Elektryczna konkurencja robi się ciekawa. Porównujemy Teslę 3, Polestara 2 i Jaguara I‑Pace
Nic nie przyspiesza rozwoju tak jak rywalizacja. Doskonale widać to na polu elektryków, gdzie nagle na placu boju pojawił się Jaguar I-Pace, a dosłownie przed momentem na rynek wjechały Tesla Model 3 i Polestar 2. Jakie są pomiędzy nimi różnice?
01.03.2019 | aktual.: 13.03.2023 14:19
Przed nami bardzo ciekawe lata, kiedy technologia magazynowania energii stanie się tańsza, prostsza i przystępniejsza dla producentów aut, a co za tym idzie, dla samych kierowców. Już teraz klienci biją się o "elektryki" - egzemplarze Jaguara I-Pace'a, przeznaczone na pierwszy rok dla Polski, sprzedały się w ciągu kilku dni. Tesla stała się synonimem auta elektrycznego, a na całym świecie udało się zebrać pół miliona zamówień na Model 3 zanim jeszcze ktokolwiek go zobaczył.
Czym przyciągną nas nowe pojazdy? Na pewno nie przyspieszeniem, bowiem każdy – czy to Tesla, czy Polestar, czy Jaguar – przyspiesza do setki w mniej niż 5 s.
Tesla 3 vs Polestar 2 vs Jaguar I-Pace - wymiary
Tesla 3 | Polestar 2 | Jaguar I-Pace | |
---|---|---|---|
Długość | 4690 mm | 4607 mm | 4682 mm |
Szerokość | 1930 mm | 1859 mm | 2011 mm |
Wysokość | 1440 mm | 1478 mm | 1565 mm |
Rozstaw osi | 2880 mm | 2735 mm | 2990 mm |
Samochody elektryczne, dzięki małym silnikom, pozwalają na zupełnie inne rozplanowanie przestrzeni. Pomimo kompaktowych rozmiarów mają większe rozstawy osi (to widać w przypadku Jaguara), są też bardzo niskie, niczym pojazdy sportowe.
Styliści mogą zrezygnować z wlotów powietrza, dodać nakładki wspomagające aerodynamikę (Volvo) czy eksperymentować z kabiną. To właśnie tu rozegra się walka o klienta i nie kończy się ona jedynie na wielkości ekranu (Tesla ma największy, bo 15-calowy). Systemy oparte na Androidzie, aktualizacje przez internet, tryby autonomicznej jazdy to tylko kilka z ważnych nowinek technologicznych.
Tesla 3 vs Polestar 2 vs Jaguar I-Pace - układy napędowe
Tesla 3 (Long Range, AWD) | Polestar 2 | Jaguar I-Pace | |
---|---|---|---|
Moc | 345 KM | 408 KM (660 Nm) | 400 KM (696 Nm) |
Baterie | 75 kWh | 78 kWh | 90 kWh |
Zasięg | 560 km (WLTP) | 500 km (WLTP) | 480 km (WLTP) |
Przyspieszenie | 4,8 s | 4,7 s | 4,8 s |
Ponad 400 KM czy 600 Nm momentu obrotowego jeszcze kilka lat temu nie było dostępne w "zwykłym" samochodzie. Dzięki silnikom elektrycznym mamy do dyspozycji osiągi, które naprawdę robią wrażenie i napęd na cztery koła, który nie zajmuje tyle miejsca, co w przypadku auta spalinowego. Nie można zapomnieć jednak o jednym malutkim szczególe - Jaguar z największą baterią ma najmniejszy zasięg.
Ile kosztuje Tesla 3, Polestar 2 i Jaguar I-Pace?
Trzeba jednak pamiętać, że choć Tesla mówiła o modelu 3 kosztującym 35 tys. dolarów, to wersja konkurująca z Polestarem i Jaguarem nie jest tak tania. W takim wypadku cenę trzeba podnieść do ok. 47 tys. dolarów. Najtańsza Tesla 3 przyspiesza do setki w 5,6 s, a jej zasięg to 354 km. 35 tys. dolarów to obecnie ok. 132,5 tys. zł, natomiast porównywana tu odmiana to równowartość 178 tys. zł.
Polestar informuje, że model 2 będzie kosztował od 39 900 euro (ok. 171,8 tys. zł), ale przez pierwszy rok cena będzie wynosić aż 59 900 euro (ok. 258 tys. zł). Szwedzi będą jednak upierać się przy subskrypcji auta, czyli miesięcznym abonamencie.
Jaguar I-Pace jest wyceniony na 356 600 zł, ale mimo to firmie ciężko nadążyć z produkcją kolejnych egzemplarzy - tak duży jest popyt. I nic nie wskazuje na to, by miał się on zmniejszyć.