Ford Mustang Mach-E Rally: pierwszy w historii Mustang stworzony do gonitw po asfalcie i w kurzu

Świat spojrzy innym okiem na moc i sprawność samochodów elektrycznych dzięki Fordowi Mustangowi Mach-E® Rally.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Zaprezentowany dziś po raz pierwszy bez kamuflażu na targach IAA Mobility w Monachium, Mustang Mach-E Rally, którego przedstawiono światu na Goodwood Festival of Speed na początku tego roku, dołącza do rodziny Mustangów Mach-E i nadaje modelom elektrycznym zupełnie inny kierunek – pierwszy w historii inspirowany rajdami model elektryczny Forda przenosi swobodę i radość prowadzenia Mustanga na szutrowe drogi.

"Zaledwie rok temu był to tylko pomysł, a to, co widzicie dzisiaj, jest świadectwem pasji i wielkiej kreatywności naszego zespołu działu Model e" – powiedziała Donna Dickson, główny inżynier projektu Mustang Mach-E. "Zawsze poszukiwaliśmy nowych obszarów w których moglibyśmy zwiększać osiągi, a połączenie rajdowo zestrojonego zawieszenia, dwusilnikowego elektrycznego układu napędowego i niecodziennego wzornictwa sprawia, że Mustang Mach-E Rally okazał się zupełnie innym rodzajem wyczynowego modelu, który będzie interesował klientów goniących za innymi sportowymi doznaniami."     

Mustang Mach-E Rally 1 to rozwiązania techniczne znane z modeli elektrycznych, zastosowane w kompletnie nowej, niewykorzystanej dotąd przestrzeni, co poszerza rodzinę Mustanga Mach-E. Maszyna może pochwalić się tuningowaną wersją napędu z Mustanga Mach-E GT, wykorzystującego dwusilnikowy zespół napędowy, który zapewnia co najmniej 880 Nm momentu obrotowego i 358 kW mocy. 2, 3 Mustang Mach-E Rally jest wyposażony w akumulator litowo-jonowy o pojemności użytkowej 91 kWh.

Samochód porusza się na specjalnie opracowanym zawieszeniu, które zostało podniesione o 20 milimetrów w stosunku do podwozia Mustanga Mach-E GT i jest wyposażone w specjalnie dostrojone sprężyny, amortyzatory MagneRide®,4 i 385-milimetrowe przednie tarcze hamulcowe z lakierowanymi w kolorze czerwonym zaciskami Brembo®.5

Mustang Mach-E Rally jest odpowiednio wyposażony do ścigania się na odcinkach szutrowych, na wytrzymałe, błyszczące, 19-calowe felgi aluminiowe w stylu rajdowym, nawiązujące do długiej historii modeli rajdowych Forda, założono opony Michelin CrossClimate2 w rozmiarze 235/55 R19, zapewniające większą przyczepność boczną oraz lepsze parametry na luźnych nawierzchniach.

Ze względu na szuter i piach, który będzie wyrzucany spod kół, model został wyposażony w osłony ochronne silników przedniego i tylnego, folię ochronną na listwach drzwi i nadkolach, aby ograniczyć ryzyko uszkodzenia lakieru. U dealerów dostępne są również stylizowane chlapacze, które chronią przed kamieniami rozrzucanymi spod opon. Z przodu znajduje się również punkt z wbudowanym zaczepem do haka wyciągarki, gdyby przygody w terenie okazały się zbyt intensywne.

Mustang Mach-E Rally dysponuje pierwszym w historii Forda trybem jazdy RallySport Drive 6, który stworzono z myślą o jeździe terenowej. Dostosowuje on parametry elektronicznych systemy sterowania, pozwalając na jazdę większym poślizgiem, utrzymując liniową reakcję przepustnicy dla lepszej kontroli i bardziej ostre tłumienie amortyzatorów dla lepszego prowadzenia w zakrętach na luźnej nawierzchni. Kierowcy z pewnością docenią, że nowy tryb jazdy oraz nowe opony ułatwiają Mustangowi Mach-E Rally radzenie sobie na śniegu i innych śliskich nawierzchniach.

Ford opracował nowy tor rajdowy w zakładach Michigan Proving Ground, aby testować Mustanga Mach-E. Tor został zaprojektowany przez weteranów rallycrossu, aby symulować to, czego model może doświadczyć w realnych warunkach. Inżynierowie i technicy wykorzystali następnie prototypy Mustanga Mach-E Rally do przeprowadzenia 800-kilometrowych testów, symulujących próby wytrzymałościowe w rajdach crossowych, aby mieć pewność, że samochód spełni założenia projektowe.

Mustang Mach-E Rally wyróżnia się także efektownym tylnym spojlerem, który nawiązuje do podobnego elementu w Focusie® RS. Dodano kontrastujące akcenty, w tym górne i dolne listwy nadwozia, przedni splitter, stalowy dach lakierowany w kolorze czarnym, a także charakterystyczny, zwracający uwagę na przeznaczenie modelu front z wbudowanymi światłami przeciwmgielnymi o rajdowym rodowodzie. Każdy Mustang Mach-E Rally otrzymuje standardowo dwa pasy na masce, które uzupełniają paletę wyrazistych lakierów. Model można zamówić w kolorach Grabber Blue, Shadow Black, Eruption Green i przyciągającym wzrok Grabber Yellow. Dostępne odpłatnie jako opcja są lakiery Star White oraz nowy Glacier Grey.

We wnętrzu komfort i funkcjonalność łączą się z wzornictwem harmonizującym ze stylem kultowych białych felg. Białe akcenty znajdziemy na desce rozdzielczej, dolnych ramionach kierownicy i w kontrastujących przeszyciach na panelach drzwi. Kierowcy zasiądą w zaprojektowanych przez Forda, sportowych fotelach, wyróżniających się napisem "Mach-E Rally" wytłoczonym na powierzchni obicia i błyszczącymi, białymi plecami.

"Mustang Mach-E Rally odzwierciedla dziesięciolecia naszego doświadczenia w światowych rajdach samochodowych" - powiedział Jim Farley, dyrektor generalny Forda. "Ten model przenosi Mustanga tam, gdzie jeszcze nie był – na szutrowe, nieutwardzone drogi. Dzięki inspiracji prawdziwych sportowych zapaleńców powstał model, który zapewnia niespotykane dotąd wrażenia z jazdy i czystą frajdę z prowadzenia."            

Mustanga Mach-E Rally będzie można zamówić na początku 2024 roku, a dostawy do klientów rozpoczną się wkrótce potem.

Materiał sponsorowany przez Ford Polska

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Cybertruck z zakazem wjazdu do Niemiec. Bez wyjątków nawet dla amerykańskiej armii
Cybertruck z zakazem wjazdu do Niemiec. Bez wyjątków nawet dla amerykańskiej armii