Będzie więcej ładowarek. Rząd dofinansuje te szybkie

Ponad połowa dostępnych w Polsce punktów ładowania nie zachwyca tempem pracy
Ponad połowa dostępnych w Polsce punktów ładowania nie zachwyca tempem pracy
Źródło zdjęć: © Michał ZIeliński
Tomasz Budzik

18.07.2021 13:56, aktual.: 10.03.2023 15:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Brak odpowiedniej sieci ładowarek o dużej mocy jest jedną z podstawowych przeszkód na drodze do rozwoju elektromobilności w Polsce. Rząd ma jednak nowy plan na zmiany. Na dofinansowanie będzie mogło liczyć nawet 15 tys. punktów ładowania. Szczególnie te szybkie.

Rząd rezygnuje z dofinansowania w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogólnodostępnych stacji AC. Zamiast tego wsparcie obejmie przede wszystkim szybkie ładowarki DC - wskazuje cytowane przez PAP Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Stowarzyszenie podało, że w nowej wersji rozporządzenia w tej sprawie w nieco odmienny sposób określono katalog inwestycji, na których realizację będzie można uzyskać wsparcie. Zmiany dotyczą określenia mocy planowanych stacji lub punktów ładowania.

Jak wyjaśniono, projektowane rozporządzenie przewiduje trzy możliwości udzielenia pomocy w formie dotacji. Pierwsza dotyczy utworzenia punktu ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, który nie jest zainstalowany na ogólnodostępnej stacji ładowania (do 25 proc. kosztów kwalifikowalnych). Druga: na budowę lub przebudowę ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50kW, wyposażonej w co najmniej dwa punkty ładowania, z czego co najmniej jeden umożliwia świadczenie usługi ładowania prądem stałym i ma moc nie mniejszą niż 50 kW - przy czym dla stacji o mocy od 50 do 150 kW możliwa pomoc to do 30 proc. kosztów kwalifikowalnych, a dla stacji o mocy powyżej 150 kW – do 50 proc. kosztów kwalifikowalnych.

Projekt zakłada również dotacje, w wysokości 50 proc. kosztów kwalifikowalnych, na budowę lub przebudowę stacji tankowania wodoru – dodano. Pierwotna wersja projektu, opublikowana w grudniu 2020 r., przewidywała m.in. możliwość dofinansowania zarówno ogólnodostępnych stacji ładowania prądem stałym (DC), jak i prądem przemiennym (AC). W nowej wersji rozporządzenia dofinansowanie dotyczy tylko pierwszej grupy urządzeń.

Nie uległ zmianie katalog kosztów kwalifikowalnych, do których zalicza się: cena nabycia środków trwałych, koszty montażu i robót budowlanych, koszty instalacji przyłączeniowej, cena nabycia wartości niematerialnych i prawnych, koszty dokumentacji technicznej, nadzoru inwestorskiego lub autorskiego, podatki i opłaty oraz koszty testów i odbiorów, jeżeli zwiększają wartość środków trwałych.

Jeśli rozporządzenie wejdzie w życie, dofinansowanie będzie mogło objąć 14-15 tys. punktów. Na koniec czerwca 2021 r. w Polsce działało niespełna 3 tys. punktów ładowania. 33 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W czerwcu uruchomiono 23 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (33 punkty).

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (4)