Elektryczna Multipla z Chin wyprzedziła swoje czasy. Dziś niewielu o niej pamięta

Fiat Multipla po faceliftingu za sprawą ugrzecznionego wyglądu nie był tak popularny jak oryginalny pierwowzór. Wersja po modernizacji skrywa jednak intrygującą tajemnicę w postaci elektrycznego wydania dostępnego w Chinach.

Zotye M300, czyli chińska MultiplaZotye M300, czyli chińska Multipla
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Zotye
Aleksander Ruciński

Wszystko za sprawą firmy Zotye, która ponad dekadę temu kupiła linie produkcyjne Fiata wraz z prawami do kilku modeli. Wśród nich znalazła się również Multipla, którą Chińczycy wprowadzili na lokalny rynek pod nazwą Zotye Multiplan, a później Zotye M300 Langyue.

Standardowo auto było napędzane benzynową jednostką 1.6 o mocy 102 KM współpracującą z 5-stopniową, manualną przekładnią. Warto jednak odnotować, że to nie była jedyna opcja napędu dostępna w tym modelu.

Chińczycy szybko zauważyli bowiem, że nieskomplikowana konstrukcja i przestronne nadwozie sprzyjają przeróbce na prąd. Tak powstała seria pojazdów z dużym akumulatorem w bagażniku, zasilającym 82-konny silnik elektryczny. Taki zestaw pozwalał na pokonanie od 160 do 200 km na jednym ładowaniu. Niestety z uwagi na sporą masę własną, sięgającą 1700 kg, elektryczne zotye nie grzeszyło osiągami.

Zotye M300
Zotye M300 © mat. prasowe / Zotye

Model był wykorzystywany głównie przez taksówkarzy i małe biznesy, a jego dużą zaletą była możliwość szybkiej wymiany akumulatora. To rozwiązanie dziś praktykowane przez inną chińską firmę, Nio, sprawdzało się już przed laty.

Wystarczyło odwiedzić punkt szybkiej wymiany akumulatora, by po kilku minutach ruszyć w dalszą trasę. Podobno w przypadku taksówek cały system sprawdzał się całkiem nieźle. Mimo to większość klientów i tak wybierała bardziej praktyczną i tańszą wersję benzynową.

Dziś elektryczną Multipla w chińskim wydaniu stanowi historyczną ciekawostkę i kolejny dowód na to, że azjatycki rynek bywa zaskakującą kopalnią motoryzacyjnych osobliwości.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie