USA: Elektryki zalegają pod salonami. Jest list do prezydenta

Dealerzy w Stanach Zjednoczonych zwracają się do prezydenta o "spowolnienie" w dążeniu do dekarbonizacji transportu. Agencja Ochrony Środowiska chce, by 60 proc. sprzedawanych pojazdów w USA było elektrycznych już w 2030 r.

Ford F-150 LightningFord F-150 Lightning
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

"Nie możemy sprzedać dwóch lub trzech [elektryków – dop. red.] stojących pod salonem. Jak mamy sobie poradzić gdy będą musiały wynieść 80 proc. sprzedaży?" – pyta Mary Rice z salonu Toyoty z Greensboro w Północnej Karolinie w rozmowie z serwisem Autonews. Zauważa też, że klienci zdążyli się przekonać do hybryd. "W tym rejonie najstarszy prius w salonie ma siedem dni. Najstarszy elektryczny bZ4X ma 266 dni" – dodaje.

Nic więc dziwnego, że 4 tys. punktów sprzedaży z całych Stanów Zjednoczonych zwróciło się do prezydenta Bidena w sprawie spowolnienia ostatnich propozycji ze strony Agencji Środowiska. W 2030 roku 60 proc. nowych aut mają stanowić elektryki. W 2032 roku ma być to już 67 proc.

Dilerzy wierzą, że atrakcyjność pojazdów elektrycznych wzrośnie, ale główne przeszkody to awaryjna sieć ładowarek, przystępność cenowa oraz obawa o zasięg samochodu.

"Całe to zagadnienie staje się zbyt upolitycznione" – mówi Mickey Anderson, dyrektor zarządzający Baxter Auto Group obejmujących 20 punktów sprzedaży w Nebrasce, Kansas czy Kolorado. To Anderson stworzył list do prezydenta, pod którym podpisała się branża. "To nie jest kwestia czerwonego czy niebieskiego stanu. To nie jest kwestia pro-elektryków czy pro-silników spalinowych. Ten list jest w stu procentach dla amerykańskiego konsumenta" – stwierdził.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki