Baterie z odzysku? Renault chce zacząć to robić na masową skalę

Dyrektor jednostki Renault do spraw środowiska ogłosił, że obecnie trwają zaawansowane rozmowy z firmami odpowiedzialnymi za recykling akumulatorów. Celem jest rozpoczęcie prowadzenia tego procesu na skalę przemysłową.

BATH, UNITED KINGDOM - JANUARY 01: The battery level is shown on the dashboard of a self-generating hybrid EV, on January 01, 2024 in Bath, England. The government's commitment to reducing future Co2 carbon emissions will mean many more motorists will need to switch from petrol and diesel powered cars to electric (EV) driven ones. However there are also fears that the charging network in the UK is not yet fit to deal with the enormous demand more EVs on the road would place on it.(Photo by Matt Cardy/Getty Images)Co robić ze starymi akumulatorami? Renault chce na przykład zacząć masowy recykling
Źródło zdjęć: © GETTY | Matt Cardy
Kamil Niewiński

Jednym z największych problemów samochodów elektrycznych z pewnością są same baterie. I nie, dzisiaj nie o zasięgu czy pojemności, a aspektach środowiskowych. Równie istotna jest bowiem kwestia składowania baterii, a także ich przetwarzania. I to właśnie recykling jest obecnie na ustach wielu osób w branży.

W Europie nie ma obecnie nikogo, kto mógłby twierdzić, że poddaje zużyte akumulatory recyklingowi w obiegu zamkniętym w celu odzyskania niklu, kobaltu i litu do produkcji nowych akumulatorów — powiedział dla agencji Reutera Jean-Philippe Bahuaud, dyrektor generalny firmy The Future Is Neutral.

Wspomniane wyżej TFIN jest jednostką środowiskową Renault, która szuka obecnie firm chętnych do współpracy przy recyklingu zużytych akumulatorów na skalę przemysłową. Nie chodzi więc o pierwsze nieśmiałe podchody, a o sporej wielkości projekt.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Renault Austral - to nie Nokia 3310

Jak przyznaje Bahuaud, rozmowy ze specjalistycznymi firmami mają być już na zaawansowanym etapie. Najpoważniejszym kandydatem zdaniem źródeł Reutersa ma być firma Miner Eramet, która wraz z przedsiębiorstwem Suez planuje otworzyć we francuskiej Dunkierce zakład zajmujący się właśnie recyklingiem baterii.

Oczywiście nie będzie to pierwszy raz, gdy Renault będzie grzebać w temacie recyklingu. Francuzi posiadają nawet fabrykę skupioną w dużym stopniu na reperowaniu aut używanych i doprowadzaniu ich do fabrycznej nowości. Owy zakład mieszczący się w miejscowości Flins w kwietniu 2024 r. przestanie zresztą produkować nowe modele i całkowicie przejdzie na naprawę używanych samochodów oraz odnawianie zużytych elementów.

Nie inaczej wygląda to w przypadku akumulatorów. We Flins planuje się naprawić w tym roku aż 9 tys. sztuk baterii. Regenerowane części do elektryków są zaś sprzedawane ze zniżką na poziomie 30 proc. Renault więc próbuje dość dobitnie pokazać, że zdrowy recykling w przypadku samochodów elektrycznych (i nie tylko) naprawdę jest możliwy.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje