Chiny nie boją się unijnych ceł. Znana marka otwiera nowy oddział w Holandii

Unia Europejska rozważa podwyższenie ceł na samochody elektryczne produkowane w Chinach. Ponura wizja wyższych opłat nie zniechęca jednak największych producentów z Państwa Środka. Nio otworzyło właśnie imponującą placówkę w sercu Amsterdamu.

The NIO flagship store ''NIO Center'' is seen at the Shanghai Tower in Shanghai, China, on May 7, 2024. On the same day, the official website of NIO's Ledao Automobile is being officially launched. (Photo by Costfoto/NurPhoto via Getty Images)Nio nie ma zamiaru porzucać planów europejskiej ekspansji
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto
Kamil Niewiński

Napływ chińskich producentów na europejski rynek stanowi jeden z najważniejszych tematów w branży motoryzacyjnej. Największe koncerny, do tej pory dominujące na własnym podwórku, muszą teraz zmierzyć się z poważną konkurencją, która próbuje za wszelką cenę zdobyć nową strefę wpływu.

Niektórzy giganci ze Starego Kontynentu próbują podjąć rękawicę i stanąć do wojny cenowej z Chinami. Innych sposobów na rozwiązanie problemu szuka natomiast Unia Europejska. Bada ona wpływ chińskich dotacji dla producentów aut elektrycznych na wyjątkowo niskie ceny ich modeli w Europie. Efektem może być znaczne podniesienie ceł na auta z Państwa Środka. 

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Beijing 5 – rodzinny SUV z Chin za 127 tys. zł

Jeżeli jednak ktoś myślał, że sama wizja wyższych opłat jest w stanie wystraszyć chińskich producentów, ten jest w ogromnym błędzie. Firmy te bowiem realizują wieloletnie plany, których nie mają zamiaru porzucać z dnia na dzień. 

Pokazują to chociażby ostatnie ruchy marki Nio. Z jednej strony producent mocno angażuje się w motorsport, posiadając przez lata zespół w Formule E, a także tworząc Nio EP9, który przez jakiś czas dzierżył tytuł najszybszego auta w historii słynnej nitki Nordschleife. Zdetronizowało go dopiero zjawiskowe Porsche 919 Hybrid EVO. Równocześnie firma proponuje budżetowe modele i to na tym sektorze skupia się w obliczu swojej europejskiej ekspansji.

UE podniesie cła na chińskie auta? Szef Nio krytykuje polityczne podejście

Nio zdecydowało się na uruchomienie swojego nowego punktu w centrum Amsterdamu. W odnowionym 6-piętrowym budynku znaleźć można nie tylko showroom marki, ale również kawiarnię, sale konferencyjne czy galerię sztuki.

Otwarcie "Domu Nio" jest częścią rozbudowywania swojej sieci sprzedaży w zachodniej Europie. Obecnie szuka ona partnera, który pomógłby jej w budowie europejskiej fabryki. Warunkiem jest jednak uzyskanie rocznej sprzedaży na poziomie 100 tys. egzemplarzy.

Założyciel firmy William Li podczas otwarcia holenderskiej placówki oczywiście odniósł się do działań UE. Przyznał on, że z uwagi na swoje znaczenie samochody elektryczne nie powinny być przedmiotem politycznej walki. Z jego wypowiedzi można również wyczytać, że firma posiada plan awaryjny na wypadek podwyższenia ceł na auta produkowane w Chinach.

Pojazdy elektryczne są niezwykle ważne dla pozytywnego rozwoju środowiska, nigdy nie powinny być wykorzystywane jako cel polityczny. Jeśli Unia Europejska nałoży cła, podejmiemy najbardziej rozsądną decyzję biznesową.

William Li
Założyciel marki Nio
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy