Brytyjczycy zakazali reklam samochodów elektrycznych. Chodzi o pojazdy znanych producentów

Brytyjski organ nadzorujący reklamę zakazał kampanii Toyoty i Hyundaia dotyczących wyolbrzymiania prędkości, z jaką można ładować samochody elektryczne i wprowadzania konsumentów w błąd co do dostępności punktów szybkiego ładowania.

Hyundai Ioniq 5Hyundai Ioniq 5
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Maciej Skrzyński
1

Toyota przeprowadziła na swojej stronie internetowej kampanię marketingową modelu bZ4X o nazwie "ułatwianie elektryczności". Witryna twierdziła, że pojazd można naładować do 80 proc. w około 30 minut przy użyciu systemu szybkiego ładowania o mocy 150 kW. Producent informował, że kierowcy mogą "łatwo znaleźć punkty szybkiego ładowania w wielu miejscach publicznych", zwłaszcza w obszarach, w których "najbardziej ich potrzebują", takich jak główne punkty podróży na autostradach i dużych arteriach.

Podobną kampanię prowadził Hyundai wykorzystując własną stronę internetową, cyfrowy billboard na londyńskim Piccadilly Square oraz film na YouTube z udziałem piłkarzy z klubu Chelsea Londyn, którego sponsorem jest południowokoreański producent samochodów. Kampania służąca promocji modelu Ioniq 5 twierdziła, że pojazd można naładować od 10 proc. do 80 proc. w 18 minut za pomocą ładowarki o mocy 350 kW.

Szybkie ładowarki nie takie dostępne

Brytyjski Urząd ds. Standardów Reklamowych (ASA) otrzymał wiele skarg kwestionujących, czy czasy ładowania, które obie firmy osiągnęły w idealnych warunkach fabrycznych, są możliwe w "prawdziwym świecie". Zakwestionowano również informacje dotyczące dostępności punktów szybkiego ładowania w Wielkiej Brytanii.

Toyota przekazała, że w czasie, gdy prowadziła kampanię reklamową aplikacja Zap Map, która pokazuje, gdzie znajdują się punkty ładowania, nie przedstawiała dokładnych lokalizacji szybkich ładowarek o mocy 150 kW, ale wszystkie 419 punktów w 134 lokalizacjach w całej Wielkiej Brytanii. Jednak w Szkocji jest ich zaledwie siedem, w Walii dwa, a w Irlandii Północnej ani jednego.

Podobnie sytuacja wygląda ze stroną internetową ChargeMyHundai, twierdzącą, że w Wielkiej Brytanii jest 37 ultraszybkich stacji ładowania o mocy 350 kW, z czego "ograniczona liczba" w Walii i Szkocji oraz żadnej w Irlandii Północnej.

Obie firmy stwierdziły, że ich reklamy nie wprowadzają w błąd, ponieważ jest mało prawdopodobne, aby kierowcy potrzebowali punktów szybkiego ładowania na krótszych trasach, co oznacza, że mogliby korzystać z powszechnie dostępnych wolniejszych ładowarek. Jednak ASA uznała, że producenci sugerowali, że dostęp do punktów szybkiego ładowania w całej Wielkiej Brytanii jest "stosunkowo prosty", co mija się z prawdą.

Urzędnicy się nie ugięli

W kwestii czasu ładowania urzędnicy podkreślili, że w "rzeczywistym świecie" ma na to wpływ wiele czynników, takich jak wiek i stan akumulatora czy temperatura otoczenia, które były dobrane idealnie przez producentów w testach wykorzystanych do składania oświadczeń. "Gdyby którykolwiek z tych warunków nie był optymalny, czas ładowania prawdopodobnie byłby dłuższy" – poinfomowała ASA.

Mimo sprzeciwów Urząd ds. Standardów Reklamowych zakazał reklam Toyocie i Hyundaiowi. "Doszliśmy do wniosku, że w kampaniach pominięto istotne informacje o czynnikach, które mogłyby znacząco wpłynąć na reklamowany czas ładowania i ograniczenia związane z dostępnością. Twierdzenia nie były uzasadnione i wprowadzały w błąd" – orzekła ASA.

Wybrane dla Ciebie

Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Test: BMW M5 Touring - największy skalpel świata
Test: BMW M5 Touring - największy skalpel świata
Szef sprzedaży Volkswagena wskazał problem Tesli. Zapowiada dominację niemieckiego koncernu
Szef sprzedaży Volkswagena wskazał problem Tesli. Zapowiada dominację niemieckiego koncernu
Pierwsza jazda: Renault Austral – Francuzi posłuchali kierowców
Pierwsza jazda: Renault Austral – Francuzi posłuchali kierowców