Hyundai Ioniq 5 N - w końcu! Te osiągi są niemal absurdalne

Do setki przyspiesza w 3,5 s, ma 650 KM i tryb driftowania. Wygląda agresywnie i ma charakterystyczny, niebieski lakier. Pracowały nad nim duże nazwiska. Brzmi jak opis supersamochodu? Tak, ale to Hyundai Ioniq 5 N.

Hyundai IONIQ 5 NHyundai Ioniq 5 N
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Hyundai
Mateusz Lubczański

Czekaliśmy z niecierpliwością na jego premierę. Głównie dlatego, że każdy z członków rodziny N jest bardzo charakternym, świetnie prowadzącym się i dającym radość samochodem. To zasługa m.in. ściągniętego z BMW Alberta Biermanna. Ioniq 5 N jest jednak elektryczny. Jeśli okaże się wystarczająco dobry, może przekonać do siebie osoby chłodno podchodzące do elektryków.

Moc to jedno, ale wrażenie robi to, co można ustawić w układzie napędowym. Mamy tutaj dwa silniki (226 KM z przodu, 383 KM z tyłu), w których rozkład momentu obrotowego można ustawić na 11 poziomach. Co więcej, jeśli drift w spalinówkach jest inicjowany przez "strzał" ze sprzęgła, to samo można zrobić w ioniqu. No i oczywiście imituje on zmiany biegów (jest ich osiem), czyli lekko szarpnie przy przyspieszaniu. Po co? Chyba tylko dlatego, że może.

Hyundai IONIQ 5 N
Hyundai Ioniq 5 N © WP Autokult | Hyundai

Podobnie jest z systemem, który zapyta nas o zmianę trybu jazdy, gdy kamera wykryje znak informujący o zakrętach. Albo 10-sekundowym "boostem" mocy i ustawieniami przyczepności przy ruszaniu. Chcesz zostawić chmurę dymu przy starcie spod świateł? Proszę bardzo.

Wyzwaniem było za to ciepło emitowane przez silniki i baterię. Zainstalowano tu niezależne chłodnice silników i ogniwa. Można zdecydować, czy wolimy mieć więcej mocy krócej, czy też w trybie "Track" utrzymywać najniższą możliwą temperaturę baterii na więcej okrążeń. Nawet twórcy przyznają, że hamulce mające tarcze o średnicy 400 mm są ostatecznym rozwiązaniem – kluczowa jest rekuperacja. Bateria ma 84 kWh pojemności, ale zasięg i zużycie energii zostaną podane w późniejszym czasie.

Hyundai IONIQ 5 N
Hyundai Ioniq 5 N © WP Autokult | Hyundai

Nadwozie Ioniq 5 N oczywiście różni się od "standardowych" odmian. Jest nie tylko o dwa cm niższy czy pięć cm szerszy, ale i dodano 42 punkty spawania oraz 2,1 m dodatkowych, klejonych łączeń dla poprawy sztywności.

W środku za to obniżono fotele o dwa cm. Choć czuć tu sportowego ducha, to w aucie zastosowano ekologiczne materiały, w tym nadające się do recyklingu elementy wykończenia drzwi, przędzę z trzciny cukrowej, przędzę z recyklingu butelek PET, tworzywo z trzciny cukrowej i ekologicznie przetworzoną skórę. Alcantara składa się za to z poliamidu z recyklingu.

Hyundai IONIQ 5 N
Hyundai Ioniq 5 N © WP Autokult | Hyundai

W kabinie za to usłyszymy aż trzy różne efekty dźwiękowe przy przyspieszaniu – w tym coś, co ma imitować samolot odrzutowy. Na razie jednak producent nie informuje, kiedy pierwsze egzemplarze pojawią się w salonach.

  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
  • Hyundai IONIQ 5 N
[1/9] Hyundai IONIQ 5 N Źródło zdjęć: WP Autokult | Hyundai

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie