 185/65R20.

Oczywiście, koncept Vision EQXX nie pojawi się w salonach, ale daje nam mniej więcej pogląd, czego możemy spodziewać się w elektromobilności w najbliższych latach. Teraz pozostaje nam tylko rozwijać infrastrukturę.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie