Hyundai Ioniq 5 N - w końcu! Te osiągi są niemal absurdalne

Do setki przyspiesza w 3,5 s, ma 650 KM i tryb driftowania. Wygląda agresywnie i ma charakterystyczny, niebieski lakier. Pracowały nad nim duże nazwiska. Brzmi jak opis supersamochodu? Tak, ale to Hyundai Ioniq 5 N.

Hyundai IONIQ 5 NHyundai Ioniq 5 N
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Hyundai
Mateusz Lubczański

Czekaliśmy z niecierpliwością na jego premierę. Głównie dlatego, że każdy z członków rodziny N jest bardzo charakternym, świetnie prowadzącym się i dającym radość samochodem. To zasługa m.in. ściągniętego z BMW Alberta Biermanna. Ioniq 5 N jest jednak elektryczny. Jeśli okaże się wystarczająco dobry, może przekonać do siebie osoby chłodno podchodzące do elektryków.

Moc to jedno, ale wrażenie robi to, co można ustawić w układzie napędowym. Mamy tutaj dwa silniki (226 KM z przodu, 383 KM z tyłu), w których rozkład momentu obrotowego można ustawić na 11 poziomach. Co więcej, jeśli drift w spalinówkach jest inicjowany przez "strzał" ze sprzęgła, to samo można zrobić w ioniqu. No i oczywiście imituje on zmiany biegów (jest ich osiem), czyli lekko szarpnie przy przyspieszaniu. Po co? Chyba tylko dlatego, że może.

Hyundai IONIQ 5 N
Hyundai Ioniq 5 N © WP Autokult | Hyundai

Podobnie jest z systemem, który zapyta nas o zmianę trybu jazdy, gdy kamera wykryje znak informujący o zakrętach. Albo 10-sekundowym "boostem" mocy i ustawieniami przyczepności przy ruszaniu. Chcesz zostawić chmurę dymu przy starcie spod świateł? Proszę bardzo.

Wyzwaniem było za to ciepło emitowane przez silniki i baterię. Zainstalowano tu niezależne chłodnice silników i ogniwa. Można zdecydować, czy wolimy mieć więcej mocy krócej, czy też w trybie "Track" utrzymywać najniższą możliwą temperaturę baterii na więcej okrążeń. Nawet twórcy przyznają, że hamulce mające tarcze o średnicy 400 mm są ostatecznym rozwiązaniem – kluczowa jest rekuperacja. Bateria ma 84 kWh pojemności, ale zasięg i zużycie energii zostaną podane w późniejszym czasie.

Hyundai IONIQ 5 N
Hyundai Ioniq 5 N © WP Autokult | Hyundai

Nadwozie Ioniq 5 N oczywiście różni się od "standardowych" odmian. Jest nie tylko o dwa cm niższy czy pięć cm szerszy, ale i dodano 42 punkty spawania oraz 2,1 m dodatkowych, klejonych łączeń dla poprawy sztywności.

W środku za to obniżono fotele o dwa cm. Choć czuć tu sportowego ducha, to w aucie zastosowano ekologiczne materiały, w tym nadające się do recyklingu elementy wykończenia drzwi, przędzę z trzciny cukrowej, przędzę z recyklingu butelek PET, tworzywo z trzciny cukrowej i ekologicznie przetworzoną skórę. Alcantara składa się za to z poliamidu z recyklingu.

Hyundai IONIQ 5 N
Hyundai Ioniq 5 N © WP Autokult | Hyundai

W kabinie za to usłyszymy aż trzy różne efekty dźwiękowe przy przyspieszaniu – w tym coś, co ma imitować samolot odrzutowy. Na razie jednak producent nie informuje, kiedy pierwsze egzemplarze pojawią się w salonach.

  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
[1/9] Hyundai IONIQ 5 N Źródło zdjęć: WP Autokult | Hyundai
Wybrane dla Ciebie
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy Mercedes GLC wyceniony w Polsce. Na razie tylko w jednej wersji napędu
Nowy Mercedes GLC wyceniony w Polsce. Na razie tylko w jednej wersji napędu
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?