Debata nad Euro 7 trwa. Normy mniej radykalne, a ich wejście opóźnione

Normy emisji spalin Euro 7, według wszelkich dotychczasowych informacji, miały zostać wprowadzone w 2025 r. Nie znaczy to jednak, że ich wdrożenie jest absolutne pewne, a zdecydowanie nie możemy mówić za wiele o kształcie limitów.

Silnik 1.0 VVT-iEuro 7 może nie zdążyć na rok 2025
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
Kamil Niewiński

Normy Euro 7 to jeden z najbardziej kontrowersyjnych obecnie tematów w świecie motoryzacji. Nowe limity, które pierwotnie miały wejść w życie już w 2025 r., miały być ostatnią prostą przed całkowitym zakazem sprzedaży samochodów spalinowych w Unii Europejskiej (ten ma zacząć obowiązywać od 2035 r.). 

Kwestia wprowadzenia Euro 7 budzi spore protesty wielu państw członkowskich oraz producentów. Zaproponowane przez UE pierwotne limity zostały odrzucone kolejno przez Polskę, Francję, Włochy, Czechy, Bułgarię, Węgry, Słowację i Rumunię, a spore obiekcje co do planów Unii mają również Niemcy. Bardzo niepochlebnie o Euro 7 wypowiada się również dyrektor generalny koncernu Stellantis, Carlos Tavares.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Program Money.pl 3.02 | Euro w Chorwacji powodem drożyzny? Są nowe dane

Euro 7 ma być nieopłacalne nie tylko pod kątem ekonomicznym, ale również pod kątem wpływu na środowisko, który będzie minimalny. Unia Europejska nadal upiera się, by nowe normy wprowadzić, dlatego konieczne są negocjacje. O ich postępach informuje właśnie Reuters.

Obecnie prezydenturę w UE pełni Hiszpania i to właśnie Hiszpanie mają zaproponować nowy plan, który ma być swoistym kompromisem. Czy rzeczywiście będzie on satysfakcjonujący dla obu stron? Tego nie wiadomo, lecz przeciągające się dyskusje mają niemal na pewno opóźnić wprowadzenie norm. Euro 7 nie będzie więc raczej obowiązywać od 2025 r., lecz nie wiadomo również, jaka miałaby być nowa hipotetyczna data.

Wybrane dla Ciebie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀