USA: Elektryki zalegają pod salonami. Jest list do prezydenta

Dealerzy w Stanach Zjednoczonych zwracają się do prezydenta o "spowolnienie" w dążeniu do dekarbonizacji transportu. Agencja Ochrony Środowiska chce, by 60 proc. sprzedawanych pojazdów w USA było elektrycznych już w 2030 r.

Ford F-150 LightningFord F-150 Lightning
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

"Nie możemy sprzedać dwóch lub trzech [elektryków – dop. red.] stojących pod salonem. Jak mamy sobie poradzić gdy będą musiały wynieść 80 proc. sprzedaży?" – pyta Mary Rice z salonu Toyoty z Greensboro w Północnej Karolinie w rozmowie z serwisem Autonews. Zauważa też, że klienci zdążyli się przekonać do hybryd. "W tym rejonie najstarszy prius w salonie ma siedem dni. Najstarszy elektryczny bZ4X ma 266 dni" – dodaje.

Nic więc dziwnego, że 4 tys. punktów sprzedaży z całych Stanów Zjednoczonych zwróciło się do prezydenta Bidena w sprawie spowolnienia ostatnich propozycji ze strony Agencji Środowiska. W 2030 roku 60 proc. nowych aut mają stanowić elektryki. W 2032 roku ma być to już 67 proc.

Dilerzy wierzą, że atrakcyjność pojazdów elektrycznych wzrośnie, ale główne przeszkody to awaryjna sieć ładowarek, przystępność cenowa oraz obawa o zasięg samochodu.

"Całe to zagadnienie staje się zbyt upolitycznione" – mówi Mickey Anderson, dyrektor zarządzający Baxter Auto Group obejmujących 20 punktów sprzedaży w Nebrasce, Kansas czy Kolorado. To Anderson stworzył list do prezydenta, pod którym podpisała się branża. "To nie jest kwestia czerwonego czy niebieskiego stanu. To nie jest kwestia pro-elektryków czy pro-silników spalinowych. Ten list jest w stu procentach dla amerykańskiego konsumenta" – stwierdził.

Wybrane dla Ciebie

Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej