Dlaczego Twój następny SUV powinien być hybrydą?

Elektryfikacja w motoryzacji nabiera rozpędu, ale zanim wjedziemy na jej tory, warto wypróbować rozwiązanie kompromisowe między napędem elektrycznym a spalinowym. Samochody hybrydowe stają się coraz popularniejsze ze względu na możliwość oszczędności i bezemisyjnej jazdy o zasięgu wystarczającym do wygodnego poruszania się każdego dnia.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

10.05.2024 13:54

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Sprawdź, dlaczego warto wybrać SUV-a Mazdy z napędem hybrydowym.

Samochody hybrydowe – skąd ich popularność?

Rynek motoryzacyjny bezwzględnie, choć nie bez zakrętów dąży w kierunku elektryfikacji. Tymi zakrętami jest właśnie powstanie różnych rodzajów napędów mieszanych: elektryczno-spalinowych, zwanych hybrydami. Celem ich powstania było stworzenie pomostu pomiędzy samochodem spalinowym a elektrycznym na czas rozwoju technologii produkcji akumulatorów i sieci ładowania. Drugim zapewne chęć wykorzystania zalet obu tych napędów podczas jazdy.

Nie bez znaczenia było również prawodawstwo Unii Europejskiej, która mocno naciska producentów samochodów na ograniczanie emisji spalin w nowo produkowanych samochodach. Spełnianie tych wymogów byłoby coraz trudniejsze bez częściowej elektryfikacji napędów.

Rodzaje samochodów elektrycznych

Dziś na rynku jest wiele typów samochodów elektrycznych lub zelektryfikowanych, w zależności od stopnia udziału napędu elektrycznego można wymienić:

  • BEV (battery electric vehicle) – samochód w pełni elektryczny, zasilany baterią ładowaną z sieci elektrycznej za pomocą szybkiej ładowarki lub rekuperacji energii hamowania, np. Mazda MX-30.
  • EREV/BEEV (extended-range electric vehicle) – auto z napędem elektrycznym i dodatkowym silnikiem spalinowym, który jest w stanie ładować akumulator w czasie jazdy i wydłużyć jego zasięg. Silnik elektryczny (nazywany ekstenderem zasięgu) w takim pojeździe nie jest w stanie mechanicznie napędzać samochodu i ma zwykle mniejszą pojemność. To mała kategoria pojazdów, ale reprezentuje ją na przykład kompaktowy SUV Mazda MX-30 w wersji R-EV z kultowym silnikiem Wankla.
  • PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) – hybryda pojazdu spalinowego oraz elektrycznego, posiadająca dwa rodzaje silnika. Samochód typu plug-in umożliwia ładowanie akumulatora za pomocą prądu sieciowego oraz jazdę za pomocą silnika spalinowego w przypadku wyładowania baterii. Ze względu na mniejszą pojemność akumulatora, jest często tańsza od pojazdów BEV. Hybrydą typu plug-in jest m.in. Mazda CX-60 w wersji PHEV.
  • HEV (hybrid electric vehicle) – hybryda o mniejszym zasięgu niż PHEV, której akumulator nie może być ładowany z sieci, tylko wyłącznie za pomocą rekuperacji. Pozwala na bezemisyjną jazdę za pomocą energii elektrycznej.
  • MHEV (mild hybrid electric vehicle) - samochód spalinowy z instalacją elektryczną niskiego napięcia, która nie jest w stanie go samodzielnie napędzić. Akumulator jest ładowany za pomocą rekuperacji hamowania i służy do obsługi systemów elektrycznych pojazdu oraz wspomagania ruszania i przyspieszania pojazdu jak np. w Maździe CX-60 w wersji Diesel.

Samochód hybrydowy typu plug-in na przykładzie SUV-a Mazda CX-60

Jak widać, na rynku jest dostępnych wiele rodzajów samochodów elektrycznych i hybryd, a wybór nie jest tak prosty, jak między napędem całkowicie spalinowym a elektrycznym. Istnieje wiele pośrednich stopni elektryfikacji pojazdów, które lepiej odpowiadają stanowi sieci i instalacji elektrycznej do ładowania samochodów. Wydaje się, że najbardziej odpowiednia do dzisiejszych, polskich warunków będzie hybryda typu plug-in np. luksusowa Mazda CX-60. Jakie zalety ma taki typ napędu? Dlaczego Twój następny SUV powinien być hybrydą?

Oszczędność i eksploatacja

Podstawową zaletą hybrydy typu PHEV jest tania eksploatacja. Podczas pokonywania odległości za pomocą napędu elektrycznego można korzystać z taniego ładowania akumulatora z instalacji sieciowej lub domowej elektrowni słonecznej. Deklarowany zasięg Mazdy CX-60 wynosi 63 km co – jak zbadano – przewyższa średnią dzienną ilość przejeżdżanych kilometrów przez statystycznych Europejczyków (ok. 48 km).

W przypadku, gdy codzienne obowiązki np. dojazd do pracy i sklepu nie przekraczają zasięgu napędu elektrycznego, można w ten sposób wiele zaoszczędzić. Jeśli codziennie pokonujemy dłuższe odległości, warto pamiętać o możliwość załadowania samochodu w miejscu pracy lub np. na parkingu, gdzie zostawiamy samochód na dłużej.

Hybryda na dłuższe trasy

Samochód wyposażony w silnik spalinowy, to również wygodna wyruszania w dłuższą trasę. Dzięki obecności klasycznego silnika benzynowego lub wysokoprężnego można szybko i łatwo uzupełnić zasięg pojazdu poprzez tankowanie na stacji benzynowej. Jest to świetne rozwiązanie w przypadku nietypowo długich tras np. wyjazdu na wakacje.

Bezpieczeństwo w samochodzie hybrydowym

Hybryda to także bezpieczeństwo, które zapewnia zdublowany system napędowy. Dzięki obecności silnika spalinowego nie musimy bać się wyjazdu w miejsca, gdzie sieć szybkich ładowarek jest mniej rozpowszechniona np. na południowe Bałkany lub do Europy Wschodniej.

Dbałość o środowisko

Ważnym aspektem dla niektórych osób może być ekologia. W przypadku jazdy z napędem elektrycznym (a warto mieć na uwadze korzystanie z niego jak najwięcej) samochód staje się bezemisyjny i nie zanieczyszcza środowiska. Uczucie satysfakcji z jazdy samochodem elektrycznym również może być ważnym czynnikiem zakupu hybrydy.

Nowe modele i wsparcie technologiczne

Znacząca może być również chęć posiadania nowości. Jeśli mamy duże doświadczenie jazdy samochodami spalinowymi, naturalną może być chęć przetestowania nowej technologii. Wybór pojazdu PHEV to alternatywa dla elektryka, która zadowoli osoby ostrożne, ale również zainteresowane nowymi technologiami. Auta hybrydowe otrzymują też wsparcie najnowocześniejszych rozwiązań, a pakiet ich udogodnień jest nieustannie rozwijany. Mazda CX-60 jest wyposażona m.in. w cały system bezpieczeństwa i-Activesense oraz umożliwia ponad 250 personalizacji. SUV automatycznie dopasowuje się do kierowcy, dobierając m.in. pozycję za kierownicą do jego sylwetki i wzrostu. Ustawienia zostają zapisane, dlatego same dostosują się do osoby, która akurat prowadzi. To przydatna funkcja zwłaszcza wtedy, kiedy dzielimy się samochodem, np. ze współmałżonkiem.

Cena

Kolejną zaletą hybrydy PHEV względem samochodów elektryczny jest jej niższa cena. Niestety koszt akumulatora litowo-jonowego, wykorzystywanego w samochodzie elektrycznym to ogromny wydatek, stanowiący nie rzadko połowę ceny auta. W przypadku pojazdu PHEV zasada jest prosta: ze względu na mniejszy akumulator, jego cena jest dużo niższa. Oszczędność jest widoczna mimo tego, że hybryda zawiera przecież więcej części m.in. silnik spalinowy. W optymalnych warunkach można wykorzystać obie zalety: możliwość taniego ładowania prądem elektrycznym oraz niski koszt małego akumulatora.

Odzyskiwanie energii

Kolejną zaletą samochodów hybrydowych jest możliwość rekuperacji energii pędu, a więc odzyskiwania energii hamowania i magazynowania jej w akumulatorze elektrycznym. Dzięki rekuperacji można wydłużyć zasięg napędu elektrycznego oraz oszczędzić paliwo.

Komfort jazdy

Jazda hybrydą PHEV na napędzie elektrycznym to również niesamowite uczucie komfortu. Ze względu na stały wzrost mocy silnika elektrycznego względem obrotów oraz brak przełożeń skrzyni biegów można zapomnieć o jakichkolwiek szarpnięciach. Dodatkowo jazda na napędzie elektrycznym oznacza również brak dźwięku pracy silnika oraz brak spalin, co docenią osoby postronne, a może również i te w samochodzie, które są wrażliwe na zapachy (np. dzieci). W połączeniu z minimalistycznym, dopracowanym japońskim wnętrzem w Mazdzie CX-60 wrażenie z jazdy hybrydowym SUV-em naprawdę robi różnicę. Nic nie dekoncentruje kierowcy, bo w przestrzeni nowej Mazdy nie ma żadnych zbędnych elementów.

Szybkie ładowanie

Hybryda umożliwia nie tylko szybkie tankowanie w trasie, ale również krótszy czas ładowania akumulatora elektrycznego. Bateria o mniejszej pojemności sprawia, że nawet za pomocą zwykłej ładowarki (230-woltowej) przez noc napełnimy ją w 100%. Natomiast w przypadku wykorzystania instalacji trójfazowej (tzw. wallboksa) wystarczy na to 2,5 godziny.

Hybryda typu plug-in to idealne rozwiązanie pod względem napędu. Dzięki akumulatorowi elektrycznemu można korzystać z taniej eksploatacji samochodu elektrycznego, a w przypadku wyruszania w nietypowo długą trasę, można szybko uzupełnić zasięg, po prostu tankując paliwo. Propozycją Mazdy w segmencie hybryd PHEV jest Mazda CX-60. To pierwszy samochód typu plug-in od tego japońskiego producenta. Jest to duży, luksusowo wyposażony SUV z możliwością ładowania z sieci elektrycznej oraz wyjątkowymi właściwościami jezdnymi wynikającymi z nisko położonego środka ciężkości.

Źródło artykułu:WP Autokult
suvMazdahybryda