Kamień milowy. Mercedes na jednym ładowaniu zdmuchnął konkurencję
Stało się – ostatni samochód koncepcyjny Mercedesa przejechał 1008 km na jednym ładowaniu. To pokaz możliwości nie tylko samej marki, ale i samochodów elektrycznych. Oto jak osiągnięto taki wynik.
14.04.2022 | aktual.: 10.03.2023 14:05
1008 kilometrów w 12 godzin i 2 minuty. Średnia prędkość: 87,4 km/h. Zużycie energii: 8,7 kWh na 100 km. Dla porównania, elektryczny Fiat 500 zużywa w mieszanych warunkach ok. 15 kWh. Co więcej, Mercedes VISION EQXX po dojechaniu do celu na francuskiej riwierze miał jeszcze 140 km zasięgu. Trzeba pamiętać tylko o jednym: EQXX jechał w otoczeniu innych mercedesów, więc zapewne mieścił się w ich tunelu aerodynamicznym.
Trasa prowadziła z Sindelfingen przez Szwajcarię, kierując się w stronę Mediolanu. Auto nie tylko pojawiło się na autostradzie (i jechało 140 km/h) czy pokonywało strome górskie trasy, ale i musiało zmierzyć się z niską temperaturą sięgającą 3 stopni Celsjusza. To prawdziwy "killer" dla zasięgu, gdyż auto musi dbać o odpowiednie nagrzanie ogniw.
"To najbardziej efektywny energetycznie mercedes od 150 lat" – stwierdził w rozmowie z magazynem Auto Express Markus Schafer, dyrektor odpowiedzialny za rozwój technologiczny. "Wewnątrz firmy żartowaliśmy, że osiągnięcie takiego wyniku w elektryku to jak lądowanie na Marsie” – dodał.
Vision EQXX to nie lada koncept. Jest lekki jak na auto elektryczne, gdyż waży zaledwie 1755 kg. Choć akumulator ma pojemność 100 kWh, czyli tyle ile w "drogowym" EQS, jest on mniejszy o połowę i lżejszy o 30 proc. Waży 495 kg.
Do tego auto wyposażono w dach z fotowoltaiką, co dało 25 km zasięgu na całej trasie. Energia wykorzystywana jest przez silnik mający 95 proc. sprawności. Instalacja elektryczna pracuje z napięciem 900 woltów. To więcej niż w oferowanym na rynku Porsche Taycanie.
Nie mniej istotna jest aerodynamika. Mercedes jest o 5 cm szerszy z przodu, przez co jego kształt ma imitować kroplę wody. Aktywny dyfuzor rozkłada się przy prędkości przekraczającej 60 km/h. Za opony odpowiadała firma Bridgestone i mają one rozmiar 185/65R20.
Oczywiście, koncept Vision EQXX nie pojawi się w salonach, ale daje nam mniej więcej pogląd, czego możemy spodziewać się w elektromobilności w najbliższych latach. Teraz pozostaje nam tylko rozwijać infrastrukturę.