Elektryfikacja floty samochodowej: korzyści i wyzwania

Jednym z podstawowych sposobów na dekarbonizację unijnej gospodarki jest przejście na samochody elektryczne. Jak podaje Centrum Unijnych Projektów Transportowych pozwoli to zmniejszyć emisję spalin nawet o 90%. Jakie jeszcze wiążą się z tym korzyści i z jakimi wyzwaniami wiąże się elektryfikacja floty samochodowej w firmie?

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Jak wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, aż o 33% zwiększyła się ilość samochodów w lutym 2023 w porównaniu z rokiem poprzednim. Do wyboru jest przeszło 100 modeli samochodów elektrycznych. Przekrój modeli obejmuje zarówno auta osobowe, jak i dostawcze.

Korzyści wynikające z elektryfikacji floty samochodowej

Myśląc o tym, jakie korzyści niesie za sobą elektryfikacja floty samochodowej, na pierwszy plan wysuwa się troska o ekologię i redukcja emisji CO2. Jednak korzyści ekologiczne to nie jedyny atut. W dłuższej perspektywie są też większe oszczędności dla firmy. Samochody elektryczne to m.in. niższe koszty paliwa oraz mniejsze koszty związane z podróżami, co wiąże się z wydzielaniem stref bezemisyjnych i niskiej emisji. Wychodząc poza korzyści finansowe, elektryfikacja floty samochodowej wpływa pozytywnie na postrzeganie firmy i jej większy prestiż. A jakie wyzwania infrastrukturalne stoją przed przedsiębiorstwami, które zamierzają podążać w tym kierunku?

Wyzwania związane z przejściem na flotę elektryczną

Kiedy firma decyduje się na przejście na samochody elektryczne, musi nie tylko znaleźć odpowiednie pojazdy, ale też punkty serwisowania, które potrafią prawidłowo zdiagnozować i usunąć usterki. Na szczęście wraz ze wzrastającą liczbą aut elektrycznych serwisów specjalizujących się w ich konserwacji i naprawie również jest więcej. Innym wyzwaniem jest konieczność dłuższych przerw w związku z ładowaniem. Ładowanie pojazdów elektrycznych trwa znacznie dłużej niż tankowanie tradycyjnych samochodów - olejem napędowym. To z kolei prowadzi do kolejnego wyzwania – planowania tras. Trzeba podejść do tego nieco inaczej. W przypadku samochodów elektrycznych wyzwaniem jest wzrost kosztów energii elektrycznej.

Technologiczne innowacje przyspieszające elektryfikację floty

W związku z inwestycją w pojazdy elektryczne przedsiębiorcy szukają rozwiązań, które będą ich w tym wspierać. W odpowiedzi na ich potrzeby powstają różne technologie, dzięki którym koszty eksploatacji będą niższe. Przykładem są karty paliwowe Shell. Można je zastosować do floty samochodów spalinowych, hybrydowych i elektrycznych. W każdym z tych przypadków można liczyć na duże zniżki. Ponadto ładowanie pojazdów elektrycznych może odbywać się na wszystkich stacjach Shell, a te znajdują się nie tylko na terenie całej Polski, ale i Europy. Samo korzystanie z kart paliwowych wiąże się też z dużą wygodą dla firmy. Kierowcy mają określone limity, zawsze płacą kartą, nie dochodzi do żadnych nadużyć, a do firmy od razu spływają faktury.

Przyszłość elektrycznej floty samochodowej

Już teraz widać, że pojazdów elektrycznych jest na europejskich drogach coraz więcej. Tendencję wzrostową widać także w Polsce. Autonomia pojazdów elektrycznych, a więc maksymalna odległość, jaką pojazd jest w stanie przebyć na jednym ładowaniu akumulatora jest wciąż udoskonalana. Ponadto na rynku jest do wyboru coraz więcej modeli. Ponieważ redukcja emisji CO2 wpisuje się w długotrwałe działania unijne, widać, że auta elektryczne są przyszłością i pozwolą na walkę ze zmianami klimatu. Część wyzwań, jakie wymieniliśmy wyżej, stopują niektóre przedsiębiorstwa przed elektryfikacją, ale sukcesywnie będą eliminowane. Przykładowo będzie coraz więcej punktów ładowania i serwisów specjalizujących się w naprawach.

Patrząc na to, co było wyżej, łatwo zauważyć, że elektryfikacja stanowi przyszłość w transporcie lądowym. Nadal wiąże się z licznymi wyzwaniami, ale jednocześnie liczba korzyści tego rozwiązania jest zdecydowanie większa, co będzie zachęcać coraz więcej kierowców do inwestycji w pojazdy elektryczne.

Materiał sponsorowany przez Shell

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie