Debata nad Euro 7 trwa. Normy mniej radykalne, a ich wejście opóźnione

Normy emisji spalin Euro 7, według wszelkich dotychczasowych informacji, miały zostać wprowadzone w 2025 r. Nie znaczy to jednak, że ich wdrożenie jest absolutne pewne, a zdecydowanie nie możemy mówić za wiele o kształcie limitów.

Silnik 1.0 VVT-iEuro 7 może nie zdążyć na rok 2025
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
Kamil Niewiński

Normy Euro 7 to jeden z najbardziej kontrowersyjnych obecnie tematów w świecie motoryzacji. Nowe limity, które pierwotnie miały wejść w życie już w 2025 r., miały być ostatnią prostą przed całkowitym zakazem sprzedaży samochodów spalinowych w Unii Europejskiej (ten ma zacząć obowiązywać od 2035 r.). 

Kwestia wprowadzenia Euro 7 budzi spore protesty wielu państw członkowskich oraz producentów. Zaproponowane przez UE pierwotne limity zostały odrzucone kolejno przez Polskę, Francję, Włochy, Czechy, Bułgarię, Węgry, Słowację i Rumunię, a spore obiekcje co do planów Unii mają również Niemcy. Bardzo niepochlebnie o Euro 7 wypowiada się również dyrektor generalny koncernu Stellantis, Carlos Tavares.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Program Money.pl 3.02 | Euro w Chorwacji powodem drożyzny? Są nowe dane

Euro 7 ma być nieopłacalne nie tylko pod kątem ekonomicznym, ale również pod kątem wpływu na środowisko, który będzie minimalny. Unia Europejska nadal upiera się, by nowe normy wprowadzić, dlatego konieczne są negocjacje. O ich postępach informuje właśnie Reuters.

Obecnie prezydenturę w UE pełni Hiszpania i to właśnie Hiszpanie mają zaproponować nowy plan, który ma być swoistym kompromisem. Czy rzeczywiście będzie on satysfakcjonujący dla obu stron? Tego nie wiadomo, lecz przeciągające się dyskusje mają niemal na pewno opóźnić wprowadzenie norm. Euro 7 nie będzie więc raczej obowiązywać od 2025 r., lecz nie wiadomo również, jaka miałaby być nowa hipotetyczna data.

Wybrane dla Ciebie
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie