Elektryczna konkurencja robi się ciekawa. Porównujemy Teslę 3, Polestara 2 i Jaguara I-Pace

Nic nie przyspiesza rozwoju tak jak rywalizacja. Doskonale widać to na polu elektryków, gdzie nagle na placu boju pojawił się Jaguar I-Pace, a dosłownie przed momentem na rynek wjechały Tesla Model 3 i Polestar 2. Jakie są pomiędzy nimi różnice?

Jaguar I-Pace doczekał się nie lada konkurentów: Polestara 2 i Tesli 3Jaguar I-Pace doczekał się nie lada konkurentów: Polestara 2 i Tesli 3
Źródło zdjęć: © mat.prasowe/Autokult.pl
Mateusz Lubczański

Przed nami bardzo ciekawe lata, kiedy technologia magazynowania energii stanie się tańsza, prostsza i przystępniejsza dla producentów aut, a co za tym idzie, dla samych kierowców. Już teraz klienci biją się o "elektryki" - egzemplarze Jaguara I-Pace'a, przeznaczone na pierwszy rok dla Polski, sprzedały się w ciągu kilku dni. Tesla stała się synonimem auta elektrycznego, a na całym świecie udało się zebrać pół miliona zamówień na Model 3 zanim jeszcze ktokolwiek go zobaczył.

Czym przyciągną nas nowe pojazdy? Na pewno nie przyspieszeniem, bowiem każdy – czy to Tesla, czy Polestar, czy Jaguar – przyspiesza do setki w mniej niż 5 s.

Tesla 3 vs Polestar 2 vs Jaguar I-Pace - wymiary

 Tesla 3Polestar 2Jaguar I-Pace
Długość4690 mm4607 mm4682 mm
Szerokość1930 mm1859 mm2011 mm
Wysokość1440 mm1478 mm1565 mm
Rozstaw osi2880 mm2735 mm2990 mm

Samochody elektryczne, dzięki małym silnikom, pozwalają na zupełnie inne rozplanowanie przestrzeni. Pomimo kompaktowych rozmiarów mają większe rozstawy osi (to widać w przypadku Jaguara), są też bardzo niskie, niczym pojazdy sportowe.

Tesla 3
Tesla 3 © mat.prasowe

Styliści mogą zrezygnować z wlotów powietrza, dodać nakładki wspomagające aerodynamikę (Volvo) czy eksperymentować z kabiną. To właśnie tu rozegra się walka o klienta i nie kończy się ona jedynie na wielkości ekranu (Tesla ma największy, bo 15-calowy). Systemy oparte na Androidzie, aktualizacje przez internet, tryby autonomicznej jazdy to tylko kilka z ważnych nowinek technologicznych.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Tesla 3 vs Polestar 2 vs Jaguar I-Pace - układy napędowe

 Tesla 3 (Long Range, AWD)Polestar 2Jaguar I-Pace
Moc345 KM408 KM (660 Nm)400 KM (696 Nm)
Baterie75 kWh78 kWh90 kWh
Zasięg560 km (WLTP)500 km (WLTP)480 km (WLTP)
Przyspieszenie4,8 s4,7 s4,8 s

Ponad 400 KM czy 600 Nm momentu obrotowego jeszcze kilka lat temu nie było dostępne w "zwykłym" samochodzie. Dzięki silnikom elektrycznym mamy do dyspozycji osiągi, które naprawdę robią wrażenie i napęd na cztery koła, który nie zajmuje tyle miejsca, co w przypadku auta spalinowego. Nie można zapomnieć jednak o jednym malutkim szczególe - Jaguar z największą baterią ma najmniejszy zasięg.

Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace © fot. Konrad Skura

Ile kosztuje Tesla 3, Polestar 2 i Jaguar I-Pace?

Trzeba jednak pamiętać, że choć Tesla mówiła o modelu 3 kosztującym 35 tys. dolarów, to wersja konkurująca z Polestarem i Jaguarem nie jest tak tania. W takim wypadku cenę trzeba podnieść do ok. 47 tys. dolarów. Najtańsza Tesla 3 przyspiesza do setki w 5,6 s, a jej zasięg to 354 km. 35 tys. dolarów to obecnie ok. 132,5 tys. zł, natomiast porównywana tu odmiana to równowartość 178 tys. zł.

Polestar informuje, że model 2 będzie kosztował od 39 900 euro (ok. 171,8 tys. zł), ale przez pierwszy rok cena będzie wynosić aż 59 900 euro (ok. 258 tys. zł). Szwedzi będą jednak upierać się przy subskrypcji auta, czyli miesięcznym abonamencie.

Jaguar I-Pace jest wyceniony na 356 600 zł, ale mimo to firmie ciężko nadążyć z produkcją kolejnych egzemplarzy - tak duży jest popyt. I nic nie wskazuje na to, by miał się on zmniejszyć.

Przyjrzyj się im bliżej

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/9] Źródło zdjęć: |
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/4] Źródło zdjęć: |
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/14] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem