Debata nad Euro 7 trwa. Normy mniej radykalne, a ich wejście opóźnione

Normy emisji spalin Euro 7, według wszelkich dotychczasowych informacji, miały zostać wprowadzone w 2025 r. Nie znaczy to jednak, że ich wdrożenie jest absolutne pewne, a zdecydowanie nie możemy mówić za wiele o kształcie limitów.

Silnik 1.0 VVT-iEuro 7 może nie zdążyć na rok 2025
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
Kamil Niewiński

Normy Euro 7 to jeden z najbardziej kontrowersyjnych obecnie tematów w świecie motoryzacji. Nowe limity, które pierwotnie miały wejść w życie już w 2025 r., miały być ostatnią prostą przed całkowitym zakazem sprzedaży samochodów spalinowych w Unii Europejskiej (ten ma zacząć obowiązywać od 2035 r.). 

Kwestia wprowadzenia Euro 7 budzi spore protesty wielu państw członkowskich oraz producentów. Zaproponowane przez UE pierwotne limity zostały odrzucone kolejno przez Polskę, Francję, Włochy, Czechy, Bułgarię, Węgry, Słowację i Rumunię, a spore obiekcje co do planów Unii mają również Niemcy. Bardzo niepochlebnie o Euro 7 wypowiada się również dyrektor generalny koncernu Stellantis, Carlos Tavares.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Program Money.pl 3.02 | Euro w Chorwacji powodem drożyzny? Są nowe dane

Euro 7 ma być nieopłacalne nie tylko pod kątem ekonomicznym, ale również pod kątem wpływu na środowisko, który będzie minimalny. Unia Europejska nadal upiera się, by nowe normy wprowadzić, dlatego konieczne są negocjacje. O ich postępach informuje właśnie Reuters.

Obecnie prezydenturę w UE pełni Hiszpania i to właśnie Hiszpanie mają zaproponować nowy plan, który ma być swoistym kompromisem. Czy rzeczywiście będzie on satysfakcjonujący dla obu stron? Tego nie wiadomo, lecz przeciągające się dyskusje mają niemal na pewno opóźnić wprowadzenie norm. Euro 7 nie będzie więc raczej obowiązywać od 2025 r., lecz nie wiadomo również, jaka miałaby być nowa hipotetyczna data.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie