Unia pogrzebie auta spalinowe. Decyzja już za tydzień

O tym, że auta na prąd są priorytetem większości producentów wiadomo nie od dziś. Dziś łatwiej kupić elektryka niż samochód spalinowy, a nadchodząca decyzja UE tylko pogłębi taki stan rzeczy.

To coraz częstszy widok w wielu miastach EuropyTo coraz częstszy widok w wielu miastach Europy
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Aleksander Ruciński

"Odbiór auta zamawianego w salonie do produkcji w czasie krótszym niż pół roku staje się rarytasem. Osiem–dziesięć miesięcy czekania to już standard, do niektórych modeli kolejka sięga półtora roku. Spowodowane pandemią ograniczenia w zaopatrzeniu fabryk aut w części i komponenty, pogłębione wojną w Ukrainie, wywróciły plany sprzedażowe importerów oraz dealerów. I coraz bardziej frustrują klientów" - donosi Polska Agencja Prasowa za "Rzeczpospolitą".

Według gazety, łatwiej kupić auto elektryczne. Terminy dostaw wielu modeli mogą okazać się krótsze niż w przypadku porównywalnych propozycji z napędem spalinowym. W obliczu braku komponentów priorytetem wielu marek stała się produkcja aut na prąd, które nie tylko bywają bardziej dochodowe, lecz przede wszystkim pozwalają obniżyć średnią emisję szkodliwych substancji, z której rozliczane są wszystkie koncerny.

Wiele wskazuje, że czy tego chcemy czy nie, przyszłość motoryzacji stanie pod znakiem elektromobilności, która stopniowo wyprze z rynku diesle i benzyniaki. Zdaniem "Rzeczpospolitej" los aut spalinowych zostanie przypieczętowany już w przyszłym tygodniu - 7 lub 8 czerwca Parlament Europejski ma głosować za projektem dopuszczania na rynek od 2035 roku wyłącznie konstrukcji bezemisyjnych.

Mówiąc prościej - sprzedaż nowych aut spalinowych po tym terminie będzie prawnie niedopuszczalna. Warto jednak odnotować, że większość producentów zadeklarowała gotowość do przejścia na elektromobilność znacznie wcześniej. W najbliższych latach będzie to oznaczać jeszcze wyższy priorytet na rozwój napędu elektrycznego kosztem ograniczania spalinowej oferty.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀